کاهش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در تهران

کاهش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در تهران

روند نزولی تورم نهاده‌های ساختمانی تهران؛ آیا رکود ساخت و ساز دلیل کاهش قیمت‌هاست؟


گرچه گفته می شود که هزینه های ساخت و ساز مسکن در تهران خیلی بالاست اما در آخرین گزارش های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص قیمت نهاده های ساختمانی تهران کاهشی بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، مرکز آمار می گوید که در چهار فصل منتهی به فصل جاری، تورم سالانه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۲.۲ درصد بوده که نشان از کاهش ۴.۹ درصدی می دهد. با توجه به این موضوع، این سوال مطرح می شود که دلیل اصلی این کاهش قیمت نهاده های ساختمانی چیست؟ آیا بلاخره تورم پایین آمده یا اینکه رکود ساخت و ساز، قیمت ها را کاهش داده است؟!

شاخص قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی تهران در فصل بهار امسال، معادل ۲۶۴۷.۰ بوده که در قیاس با فصل قبل، افزایش ۱۲.۷ درصدی داشته است. این شاخص حتی در قیاس با فصل مشابه سال گذشته نیز با رشد ۲۲.۷ درصدی مواجه بوده و در چهار فصل منتهی به بهار امسال نیز، رشد ۳۲.۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است. بنابراین گرچه به نظر می آید که قیمت ها کمتر شده اما آیا رونق نیز رخ داده است؟!

تورم فصلی نهاده های ساختمانی بالا گرفت!

کمترین حد تورم نهاده های ساختمانی در فصول اخیر، مربوط به زمستان سال ۱۴۰۲ بوده که عدد ۶.۶ را به ثبت رسانده است. این در حالیست که شاخص قیمت ها در فصل بهار ۱۴۰۳ به ۱۲.۷ درصد رسیده که رشد ۶.۱ درصدی را به دنبال داشته است.

البته لازم به ذکر است که در حوزه های مختلف نهاده های ساختمانی، تغییرات متفاوتی را می توان مشاهده کرد. مثلا در فصل بهار، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی خدمات است که تورم ۳۸.۹ درصدی را به ثبت رسانده اند.

این در حالیست که گروه دیگری مثل آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده، دچار کاهش قیمت شده و ۵.۳ درصد پایین تر آمده اند. بنابراین نمی توان مشخص کرد که تورم فصلی گریبانگیر تمام گروه های اجرایی ساختمان شده است. برخی از حوزه ها به دلایلی مثل مصرف انرژی و قطعی برق، دچار کمبود تولید شده اند که همین موضوع در قیمت آن ها موثر بوده است.

البته باید اشاره کرد که این تغییر قیمت ها به اندازه فصول و سال های گذشته نبوده اما به هرحال، اثر خود را روی قیمت ها گذاشته است.

تورم نقطه به نقطه پایین آمد؟!

علاوه بر کاهش شاخص قیمت نهاده های ساختمانی، تورم نقطه به نقطه نیز به شکل جزئی پایین آمده است. مثلاً قیمت نهاده های ساختمانی مسکونی شهر تهران در قیاس با بهار گذشته با کاهش ۱.۱ درصدی مواجه بوده است. این عدد در بهار ۱۴۰۲، ۲۳.۸ درصد بوده اما حالا به ۲۲.۷ درصد رسیده است.

بیشترین تورم نقطه به نقطه در گروه های اجرایی مختلف ساختمان به گروه گچ و گچکاری مربوط بوده که عدد عجیب ۵۸.۹ درصد را به ثبت رسانده است. این در حالیست که کمترین میزان تورم نقطه به نقطه نیز متعلق به گروه اجرایی آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب، پنجره و نرده با ۰.۸ درصد تورم بوده است.

نکته جالب توجه اینجاست که تورم سالانه نیز در بخش نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران نیز پایین آمده است. تورم سالیانه چهار فصل منتهی به فصل جاری در سال ۱۴۰۳، عدد ۳۲.۲ درصد بوده است. این در حالیست که همین عدد در دوره مشابه سال ۱۴۰۲، ۳۷.۱ درصد محاسبه شده که نشان می دهد شاخص قیمت ها ۴.۹ درصد کمتر شده است.

تورم سالانه گروه گچ و گچ کاری نیز بالاتر از دیگر گروه ها بوده و عدد ۵۸.۵ را به ثبت رسانده است. کمترین تورم سالانه نیز به گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب، پنجره و نرده با تورم ۱۸.۱ درصد مربوط بوده است.

در گروه های اجرایی دیگر نیز وضعیت متفاوتی دیده می شود. مثلا عدد شاخص قیمت ها در گروه انواع بلوک، سفال و آجر، ۲۵۱۳.۶ است که در قیاس با فصل گذشته به اندازه ۹.۶ درصد رشده داشته است. اگر بخواهیم این عدد را با فصل مشابه سال قبل مقایسه کنیم، باید بگوییم که این گروه با رشد ۴۳.۵ درصدی مواجه بوده است.

در گروه موزاییک، کاشی و سرامیک نیز قیمت ها بالا رفته و عدد شاخص به ۲۶۱۱.۷ درصد رسیده که در قیاس با فصل قبل با رشد ۱۲.۳ درصدی مواجه بوده است. علاوه بر این، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۰.۴ درصدی رو به رو بوده است.

در گروه سنگ نیز وضعیت جالب توجهی حاکم است. عدد شاخص این گروه اجرایی نیز ۲۴۹۶.۳ می باشد که در مقایسه با فصل قبل ۹.۱ درصد رشد کرده است.

به طور کلی، گرچه در گروه های اجرایی مختلف، میزان رشد و کاهش شاخص قیمت ها متفاوت است اما به نظر می آید که به طور کلی، قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی تهران پایین آمده است.

دیدگاه ها غیرفعال است