مشکل مسکن مهر هسا در مهستان حل شد

مشکل مسکن مهر هسا در مهستان حل شد

ماجراهای مربوط به مسکن مهر، بعد از گذشت نزدیک به ۱۸ سال هنوز هم داغ است. اما خبر خوشی که این روزها در مورد این طرح قدیمی شنیده می شود، این است که بلاخره مشکل پروژه های مسکن مهر هسا در شهر مهستان برطرف شده و تا هفته ی دولت در سال آینده، پرونده ی این واحدها بسته می شود.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از بزرگ ترین معضلات مسکن مهر در شهر هشتگرد، پروژه ی هساست که سال هاست نیمه کاره مانده و خیلی از متقاضیان، هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته اند.

یکی از اعضای هیئت مدیره و سرپرست شرکت عمران مهستان اعلام کرد که کل واحدهای باقی مانده مسکن مهر در شهر جدید مهستان، ۷۵۰۰ واحد هستند که فقط برای ۴ هزار واحد، متقاضی موثر وجود دارد. این متقاضیان در اولویت می باشند.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، ۱۱۹۰ واحد نیز به شکل دوجانبه ساخته می شود و شرکت عمران، نظارت خاصی روی آن ها ندارد و صرفاً، امور مربوط به کارگزاری این واحدها را انجام می دهد.

ذبیح الله زارع تاکید کرد که شرکت عمران هیچگونه دخل و تصرفی در ساخت این واحدها ندارد و متولیان این پروژه ها، تعاونی های مسکن و بانک های مستقلی است که روی این پروژه ها نظارت دارند. از میان واحدهای باقی مانده که نیمه کاره هستند، بخشی مربوط به خودمالکی ها می شود. برخی دیگر نیز، واحدهایی هستند که عارضه ای دارند و ممکن است مشکل حقوقی داشته باشند.

سرپرست شرکت عمران شهر جدید مهستان اعلام کرد:

وظیفه ی ما این است که این چهار هزار واحد مسکونی را تکمیل کرده و تحویل بدهیم. مردم سال هاست که در انتظار پایان یافتن ساخت و ساز منازلشان هستند و اولویت شرکت عمران هم این است که هر چه سریع تر، این مشکل را برطرف کند.

وی خاطرنشان ساخت که تا پایان سال، واحدهایی که اولویت دارند تکمیل شده و به متقاضیان خود تحویل داده می شوند. همچنین در شهر جدید مهستان، ۳۵۰۰ واحد مسکونی دیگر هم وجود دارد که تحویل موقت آن ها انجام شده است. در سال های گذشته، سرعت تحویل این واحدها بسیار کُند بوده است و دولت سیزدهم در تلاش است که هر چه سریع تر این واحدها را تحویل دهد.

البته در ابتدا باید نقص ها و ایرادات واحدهای مزبور حل شده و سپس تحویل متقاضیان خود شوند.

یکی از بزرگ ترین معضلاتی که بر سر راه تکمیل این واحدها وجود دارد، بودجه ی عظیمی است که برای ساخت و ساز نیاز است. بر اساس گفته های ذبیح الله زارع، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان، بودجه برای ساخت و تکمیل پروژه های نیمه کاره مسکن مهر مهستان نیاز است.

البته دولت قول داده که تا هفته ی دولت در سال آینده، پرونده ی این واحدها بسته شود. به نظر می آید که با توجه به برنامه ریزی های مختلفی که برای تکمیل پروژه هسا انجام گرفته، می توان به پایان آن امیدوار بود.

یکی دیگر از موضوعاتی که این مقام مسئول به آن اشاره کرد، پروژه های پنج گانه هسا در شهر جدید مهستان بود. اولویت تکمیل مسکن مهر با بخشی از پروژه های هساست که مشکلات و مسائل حقوقی شان حل شده باشد.

بانک مسکن، دوره مشارکت مدنی خود با پیمانکاران را به مدت شش ماه تمدید کرد و آن ها را لیست سیاه خود خارج نمود. با امضای ضمانتنامه، گره کوری که به پروژه های مسکن مهر هسا خورده بود، باز شد.

بر اساس گفته های زارع، در حال حاضر تمام پروژه های مسکن مهر هسا فعال هستند و با بودجه ای که توسط صندوق ملی مسکن تامین می شود، کار ساخت و ساز آن ها به خوبی پیش می رود. صندوق ملی مسکن نیز بودجه ی خود را از طریق واگذاری زمین تامین می نماید.

این عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید یادآوری کرد که وزیر راه و شهرسازی و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید ایران، حمایت های ویژه ای از این پروژه ها کرده اند. چهار مشکل اصلی این پروژه که بانک، ضمانتنامه، الحاقیه و صندوق ملی مسکن بوده اند، با حمایت های این افراد حل و فصل شده اند.

بخشی از مشکلات مسکن مهر به دلیل جانمایی اشتباه بوده است. بخشی دیگر از مشکلات به عدم پیش بینی دقیق قیمت ها برمی گردد. حالا که سال ها از شروع این پروژه گذشته، هزینه های ساخت این واحدها چند برابر خواهد شد و مشکل اصلی دولت هم همین است. چرا که منابع مالی کافی برای ساخت و ساز در اختیار ندارد.

دیدگاه ها غیرفعال است