هفت هزار واحد مسکونی برای معلولان ساخته می شود!

هفت هزار واحد مسکونی برای معلولان ساخته می شود!

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که برای خانواده هایی که دارای حداقل سه معلول باشند، تا پایان دولت سیزدهم ۷ هزار واحد مسکونی ساخته می شود.

به گزارش پرشین سازه ، چهارمین جلسه از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از معلولان در حالی برگزار شد که محمد مخبر نیز در آن حضور داشت و حامل اخبار خوشی برای خانواده های دارای معلول بود.

بخشی از خدماتی که دولت سیزدهم می خواهد به معلولان ارائه کند، شامل برگزاری آزمون اختصاصی استخدام معلولان در بهمن ماه بود. علاوه بر این قرار است هفت هزار واحد مسکونی رایگان برای خانواده های دارای حداقل ۳ معلول ساخته شود.

محمد مخبر، در طی این جلسه تاکید کرد که با توجه به پیشرفت فناوری روز دنیا، باید شغل های بیشتری برای افراد معلول ایجاد کرد. این مشاغل جدید باید در بستر دولت الکترونیک تعریف شوند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به تشریح برخی از اصلی ترین مشکلات خانواده های معلولان پرداخت و یکی از اصلی ترین معضلات آنها را، مسکن دانست. همچنین اماکن عمومی نیز باید متناسب با وضعیت معلولان باشد.

در جلسه ی مزبور، وزرای دیگری مثل وزیر تعاون، وزیر آموزش و پرورش، وزیر راه، وزیر صمت، وزیر ورزش و برخی از معاونان علمی، روسای سازمان امور اداری و استخدامی، بنیاد شهید و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.

محمد مخبر اعلام کرد:

برخی از تصمیمات مهم این جلسه شامل ساخت هفت هزار واحد مسکونی رایگان برای خانواده های دارای حداقل سه معلول، افزایش تعرفه های حق پرستاری و مددکاری، پیش بینی اعتبار ماده ۲۷ که مربوط به حداقل دستمزد افراد معلول است، می شود.

افراد معلولی که فاقد شغل می باشند، حداقلی از مزایای قانون کار را دریافت می کنند. تصمیم گیری نهایی در خصوص نحوه ی اجرایی شدن ماده ۲۷ قانون کار نیز ظرف یک هفته و با حضور وزیر تعاون، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و روسای کمیسیون های اصل ۹۰ مجلس و اجتماعی، صورت خواهد گرفت.

در این جلسه، وزیر تعاون و کار نیز صحبت هایی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای معلولان داشت و خاطرنشان کرد که مصوبات کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است. افزایش حقوق این افراد نیز به صورت سنواتی خواهد بود.

این بخش از جامعه، نیاز به اشتغال دارند که دولت در همکاری با سازمان اداری و استخدامی، ۱۰۰ هزار فرصت شغلی برای معلولان پیش بینی کرده است که ۴۳۰۰ مجوز برای جذب و استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه های اجرایی و بعد از برگزاری آزمون استخدامی، صادر شده است.

همان طورکه اشاره شد، یکی از مهم ترین محورهای گفتگو در جلسه ی مزبور، ساخت مسکن برای خانواده های دارای بیش از ۳ معلول بود. در طرح نهضت ملی مسکن نیز، ظرفیت مشخصی برای ساخت مسکن این افراد در نظر گرفته شده بود.

قرار است که وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و البته نهادهای عمومی و انقلابی، دست به دست هم داده و تا پایان دولت سیزدهم، تسهیلات و اعتبارات لازم برای تامین ۷ هزار واحد مسکونی مخصوص خانواده های دارای حداقل سه فرزند را تامین نمایند.

در راستای همین موضوع، در پایان جلسه تفاهم نامه ای میان وزاری تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی امضا شد. علاوه بر این، بانک قرض الحسنه مهر ایران و سازمان بهزیستی نیز تفاهمنامه ای امضا کردند که بر اساس آن، به تامین مسکن معیشت محور برای افراد دارای معلولیت کمک کنند.

کمیته هماهنگی تا به امروز شش جلسه داشته است که از این میان، چهار جلسه در دولت سیزدهم برگزار شده است و اقدامات زیادی برای حمایت از معلولان صورت گرفته است. نتیجه ی این جلسه نیز ساخت هفت هزار واحد مسکونی برای خانواده هایی بود که با وجود حضور سه معلول در خانه، دیگر به سختی از عهده ی هزینه های مسکن برمی آیند.

موضوع مسکن که خود بحران بزرگی است، در کنار معلولیت می تواند به مشکل بزرگ تری تبدیل شود و حمایت های دولت از این خانواده ها، می تواند اقدام بسیار خوبی در راستای حمایت از معلولان باشد.

دو سال دیگر تا پایان دولت سیزدهم باقی مانده و مسئولان این دولت وعده داده اند که تا پایان سال، پرونده ی ساخت این هفت هزار واحد مسکونی را ببندند. حالا باید منتظر ماند و دید که تا چه حد به وعده های خود عمل می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است