کمبود زمین در استان کردستان برای ساخت مسکن

کمبود زمین در استان کردستان برای ساخت مسکن

این روزها اخبار مختلفی در خصوص آغاز به کار پروژه های ساختمانی به گوش می رسد. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، در مراسمی که به مناسبت افتتاح ۷۲ واحد مسکن ملی صورت گرفته بود نیز به این موضوع اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که پرونده ی مجلس سیزدهم در حوزه ی حل و فصل مشکلات مسکن قابل قبول بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، پرویز اوسطی که برای افتتاح این ۷۲ واحد در قروه حضور داشت، تاکید کرد که اجرای طرح ملی مسکن به مساعدت و همکاری تمام مدیران سطوح مختلف کشور و استان نیاز دارد.

وی اعلام کرد که راهکار اصلی صاحب خانه کردن مردم و اقشار کم درآمد، این است که برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد.

این مقام مسئول چنین گفت:

برنامه ی طرح نهضت ملی مسکن باید به گونه ای پیش برود که تمام کسانی که خانه ندارند، صاحبخانه شوند.

نماینده مردم قروه و دهگلان تاکید کرد که مشکلاتی در مورد فرآیندهای اجرایی وجود دارد که منجر به تاخیر در اجرای پروژه ها می شوند. برای این که ساخت و ساز سرعت بیشتری پیدا کند، باید این مشکلات را در استان شناسایی کرده و در کمیسیون عمران پیگیری و مرتفع کرد.

وی مجددا تصریح کرد که موضوع مسکن ملی، یک حوزه ی فرابخشی و فراجناحی است و همه ی دستگاه های اجرایی کشور باید دست به دست هم بدهند تا این طرح عملی شود. اولین اقدام این است که برای تمام متقاضیان مسکن، زمین لازم تامین شود.

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که این روزها گریبان طرح نهضت ملی مسکن را گرفته است، تامین مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز است. البته این مصالح با قیمت بالا در بازار موجود هستند اما خریدشان می تواند به قیمت تمام شده ی مسکن ملی بیفزاید. این در حالیست که بسیاری از مسئولین از جمله رئیس جمهور، تاکید دارند که هزینه ی تمام شده ی مسکن، پایین باشد.

پرویز اوسطی در خصوص این موضوع نیز صحبت هایی ایراد نمود و تاکید داشت که نهضت ملی مسکن به حجم زیادی از مصالح ساختمانی نیاز دارد و باید فکری به حال روش تامین آن داشت.

وی همچنین از مسئولین مربوطه تقدیر کرد که مبلغ تسهیلات مسکن را تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان افزایش داده اند.

البته برخی از سازندگان می گویند که مبلغ ۵۵۰ میلیونی هم نمی تواند کمکی به هزینه های ساخت بکند. از طرف دیگر، اقساط آن برای قشر زیادی از مردم کمرشکن خواهد بود و به همین دلیل،خیلی ساده از دریافت آن منصرف می شوند.

سود ۲۳ درصدی این تسهیلات نیز بخش دیگری از مشکلات آن می باشد.

نماینده مردم قروه و دهگلان، به یکی دیگر از مشکلاتی که این روزها بر سر طرح های مسکن سازی دولتی آوار می شود، اشاره کرد و اعلام نمود که سودجویان و دلالان به دنبال خرید امتیاز مسکن ملی هستند. اصلی ترین دلیل این رخداد هم ناتوانی متقاضیان در تامین آورده ی مالی اولیه است.

بعد از قسط ۴۰ میلیونی طرح نهضت ملی مسکن خیلی از افراد نتوانستند به پرداخت آورده های خود ادامه دهند و همین موضوع، دست دلالان برای خرید امتیاز مسکن دولتی را باز می گذارد.

در طرح نهضت ملی مسکن؛ هر یک از استان ها سهم خاصی از ساخت و ساز دارند و بر اساس گفته های مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان، سهم این استان از مسکن ملی نیز ۳۶ هزار و ۷۰۰ واحد بوده است که البته تعداد متقاضیان و ثبت نام کنندگان بسیار بیشتر بوده! تا به امروز حدود ۱۸۷ هزار متقاضی ثبت نام کرده اند.

جهانگیر الیاسی اعلام کرد که از میان این تعداد ثبت نام کننده، ۷۶ هزار متقاضی تایید شده اند. اما مشکل این جاست که در برخی از شهرستان های استان مثل سنندج، مشکلات زیادی وجود دارد که عملاً جلوی ساخت و ساز را می گیرد. مثلا استان کردستان از جمله استان هایی است که دچار کمبود زمین مناسب برای ساخت واحد مسکونی است.

تا زمانی که زمین کافی برای ساخت و ساز تامین نشود، نمی توان به پیشرفت طرح ملی مسکن امیدوار بود.

استاندار کردستان اعلام کرد که از همان روزهای ابتدایی، دولت سیزدهم تمرکز خود را بر ساخت مسکن گذاشته است. قرار است در استان کردستان نیز ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد مسکونی ساخته شود. این واحدهای مسکونی در ۵ قالب روستایی، استیجاری، خودمالکی، بافت فرسوده و دولتی خواهند بود.

به نظر می آید که در برخی از استان های کشور مثل کردستان، این روند ساختمان سازی با کُندی های فراوان همراه بوده است و مشکلاتی مثل کمبود زمین، شدیدا دست و پا گیر شده است!

دیدگاه ها غیرفعال است