مشکلات نهضت ملی مسکن در کردستان

مشکلات نهضت ملی مسکن در کردستان

نهضت ملی مسکن در کردستان؛ وعده حل مشکلات و تامین زمین برای متقاضیان


با توجه به شعار امسال، به نظر می آید که تکاپوی مسئولین برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن با همکاری مردم، بیشتر شده است. حالا گفته می شود که در دیداری که رئیس بنیاد مسکن و استاندار کردستان داشته اند، وعده حل مشکلات و چالش های مسکن این استان داده شده و قرار است موانع نهضت ملی مسکن استان کردستان برطرف شود.

به گزارش پرشین سازه ، غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان دیدار و پیرامون موضوعاتی مثل فعالیت های عمرانی بنیاد مسکن در مناطق روستایی، نهضت ملی مسکن و اقدامات این نهاد در استان، بحث و گفتگو کرد.

صالحی در بخش دیگر از گفتگوهای خود، گزارش مفصلی از عملکرد این بنیاد در سطح کشور ارائه کرد و اقدامات بنیاد مسکن در استان کردستان را برشمرد. صالحی قول مساعد داد که بنیاد مسکن از ظرفیت های خود برای حل مشکلات عمرانی استان کردستان استفاده کرد و تاکید کرد که مشکلاتی که سد راه مسکن ملی شده اند، برطرف خواهند شد.
همچنین برای بهسازی آسفالت و توسعه راه های روستایی استان کردستان، وعده همکاری های گسترده تری داد.

کارنامه درخشان بنیاد مسکن در خدمت به محرومان

در طی این جلسه، استاندار کردستان نیز از فعالیت های دولت سیزدهم در راستای تامین مسکن محرومان و ساخت راه روستاییان تقدیر و تمجید کرد و خاطرنشان ساخت که کارنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مجموعه بنیاد مسکن استان کردستان، کاملا درخشان است و کمک های زیادی در جهت ساخت مسکن محرومان در روستاها داشته است.
اسماعیل زارعی کوشا در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که بیشترین خدمت به محرومان از سوی بنیاد مسکن استان کردستان بوده و خاطرنشان ساخت:

در حوزه های عمرانی، طرح هادی، مقاوم سازی مسکن روستایی، آسفالت کردن معابر و ساخت راه های روستایی استان، اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته و وجه تمایز این اقدامات نسبت به دوره های گذشته، کاملاً مشخص است.

وی همچنین عملکرد استان کردستان را در قیاس با دیگر استان های کشور، بسیار موفقیت آمیز عنوان کرد و خاطرنشان ساخت که بنیاد مسکن استان کردستان در حوزه طرح بازنگری روستاها بسیار موفق عمل کرده است.

یکی از مشکلات استان کردستان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، کمبود زمین و آمار بسیار بالای متقاضیان مسکن ملی است. خوشبختانه با کمک های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، این استان توانسته است که با توجه به این کمبودها، موفق عمل کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت که اقدامات خیلی خوبی در راستای حل مشکل کمبود زمین در استان کردستان انجام شده و خوشبختانه در حال حاضر، مشکل دیگری از این بابت وجود ندارد.
زارعی کوشا اعلام کرد که بعد از استان فارس، بیشترین متقاضیان مسکن ملی در استان کردستان بوده اند. در نتیجه، آمار متقاضیان تایید شده نهایی از سهمیه استان بیشتر شده است. توپوگرافی استان به نحوی است که کمبود زمین در آن وجود دارد. به همین دلیل تامین زمین برای متقاضیان استان با سختی های بسیاری همراه بود.

استاندار کردستان از اقدامات بنیاد مسکن در جهت توسعه شاخص های ایمنی، ساخت و احداث راه های روستایی، آسفالت و بهسازی جاده ها در استان تقدیر کرد و خواستار افزایش اعتبارات ملی استان از این بنیاد شد.
در روز شنبه، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به همراه جمعی از همراهان خود به استان کردستان سفر کرده و از طرح های مختلف عمرانی تحت نظر بنیاد، بازدید به عمل آوردند. همچنین با استاندار کردستان گفتگو کرده و در خصوص ماموریت های بنیاد در استان و به خصوص نهضت ملی مسکن و اقدامات این نهاد در روستاها به بحث و گفتگو پرداختند.
به نظر می آید که مشکل اصلی استان کردستان برای پیگیری طرح نهضت ملی مسکن، تامین اراضی مناسب است. شرایط جغرافیایی استان به نحوی است که امکان تامین زمین مناسب برای این حجم از متقاضیان وجود ندارد اما بر اساس گفته های زارعی کوشا، این مشکل در بیشتر شهرهای استان حل شده است.

علاوه بر موضوع نهضت ملی مسکن، راه های استان و جاده های روستایی نیز به توسعه جدی نیاز دارد که با توجه به وعده های رئیس بنیاد مسکن به نظر می آید که به زودی شاهد تحول خوبی در این حوزه باشیم.
در حال حاضر، بخش زیادی از مشکلات مسکن استان کردستان با پیگیری های مجموعه بنیاد مسکن در کردستان حل و فصل شده و برنامه های زیادی برای حل الباقی مشکلات و موانع در دستور کار قرار گرفته است.

نکات قابل توجه
  • مشکل اصلی طرح نهضت ملی مسکن در کردستان، تامین زمین است.
  • رئیس بنیاد مسکن قول داده که این مشکل را حل کند.
  • راه های روستایی استان کردستان نیز به توسعه نیاز دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است