چالش های مسکن مهر، مهر ۱۴۰۲

چالش های مسکن مهر مهر 1402

مسکن مهرهایی که قرار بود توسط تعاونی های مسکن ساخته شوند، تا به امروز درگیر مشکلات حقوقی هستند. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد که قرار است به زودی رفع این مشکلات حقوقی، در دست بررسی قرار بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، علیرضا جعفری اعلام کرده است که بیشتر واحدهای باقی مانده از مسکن مهر متعلق به تعاونی هاست. جلساتی هم با وزارت تعاون برگزار شد و راهکارهای مختلفی ارائه گردید و امیدواری بر این است که به زودی، مشکلات حقوقی این تعاونی ها برطرف شده و شاهد تکمیل واحدهای مسکن مهر باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در طی یک برنامه ی تلویزیونی به تشریح اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید پرداخت.

جعفری خاطرنشان ساخت:

۱۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شد. البته تعهدات ما در شهر پردیس، تحویل ۳۰ هزار واحد بود که تا به امروز، ۱۰ هزار واحد تحویل داده شده. ۱۲ هزار واحد دیگر هم تا پایان امسال تکمیل شده و به متقاضیان، تحویل داده می شود. ساخت هشت هزار واحد هم از سال ۹۹ شروع شده که اگر منابع مورد نیازشان تامین شود، تا اول تابستان سال ۱۴۰۳، تکمیل شده و به بهره برداری خواهند رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که تا چند روز آینده، جشن تکمیل و پایان واحدهای مسکن مهر پرند را برگزار می کنیم. این جشن همزمان با افتتاح متروی پرند خواهد بود.

وی تصریح کرد که تمام برنامه های این شرکت، تکمیل و تحویل ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر است که از این طرح باقی مانده!

بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز این طرح، هنوز هم بسیاری از واحدهای مسکن مهر نیمه کاره باقی مانده و تکمیل نشده اند. همت و اراده دولت سیزدهم، تکمیل این واحدهاست. اما به نظر می آید که اصلی ترین معضل پیش رو برای تکمیل این واحدها، تامین منابع مالی است.

خیلی از متقاضیان واحدهای مزبور، آورده های خود را سال ها قبل واریز کرده اند. اما به دلیل تاخیر در ساخت این واحدها، حالا مشمول تورم و گذر زمان شده اند و دیگر نمی توان با مبالغ قبلی، خانه ها را تکمیل کرد.

مشکلات حقوقی تعاونی های مسکن مهر

تعاونی ها، اصلی ترین متولیان مسکن مهرهای نیمه کاره هستند. خیلی از این تعاونی های مسکن دچار مشکلات حقوقی هستند و به همین دلیل، ساخت واحدهای مسکونی توسط آن ها با تاخیر همراه شده است.

حالا مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید می گوید که با همکاری وزارت تعاون، در تلاش برای رفع این مشکلات حقوقی هستند.

بیشتر این واحدهای مسکونی با معضل تامین منابع مالی مواجه هستند. علاوه بر خود واحدها، پول کافی برای ساخت پروژه های روبنایی نیز وجود ندارد.

علیرضا جعفری خاطرنشان ساخت که در ساخت واحدهای مسکن مهر، هیچگونه آورده ی مالی نداشته اند و دولت سیزدهم ناچار بوده که از منابع مالی خود استفاده کند. علاوه بر این، باید مبالغ کافی برای ساخت خدمات زیربنایی و روبنایی نیز تامین می کرد.

از دیگر وظایف دولت سیزدهم برای رفع مشکل واحدهای نیمه کاره ی مسکن مهر، رسیدگی به مشکلات حقوقی پیمانکاران متخلف بود. خیلی از آن ها در تحویل واحدها، تاخیر داشتند و به همین دلیل، جلسات متعددی برگزار شد تا قراردادهای آن ها، بررسی شود.

همچنین قیمت مصالح ساختمانی نسبت به زمانی که پروژه های مزبور آغاز به کار کردند، با رشد فراوانی رو به رو شده است و نمی توان با شرایط و قیمت های قبلی، واحدها را تحویل داد.

وزیر راه و شهرسازی دستور داد که تمام منابع مورد نیاز برای تامین مالی تکمیل این واحدها، در اختیار قرار بگیرد.

یکی دیگر از چالش های مسکن مهر، نحوه ی نظارت بر عملکرد پیمانکاران و سازندگان این واحدهای مسکونی بود. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که ساز و کاری طراحی شده تا بر کیفیت اجرای این پروژه ها و ایمنی آن ها، نظارت شود. هدف این است که وزارت راه و شهرسازی مطمئن شود که حقوق شهروندان حفظ خواهد شد و حق هیچ یک از متقاضیان مسکن، ضایع نخواهد شد.

چالش ها و مشکلات مسکن مهر به همین موضوعات خلاصه نمی شود. خیلی از واحدهای تکمیل و تحویل داده شده هم، کیفیت و ایمنی کافی ندارند. زندگی در این واحدها، علاوه بر خطرات جانی، کیفیت زیست را هم پایین می آورد. بسیاری از شهرک های مسکن مهری، فاقد امکانات اولی روبنایی و خدماتی هستند. بنابراین در کنار ارائه برای تکمیل آن ها، باید فکری هم به حال پروژه های زیربنایی کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است