ساخت ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی در کردستان

ساخت 18 هزار و 500 واحد مسکن ملی در کردستان

در هفته ای که گذشت، بخشی از اعضای هیئت دولت، سفری به استان کردستان داشتند تا طرح های مختلفی را افتتاح کنند. یکی از این طرح ها، آغاز به ساخت ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد از طرح نهضت ملی مسکن بود که وزیر راه و شهرسازی نسبت به افتتاح آن ها اقدام نمود.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش در طی مراسمی که برای کلنگ زنی این پروژه برگزار شده بود، خاطرنشان کرد که حدود ۵۱ هزار هکتار زمین در کل کشور به دست آمده تا طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود. این ۵۱ هزار هکتار در توافق با دستگاه ها و نهادهای عمومی و بخش خصوصی به دست آمده است.

بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد:

تا پایان سال ۱۴۰۲، تلاش می کنیم که تا ۶۰ هزار هکتار زمین دیگر هم تامین شود تا به این ترتیب عملیات ساخت مسکن، سرعت بگیرد.

یکی از اصلی ترین مشکلات طرح نهضت ملی مسکن، عدم همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن است. از آن جایی که دولت، حساب ویژه ای روی بانک ها باز کرده بود، عدم پرداخت این تسهیلات در کنار کمبود مسکن، منجر به تاخیر دو ساله در آغاز طرح نهضت ملی مسکن شد.

حالا وزیر راه و شهرسازی می گوید که توافقاتی با بانک های مختلف صورت گرفته تا تسهیلات مسکن با سرعت بیشتری پرداخت شوند. وی تاکید کرد که اگر بانک ها به تعهدات خود عمل کنند و با سرعت بیشتری، وام مسکن را به مردم تحویل دهند، شاهد افزایش قابل توجه ساخت و ساز در کل کشور خواهیم بود.

به نظر می آید که تنها منبع مالی پیش بینی شده برای طرح نهضت ملی مسکن، تسهیلات بانکی بوده است. بنابراین در صورتی که بلاخره بانک ها همکاری خود را آغاز کنند، می توان به پایان این طرح و موفقیت آن امیدوار بود. در غیر این صورت، بعید است که به زودی، خانه ای ساخته و تحویل مردم داده شود.

یکی دیگر از صحبت های وزیر راه و شهرسازی، تسهیلاتی است که به بخش مسکن روستایی تعلق می گیرد. در اخبار روزهای گذشته، گفته شد که مبلغ این تسهیلات، هم در بخش تعداد و هم رقم، افزایش پیدا کرده است که همین موضوع می تواند به بهبود وضعیت مسکن روستایی منجر شود.

همچنین، سود تسهیلات مزبور کاهش پیدا کرده است و به ۱۸ درصد رسیده! این موضوع به تمام بانک ها ابلاغ شده و همه موظف هستند که آن را اجرا نمایند.

بر اساس گفته های مهرداد بذرپاش، در طی پنج ماه گذشته اقدامات خوبی برای پرداخت تسهیلات صورت گرفته و به اندازه ی ۲ سال گذشته، تسهیلات مسکن پرداخت شده است.

بیشترین همکاری در خصوص پرداخت وام مسکن را بانک مسکن داشته است.

این مقام مسئول همچنین به روند مسکن سازی در استان کردستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی در استان کردستان ساخته می شود. علاوه بر این، ۱۳ هزار واحد دیگر نیز در روستاها ساخته خواهد شد. این واحدهای روستایی در قالب ۶ هزار قطعه زمین و ۷ هزار واحد مسکونی، تهیه شده اند. از میان ۱۳ هزار واحد مسکونی روستایی، ۵ هزار واحد تکمیل و به متقاضیان خود تحویل داده شده اند.

وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم تاکید کرد که تا پایان سال، ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی و ۵۰۰ هزار قطعه زمین شهری واگذار خواهد شد. تلاش مجموعه ی وزارتخانه و دولت بر این است که تا سال آینده، مجموع این اراضی به ۲ میلیون قطعه برسد.

بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود به پیشران بودن صنعت ساختمان سازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برای تحقق هدف کاهش تورم و شعار امسال، باید مسکن سازی رونق بگیرد. چرا که با افزایش ساخت و ساز، رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد می گردد.

در صورتی که تورم مسکن کاهش پیدا کند، تورم نیز کاهش پیدا خواهد کرد. تنها راهی که برای چنین موضوعی وجود دارد، افزایش ساخت و ساز مسکن است.

مهرداد بذرپاش تاکید کرد که اگر تولید مسکن رونق پیدا کند، سرمایه گذاری در این حوزه بیشتر شده و تولید ناخالص داخلی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در کنار آثار اقتصادی تولید مسکن، نباید از آثار اجتماعی آن نیز غافل شد. اولین نیاز مردم، داشتن سرپناه و مسکن است. بنابراین با افزایش مسکن سازی در کشور، یکی از اصلی ترین نیازهای آن ها برطرف خواهد شد.
به طور کلی ساخت مسکن، یک ضرورت ملی است که باید با قدرت ادامه پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است