خانه های قدیمی تهران، در خطر آتش سوزی قرار دارند

خانه های قدیمی تهران، در خطر آتش سوزی قرار دارند

مدت هاست که بحث ایمنی ساختمان ها مورد توجه قرار گرفته است. بعد از بروز حوادث تلخ و ناگوار، حساسیت ها نسبت به این موضوع نیز افزایش پیدا کرده است. اما در این میان، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران چنین گفته است: هر نوع آموزشی در فضای مجازی وجود دارد به جز ایمنی. مردم در زمان خرید خانه به ایمنی توجه نمی کنند. در حالی که مهمترین اصل ایمنی است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای آتش نشانی چنین گفت: درب ایثارگری در سازمان آتش نشانی باز است.

قدرت الله محمدی در ادامه گفت: بر طبق اساسنامه ی سازمان آتش نشانی، حفظ ایمنی و جان مردم بر عهده ی این سازمان و دیگر نهادها است. شهروندان این شهر باید قادر باشند که با آسایش زندگی کنند. این مسئله نیازمند همکاری دستگاه های مربوطه است. هدف ما در سازمان آتش نشانی و بودجه ای که برای سال ۱۴۰۲ برای این سازمان در نظر گرفته شده، این است که آموزش و پیشگیری را پیش ببریم. ما نباید اجازه بدهیم که حادثه ی دیگری مثل پلاسکو رخ بدهد.

محمدی گفت: هزینه های موجود در حوزه ی پیشگیری و سرمایه گذاری است. اگر این پیشگیری ها و آموزش های شهروندان به خوبی پیش برود، نتیجه اش کاهش حوادث و خطرات شهر تهران خواهد بود. در حوزه ی آگاه سازی مردم خیلی عقب هستیم. در واقع تمام بخش های کشور از حوزه ی ایمنی غافل شده اند.

این مقام مسئول در سازمان آتش نشانی چنین بیان کرد: در فضای مجازی هرنوع آموزشی هست به جز ایمنی! مردم حتی به هنگام خرید خانه نیز به ایمنی توجه نمی کنند در حالی که مهم ترین اصل است.

وی خاطرنشان ساخت: در کدام یک از دانشگاه های کشور، مهندسی حریق تدریس می شود؟ وقتی که شهر تهران جمعیتی ۹ میلیونی دارد، باید فارغ التحصیلانی در این حوزه هم داشته باشیم. خواهش ما این است که وزارت علوم به این حوزه وارد شود. لازم به ذکر است که در حوزه ی آتش نشانی فرصت های اشتغال فراوانی وجود دارد. در حال حاضر ۲ هزار کسری نیرو داریم.

قدرت الله محمدی در ادامه گفت: آموزش های شهروندی ما در رسانه و مدرسه کم است. امیدواری ما این است که در صورت وقوع حوادث آتش سوزی در خانه، خانواده تا زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی بتواند از خود مراقبت کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در ادامه نقاط هدف سازمان آتش نشانی را تشریح کرده و گفت: خط قرمز ما، نقاط درمانی و مراکز بهداشتی است چرا که روزانه، تعداد زیادی از شهروندان به این نقاط مراجعه می کنند و بیشترشان هم بیمار هستند. از سوی دیگر، مدارس و مراکز آموزشی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. حوادثی مثل شین آباد هیچوقت از ذهن پاک نمی شود. از سوی دیگر، باید توجهات به مراکز تجاری، بازار و مترو نیز بیشتر شود. چرا که رفت و آمد به این مراکز نیز بسیار بالاست.

وی در ادامه به حوادثی که ممکن است در مترو رخ بدهد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ارتباط رادیویی زیرزمین با روی زمین برقرار شده تا در زمان خطر بتوانیم از آن بهره ببریم. در سال جاری هم رشته ی مهندسی حریق در دانشگاه علمی کاربردی سازمان ارائه شد و دانشجو جذب کرد. علاوه بر این، برای اولین بار است که برای بیش از ۷ هزار نفر دوره های تخصصی آموزشی برگزار می شود.

محمدی خاطرنشان ساخت: هدف گذاری ما برای سال جاری این است که یک میلیون شهروند را آموزش بدهیم. امیدواری ما این است که در سال آینده، چهار میلیون شهروند، دوره های آموزشی آتش نشانی را بگذرانند.

وی در ادامه افزود: بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شد تا آتش نشانی تجهیز شود و تا پایان سال نیز دو ایستگاه دیگر افتتاح می شود. همچنین تا اردیبهشت سال آینده نیز یک ایستگاه دیگر افتتاح می گردد. همچنین مجوزهای لازم را گرفته ایم تا سالانه ۲۰۰ نفر نیرو جذب کنیم.

این مقام مسئول همچنین در مورد حضور بانوان به سازمان آتش نشانی نیز صحبت کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶ نفر از بانوان، در حال گذراندن دوره های تخصصی هستند و از اسفندماه نیز در عملیات های آتش نشانی حضور خواهند داشت. در صورتی که بازخورد مثبتی از حضور این ۱۶ نفر داشته باشیم، باز هم از خانم ها نیرو جذب می کنیم.

موضوع بازار تهران نیز که یکی از مراکز پرخطر شهر از لحاظ ایمنی های آتش نشانی است دوباره مطرح شد و مدیرعامل سازمان چنین توضیح داد: بازار تهران یکی از نقاط حساس هدف ماست و نگاه ویژه ای نسبت به آن وجود دارد. از سوی دیگر، حضور خیلی از خودروهای آتش نشانی در بازار ممکن نیست. به همین دلیل است که از خودروهای سبک تر و موتورهای چهارچرخ استفاده می کنیم. همچنین هر دو هفته یک بار نیز جلساتی با عوامل مرتبط برگزار می کنیم و ساماندهی برق و گاز نیز شروع شده است.

وی افزود: برای تامین آب آتش نشانی در زمان وقوع حوادث، شیرهای هیدرات در بازار ایجاد شده اند که تمامی این اقدامات با کمک دستگاه قضایی صورت گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان آتش نشانی تصریح کرد: یکی دیگر از نقاطی که هدف سازمان است، کارگاه های تولیدی می باشند که با کمک اتاق اصناف، هر کدام از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

محمدی در نهایت صحبت پلاک های ایمن را در پیش گرفت و گفت: سازمان آتش نشانی آماده است که به صورت رایگان، ایمنی خانه ها و املاک را مورد بررسی قرار بدهد. در همین راستا، سامانه ای هم راه اندازی شد که متاسفانه با استقبال شهروندان مواجه نشد. این پلاک های ایمن شامل تمامی خانه ها می شود.

وی افزود: در تهران، حدود ۸۰ درصد خانه ها قدیمی هستند و بیشتر این حوادث هم در خانه های قدیمی و کمتر از ۶ طبقه رخ می دهد.

در ساختمان سازی جدید، قوانین و دستورالعمل های آتش نشانی باید مورد توجه قرار بگیرند. در غیر این صورت، گواهی پایان کار به آن ساختمان ها داده نمی شود. در صورت نظارت دقیق بر روی اجرای این قوانین و دستورات، نیازی به نگرانی از بابت ساختمان های جدید نیست. معضل همان ساختمان های قدیمی هستند که هر لحظه خطر آتش سوزی در آن ها ممکن است.

دیدگاه ها غیرفعال است