چرا بازار معاملات مسکن جنوب تهران داغ شده؟!

چرا بازار معاملات مسکن جنوب تهران داغ شده؟!

در روزهایی که بازار مسکن تهران دچار رکود شده، معاملات مسکن در نواحی جنوبی شهر بیشتر از گذشته رونق پیدا کرده است. دلیل این مسئله هم کاملا مشخص است: قیمت مسکن به قدری بالا رفته که قدرت خرید متقاضیان فقط به واحدهای جنوب شهر و منازل قدیمی می رسد.

به گزارش پرشین سازه ، رکودی که بازار مسکن امروز دچارش شده، تاریخی است. چرا که رفتارهای عجیبی از بازار مسکن شاهد هستیم. برخلاف بازار مسکن شمال تهران و مناطق مرکزی پایتخت، بازار معاملات مسکن جنوب شهر داغ است و بسیاری از متقاضیان به این سمت گرایش پیدا کرده اند.

آمارها نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن محله های جنوبی تهران در آذرماه، ۳۸ درصد رشد داشته است. در برخی از مناطق مانند منطقه ۱۵، این رشد ۶۰ درصد بوده است.
وضعیت دیگر محله های جنوب پایتخت مثل منطقه ۱۶ و ۱۸ نیز خوب بوده است. به نحوی که در آذرماه امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی معاملات در منطقه ۱۶ بودیم.
وقتی که حرف از داغی بازار مناطق جنوبی می زنیم، منظورمان منطقه های ۱۵، ۱۶، ۱۸ و ۱۹ است.

۱۵ محله که در این ۴ منطقه واقع شده اند، نبض معاملات مسکن را به دست گرفته اند و به نوعی نماینده ی قیمت ها در بازار مسکن جنوب پایتخت هستند.
در حال حاضر، متوسط قیمت مسکن در محله های جنوبی تهران، متری ۳۶ میلیون تومان است. البته طبیعتا این قیمت ممکن است در برخی محله ها، نوسان داشته باشد.

متقاضیان واحدهای ۶۰ الی ۸۰ متری در این منطقه بیشتر است. حتی آپارتمان های نقلی زیر ۶۰ متر نیز طرفداران زیادی دارند. شما می توانید با بودجه ی ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، یک واحد کوچک و مناسب خریداری کنید. البته لازم به ذکر است که واحدهای ۶۰ الی ۸۰ متری در بازه ی قیمتی زیر ۳ میلیارد تومان هستند.

وقتی نگاهی به متوسط قیمت مسکن در تهران بندازیم، تازه متوجه می شویم که چرا متقاضیان مسکن بیشتر به سمت جنوب تهران رفته اند. متوسط قیمت ها نشان می دهد که هر متر مربع مسکن در تهران، ۷۴ میلیون تومان است. یعنی قیمت هر متر مربع مسکن در جنوب تهران، تقریبا نصف این مبلغ است.

گرچه مبالغ ۲ الی ۳ میلیارد تومان برای خرید مسکن همچنان بالاست و خیلی از متقاضیان از عهده ی پرداخت آن برنمی آیند، اما باز هم نسبت به متوسط قیمت ها در نواحی مرکز و شمال تهران مناسب تر است. دلیل اصلی رونق معاملات مسکن در نواحی جنوب پایتخت، همین است.

متقاضیان مسکن می توانند وام خرید مسکن را دریافت کنند، ماشین ساده ی خود را بفروشند و تقریبا نصف بودجه ی خرید یک ملک معمولی در جنوب تهران را به دست آورند. اما واقعیت اینجاست که برای خرید ملک مسکونی در شمال تهران، کار با وام مسکن یا فروش خودرو راه نمی افتد. میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱ تهران، برابر با ۱۳۲ میلیون به ازای هر متر مربع است. به این معنی که یک واحد ۵۰ متری، تقریبا نزدیک به ۷ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.

خانه اولی ها که به طور کامل از بازار مسکن مناطق شمالی و مرکزی تهران رانده شده اند. در واقع حتی پردرآمدترین اقشار جامعه نیز برای خرید مسکن اول خود دچار مشکل هستند چرا که فاصله ی میان قیمت ها و سطح درآمد بسیار بالاست و به راحتی از بین نمی رود.
خانه اولی ها، تنها راهکار موجود را در یافتن خانه های معمولی و نقلی جنوب تهران دیده اند. به همین دلیل است که بازار مسکن این نواحی داغ شده!

واقعیت اینجاست که قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران، حداقل سه برابر قیمت مسکن جنوب تهران است. شرایط اقتصادی وخیم، درآمدهای پایین و تورم بالا، باعث شده که بسیاری از اقشار جامعه، ترجیح بدهند که برای خرید خانه به محله های پایین شهر بروند. چرا که قدرت خریدشان در این محله ها بیشتر است.

باز هم باید اشاره کنیم که قیمت مسکن در این نواحی هم چندان ارزان نیست و بخش عظیمی از شهروندان تهرانی، حتی قادر به خرید همین واحدهای کوچک و نقلی هم نیستند.
دلیل اصلی رشد ۳۸ درصدی معاملات مسکن در جنوب تهران همین است. حتی سازندگان مسکن متوجه پتانسیل محله های پایین شهر تهران شده اند. شاید به همین خاطر باشد که نوسازی بافت فرسوده در طی ماه های اخیر، سه برابر شده است.
به طور کلی اگر بودجه ی ۲ الی ۳ میلیاردی دارید، خرید یک واحد مسکونی در مناطق ۱۵، ۱۶ یا ۱۸ و ۱۹ امکان پذیر است. البته باید بگوییم که نباید توقع یک واحد شیک و نوساز داشته باشید. واحدی که با این بودجه می توانید خریداری کنید، تقریبا بدون امکانات است و نزدیک به ۶۰ الی ۸۰ متر است.

دیدگاه ها غیرفعال است