فهرست ساختمان های پر خطر شهر تهران منتشر می شود

فهرست ساختمان های پر خطر شهر تهران منتشر می شود

همین چند روز پیش بود که ساختمان متروپل برای سومین بار متوالی فرو ریخت و قربانی گرفت. اما به نظر می آید که وضعیت ساختمان های غیرایمن در سرتاسر کشور همچنان نامشخص است. در جدیدترین خبرها، مدیرعامل سازمان ایمنی و آتش نشانی شهر تهران اعلام کرده است که از میان ۱۲۹ ساختمانی که در شهر تهران پرخطر بودند، ۱۰ تای آن ها ایمن سازی شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، اصلی ترین نکته در خصوص این ماجرا، این است که هنوز هم هیچکس اطلاع دقیقی از فهرست ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران ندارد و هیچ یک از سازمان های رسمی، این فهرست را منتشر نکرده است. بنابراین ایمن سازی ۱۰ تا از این ساختمان ها نیز خود با ابهامات فراوانی رو به رو است.

مدیرعامل سازمان ایمنی و آتش نشانی شهر تهران، آقای قدرت الله محمدی در خصوص فهرست ۱۲۹ تایی ساختمان های غیرایمن شهر تهران و لزوم تعیین تکلیف تمام سازه های شهری چنین گفت: در شهر تهران حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی کرده ایم. البته میزان خطر تمام آن ها یکسان نیست و آن ها را به دسته های پر خطر، میان خطر و کم خطر تقسیم کرده ایم.

محمدی چنین افزود: برای مالکین تمام ساختمان هایی که در وضعیت غیر ایمن قرار دارند، ابلاغیه صادر کرده ایم. از میان این تعداد، ۱۲۹ ساختمان کاملا پرخطر شناسایی شده اند. البته با وجود پیگیری های فراوان، تعداد این ساختمان ها به ۱۱۹ ساختمان کاهش پیدا کرده است و ۱۰ تا از آن ها ایمن سازی شده اند. البته لازم به ذکر است که این ساختمان ها فقط از بابت ایمنی آتش نشانی بررسی شده اند و ممکن است که از جوانب دیگر نیز نا ایمن باشند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران تاکید کرد که ضمن ارسال ابلاغیه به مالکین این ساختمان های غیر ایمن، هشدار داده ایم که در صورت عدم ایمن سازی ساختمان، حکم پلمپ توسط دادستانی برای تمامی این ساختمان ها صادر خواهد شد.

محمدی همچنین در خصوص روند ایمن سازی ساختمان های پرخطر و علت کُند بودن این روند نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اصلی ترین موضوع این است که مالکان در این زمینه همکاری کنند اما متاسفانه برخی از این مالکین، همکاری خوبی ندارند. در صورتی که مالکین ساختمان های پر خطر، ماجرا را درک کرده و همراهی کنند، می توان خیلی زود ساختمان های غیر ایمن را رفع خطر کرد. موضوع جالب توجه دیگر این جاست که خیلی از این ساختمان های غیر ایمن متعلق به دولت است. بخشی دیگر نیز مراکز درمانی و بیمارستانی هستند.

همچنین قدرت الله محمدی در خصوص این موضوع که آیا ایمن سازی ساختمان های پر خطر تهران تا انتهای سال جاری صورت می گیرد یا خیر، چنین توضیح داد: در حال حاضر، بخشی از این ساختمان های پر خطر ایمن سازی شده اند و در تلاش هستیم که تا یکی دو ماه آینده نیز بخشی دیگر از این ساختمان ها را ایمن سازی کنیم. البته لازم به ذکر است که برای تمام مالکینی که همکاری نمی کنند، پلمپ ساختمان مورد انتظار می باشد.

به نظر می آید که سخنان مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران حاکی از این باشد که ایمن سازی تمام ساختمان های پر خطر شهر تهران تا انتهای سال جاری امکان پذیر نخواهد بود و احتمالش ضعیف است. از سوی دیگر، هیچ گونه اشاره ای به فهرست ساختمان هایی که مالکان آن ها همکاری لازم را با ایمن سازی ندارند، نیز نشده است.

انتشار چنین فهرستی، احتمالا می تواند عامل فشار مثبتی روی مالکین باشد که هر چه سریع تر اقدام به ایمن سازی ساختمان های خود کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است