بیشترین رشد قیمت مسکن در محله های جنوبی تهران

محله های جنوبی تهران، بیشترین رشد قیمت مسکن را دارند

با وجود وضعیت بحرانی حاکم بر بازار مسکن، به نظر می آید که امید خانه دار شدن در مناطق جنوبی تهران نیز که زمانی امکان پذیر بود، حالا از دسترس خارج شده است آمارها نشان می دهد که در طول یک سال گذشته، قیمت خانه در پر معامله ترین مناطق جنوبی تهران حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. این در حالیست که متوسط رشد مسکن تهران در سال گذشته حدود ۳۸ درصد بوده است. وضعیت منطقه ۱ پایتخت نیز به گونه ای می باشد که تنها با رشد ۲۶ درصدی مواجه بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهای بانک مرکزی و بازدیدهای میدانی به خوبی نشان می دهد که دیگر یافتن خانه ای در تهران که قیمتش زیر ۱ میلیارد باشد ممکن نیست. گرچه خیلی از کارشناسان می گویند که قیمت مسکن در طول ۲ ماه گذشته به یک ثبات نسبی رسیده است اما با توجه به رشد قیمت مسکن در ابتدای سال و همچنین انتظارات تورمی، نرخ خانه در محله های جنوبی پایتخت نیز دیگر چندان معقول نیست و توان خیلی از اقشار جامعه برای خریدشان نمی رسد. ناگفته نماند که تورم مسکن همچنان با قدرت ادامه می دهد و به طور کامل متوقف نشده است.

بررسی آمارها به خوبی نشان می دهد که در آذر و دی ماه سال پیشین، قادر به خرید آپارتمان هایی با قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومان بودیم. به این معنی که با اندکی جستجو و کوتاه آمدن از برخی امکانات خاص، بلاخره امکان یافتن خانه ای زیر یک میلیارد تومان وجود داشت.

اما در حال حاضر، این مسئله تبدیل به رویا شده است و باید برای یافتن چنین خانه ای در تهران، کشف آهنین به پا کرد و به بنگاه های زیادی سر زد تا شاید فایلی با قیمت کمتر از ۱ میلیارد تومان پیدا شود.

مثلا در سال گذشته، قیمت خانه ای ۴۹ متری با عمر ۱۴ ساله در منطقه ی ۱۵ تهران که شامل محله ای مثل افسریه است، حدود ۷۵۰ میلیون تومان بوده است.

همچنین بررسی فایل های سال گذشته نشان می دهد که یک آپارتمان ۵۴ متری در محله ی جوادیه که دارای امکاناتی نظیر آسانسور، انباری و بالکن می باشد به قیمت ۹۰۰ میلیون تومان معامله شده است. اما در حال حاضر، با این میزان از بودجه دیگر نمی توان حتی خانه ای قدیمی و بالای ۲۰ سال ساخت هم در این مناطق پیدا کرد.

اگر بررسی بیشتری روی نوسانات قیمت مسکن در منطقه ی ۱۶ تهران انجام دهیم، متوجه خواهیم شد که خانه های این منطقه با ۴۸ درصد رشد، مواجه بوده اند. در نتیجه قیمت مسکن در منطقه ۱۶، متری ۲۶.۳ میلیون تومان شده است.

وضعیت منطقه ی ۱۵ تهران نیز چندان تفاوتی ندارد و از متوسط ۱۶.۶ میلیون تومانی به ۲۵.۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع مسکن رسیده است. به این ترتیب میزان رشد قیمت مسکن در این منطقه ۵۴ درصد بوده است.

این در حالیست که رشد سالانه ی قیمت مسکن در تهران به طور متوسط، ۳۸ درصد اعلام شده است. اصلی ترین دلیل رشد ناگهانی قیمت خانه در محله های جنوبی تهران، افزایش میزان تقاضا برای خرید آن هاست. در واقع خیلی از شهروندان پایتخت که توان خرید خانه در نقاط دیگر را ندارند، به سمت مناطق جنوبی تهران روی آورده اند. فشار تقاضا منجر به افزایش قیمت بسیار زیاد خانه در این محلات شد.

به این ترتیب می توان گفت که قیمت آپارتمان در مناطق جنوبی، رشد بیشتری نسبت به مناطق میانی و شمالی تهران داشته است.

منطقه ی ۱۰ تهران که در میان مناطق جنوبی تهران، بیشترین میزان معاملات مسکن را به خود اختصاص داده است، نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در مهر ماه سال گذشته، متوسط خرید مسکن در این منطقه حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بوده است. اما در حال حاضر این رقم به ۳۲ میلیون تومان رسیده است.

به نظر می آید که بحران مسکن، مشغول بازتعریف طبقات اجتماعی در کلانشهرهای بزرگ است. در حال حاضر، تفاوت چندانی میان قیمت مسکن در مناطق میان تهران با محله های جنوبی تر وجود ندارد.

از سوی دیگر قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است. اتفاقی که ممکن است در نهایت به حاشیه نشینی و بی خانمانی بسیاری از طبقات جامعه منجر شود.

از سوی دیگر طرح های تولید مسکن مانند نهضت ملی مسکن، همچنان در بوروکراسی های بیهوده اسیر شده است و ساخت بسیاری از پروژه های آن نامعلوم می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است