سقف اجاره بها در البرز به زودی تعیین می شود!

سقف اجاره بها در البرز به زودی تعیین می شود!

ساماندهی بازار اجاره در البرز؛ امیدواری مستاجران به تعیین سقف اجاره بها!


یکی از جنبه های بسیار مثبت قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره این است که به شورای مسکن استان ها، این اختیار را داده است که با توجه به شرایط و نیاز استان، سقف اجاره بها را تعیین کنند. نماینده عالی دولت در استان البرز، ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که به زودی، سقف افزایش اجاره بها توسط شورای عالی مسکن این استان مشخص شده و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، در پنج شنبه ای که گذشت، جلسه شورای عالی مسکن استان البرز برگزار شده و در طی آن، به بررسی روند تحقق نهضت ملی مسکن استان و تعیین سقف افزایش اجاره بها در استان پرداخته شد.

مجتبی عبداللهی، نماینده عالی دولت در استان البرز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و همراهان وی، اعلام کرد که ساخت سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و هدف این است که مردم ایران، خانه دار شوند. آیت الله رئیسی نیز در راستای تحقق این هدف گام برداشت و اقدامات ویژه ای انجام داد.
وی در ادامه صحبت های خود به این نکته تاکید کرد که باید نسبت به اهداف و تکالیفی که در خصوص مسکن به عهده شورا گذاشته شده، آگاه باشند؛ چرا که بخش مهمی از معیشت مردم در گرو تامین مسکن آن هاست و برای اینکه سرعت بیشتری به طرح های نهضت ملی مسکن داده شود، نیاز است که حضور تمام دستگاه ها و افراد تضمین شده باشد.

طرح نهضت ملی مسکن در حال حاضر، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را وارد مراحل ساخت و ساز کرده است اما واقعیت اینجاست که تا زمان تحویل این واحدها، هنوز زمان زیادی وجود دارد. بنابراین مسئولین این طرح به دنبال روش هایی هستند که با استفاده از آن ها، طرح مزبور را سرعت ببخشند. متاسفانه معادلات دولت در خصوص این طرح، درست از آب درنیامد و بانک ها، همکاری خوبی در راستای این طرح نداشتند. علاوه بر این، آورده های مردم و متقاضیان نیز به موقع پرداخت نشد و همین دو عامل، سبب شدند که طرح مزبور به تاخیر بیفتد و حالا که نزدیک به سه سال از شروع آن می گذرد، نتیجه ی فوق العاده ای به دست نیاورده است.

طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره به همین جهت تصویب شد تا نظارتی بر وضعیت فعلی بازار داشته باشد و از فشار مضاعف روی مستاجران و متقاضیان خانه اولی بکاهد. از سوی دیگر، دولت نیز تمام تلاش خود را کرده تا هرچه سریع تر، طرح های مسکونی خود را به سرانجام برساند.
مجتبی عبداللهی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که واحدهای باقی مانده از پروژه مسکن مهر در استان البرز که بیشترشان در شهر جدید مهستان واقع شده اند، باید هرچه سریع تر تعیین تکلیف شده و به نتیجه برسند.
وی تاکید کرد که باید نامه نگاری های لازم با وزارت راه و شهرسازی صورت بگیرد تا این وزارتخانه به شکل مستقیم، موضوع مزبور را مورد پیگیری قرار داده و تکلیف متقاضیان را روشن کند و پروژه ها را تکمیل نماید.
این مقام مسئول در ادامه به موضوع بعدی جلسه شورای عالی مسکن استان البرز اشاره کرد و تاکید داشت که در جلسه آتی به موضوع شهر جدید مهستان رسیدگی خواهد شد. پروژه های این شهر جدید به دلیل عدم همکاری دستگاه های خدمات رسان معطل مانده اند و باید هرچه سریع تر، این مشکلات و موانع برطرف شوند.

یکی دیگر از موضوعات صحبت در جلسه پیشین شورای عالی مسکن استان البرز، تامین زمین در جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود. نماینده دولت در این شورا خاطرنشان ساخت که زمین های تامین شده باید الزامات حریم گسل، دکل برق، اراضی سبز و جنگلی را رعایت کنند. به عبارت دیگر، تامین زمین این طرح در استان البرز، باید به گونه ای صورت بگیرد که دچار هیچ مشکلی نشود و هرچه سریع تر، بتوان آن ها را تکمیل کرد.
این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تصریح کرد که بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، مجلس شورای اسلامی اختیار تعیین سقف افزایش اجاره را به شورای عالی مسکن استان ها واگذار کرده است. بر همین اساس، اعضای شورای مسکن استان البرز وارد عمل شده و به زودی نرخ اجاره بهای استان را تعیین کرده و به اطلاع عموم خواهند رساند.
گرچه تضمینی برای رعایت این سقف افزایش اجاره بها از سوی مالکان وجود ندارد اما به هرحال، می توان امیدوار بود که مالکان به جهت استفاده از مزیت هایی مثل سامانه خودنویس و…سقف افزایش اجاره بها را رعایت کنند. البته بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده اند که بازار اجاره مسکن در ماه های تابستانی وخیم خواهد شد و مستاجران کل کشور باید خود را برای شرایط سخت اجاره نشینی آماده کنند.

نکات قابل توجه
  • این خبر برای مستاجران در استان البرز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا به تعیین سقف افزایش اجاره بها و ساماندهی بازار اجاره در استان می پردازد.
  • خبر به روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان البرز و اقدامات انجام شده برای رفع موانع پروژه های مسکن مهر و شهر جدید مهستان اشاره می کند.
  • تاکید شده است که تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در البرز با رعایت الزامات قانونی و فنی در حال انجام است.
  • کارشناسان پیش بینی کرده اند که بازار اجاره مسکن در ماه های تابستانی وخیم خواهد شد، اما تعیین سقف اجاره بها می تواند تا حدی به مستاجران در استان البرز کمک کند.

دیدگاه ها غیرفعال است