چگونگی تاثیر قیمت دلار بر قیمت مسکن

قیمت دلار و مسکن چگونه روی هم اثر گذاشته اند؟!

در طول چند هفته ی گذشته شاهد افزایش قیمت ناگهانی دلار در کشور بوده ایم. از آن جایی که بیشتر بازارهای بزرگ بر هم تاثیر می گذارند، سوال این جاست که آیا قیمت مسکن نیز افزایش پیدا می کند؟ در سال های گذشته، قیمت مسکن همواره از نوسانات دلار تاثیر گرفته است و در روزهای ابتدایی افزایش نوسانات نیز شاهد بودیم که قیمت مسکن به شکل هیجانی افزایش پیدا کرد.

به گزارش پرشین سازه ، در طول سال های گذشته هر بار که قیمت ارز دچار نوسان می شد، قیمت مسکن نیز به طرز افسارگسیخته ای افزایش پیدا می کرد. گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، نشان می دهد که در طی چند ماه اخیر که قیمت دلار و تورم در کشور بالا رفته است، صنعت ساختمان سازی نیز همگام با آن ها روند صعودی خود را حفظ کرده است.

یکی از کارشناسان بازار مسکن در خصوص این روند چنین گفته است: برای بازاری که می تواند بیشتر از ۱۰۰ الی ۱۲۰ آیتم اقتصادی را رونق بدهد و چرخه ی اقتصاد را پیش ببرد، ۱۰ هزار واحد برای معامله اصلا رقم جالب توجهی نیست. از سوی دیگر تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده نیز در کمترین حالت خود است.

منصور غیبی، این کارشناس مسکن در ادامه چنین گفت: معامله گران مسکن عقب کشیده اند و با احتیاط بیشتری سرمایه گذاری می کنند. از سوی دیگر، تعداد معاملات صورت گرفته در یک ماه از سال، اصلا آمار جالب و مطلوبی نیست. اما نگرانی اصلی این جاست که بیش از ۸۰ درصد این معاملات مربوط به کاسبان بوده است.

وی همچنین در خصوص ارتباطی که میان اقتصاد مسکن با بازارهای موازی مثل دلار وجود دارد نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: متاسفانه بازار مسکن همواره همراه با بازار دلار، رشد کرده است. اما زمانی که این شاخص اقتصادی فروکش می کند، دیگر نمی توان قیمت ها را برگرداند. به این ترتیب قیمت خود را حفظ می کند تا بازار و باور کلی اقتصادی به این نتیجه برسد که قیمت ها پایین است.

غیبی افزود: من ۵ دوره ی پنج ساله ی اقتصادی کشور را بررسی کرده ام که در طول آن، از صفر تا ۲۲۰ درصد افزایش قیمت در بازار مسکن وجود داشته است. این در حالیست که کاهش قیمت ها فقط صفر تا ۱۱ الی ۱۵ درصد بوده است.

وی در ادامه این موضوع را چنین تشریح کرد: زمانی که رشد قیمت ۲۲۰ درصد بوده است، در بهترین حالت کاهش قیمت برابر با ۱۰ الی ۱۵ درصد بوده است. این اتفاق به دلیل جریان مدیریت نشده ی افزایش قیمت دلار در جامعه بوده است که در جایگاه شاخص کشور نیز نهادینه شده است.

روند قیمت دلار و مسکن از مردادماه سال ۱۴۰۰

بر اساس آمارهای بانک مرکزی که در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ منتشر شد، میانگین قیمت مسکن تهران ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده است و دلار نیز مسیر خود در این ماه را با قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان به پایان رسانده است.

از مردادماه سال ۱۴۰۰ تا به امروز، روند نوسان قیمت دلار و مسکن افزایشی بوده است. در مهر ماه سال ۱۴۰۰ برای مدتی کوتاه هر دو بازار کاهش قیمت داشته اند. در آذر ماه همان سال، اندکی واگرایی میان دو بازار دیده می شود. به نحوی که قیمت دلار کمی کاهش پیدا می کند و قیمت مسکن بیشتر می شود.

این وضعیت در بهمن ماه همان سال نیز ادامه پیدا می کند و با وجود اینکه قیمت دلار به یک کانال پایین تر سقوط می کند، اما قیمت مسکن همچنان افزایشی است و در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نیز به همین روال ادامه می دهد.

گرچه در ابتدای سال ۱۴۰۱، تمام بازار با رکود مواجه می شوند اما افزایش قابل توجه تقاضا در اردیبهشت باعث می شود که با وجود کاهش قیمت دلار، قیمت مسکن بیشتر شود. به طور کلی هر بار که تعداد تقاضا برای مسکن بیشتر شده است، صرف نظر از کاهشی یا افزایشی بودن قیمت دلار، قیمت مسکن بالاتر رفته است.

از آن جایی که این دو بازار همواره بر هم تاثیر گذاشته اند، پرسش مهم این جاست که با وجود افزایش قیمت دلار، چقدر طول می کشد که قیمت مسکن نیز به طور واقعی بالاتر برود؟

گرچه در طول روزهای نخست افزایش نوسانات ارز، قیمت مسکن نیز بر اساس انتظارات تورمی بالاتر رفت اما بعید است که قیمت آن به روزهای اول برگردد. در حقیقت در طول دوره های مختلف اقتصادی، هرگز این اتفاق پیش نیامده بود که قیمت مسکن بلافاصله بعد از افزایش نرخ دلار بالاتر برود.

دیدگاه ها غیرفعال است