بازار مسکن دنباله روی قیمت دلار

بازار مسکن دنباله روی قیمت دلار

یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد این است که چگونه از نابودی سرمایه های خود در وضعیت اقتصادی وخیم کشور جلوگیری کنند. بر اساس آمارهایی که منتشر شده است، در حال حاضر تنها بازارهایی که با نرخ تورم پیش رفته اند، بازار مسکن و ارز بوده است. در حقیقت بعد از افزایش نرخ ارز، مسکن نیز خود را نرخ این شاخص اقتصادی همسان کرده است و حتی رشد دلاری آن نسبت به دوره های قبلی بیشتر بوده است!

به گزارش پرشین سازه ، آمارهای موجود به خوبی نشان می دهد که در هشت ماه اولی که از سال ۱۴۰۱ گذشته است، تنها بازارهایی که با نرخ تورم پیشروی داشته اند، بازار ارز و مسکن بوده اند. این در حالیست که ارزش دلاری مسکن در ماه های پیشین به دلیل رشد پرسرعت قیمت دلار در حال تعدیل است.

گرچه قیمت مسکن از شاخص های بسیار مختلفی تاثیر می گیرد اما در طول سال های گذشته، این بازار همیشه متاثر از نرخ دلار بوده است. چرا که افزایش قیمت دلار به خاطر تورم است.

مثلا در دوره هایی که نرخ تورم بیشتر شده است، قیمت دلار نیز افزایش داشته است. در این میان قیمت مسکن نیز که متاثر از بازار ارز است، دستخوش تغییر شده است. با بررسی آمارهایی که از سوی مراکز رسمی منتشر شده است، به خوبی می توان متوجه شد که این موضوع در حال تکرار است و قیمت مسکن متاثر از بازار ارز و نرخ تورم، در حال رشد می باشد. در حقیقت این دو بازار، تنها بازارهایی بوده اند که متناسب با نرخ تورم افزایش قیمت داشته اند. در حالی که دیگر بازارها مثل بازار سهام، هنوز نتوانسته اند متناسب با نرخ تورم حرکت کنند.

در حقیقت بر اساس نظریه های اقتصادی، ارزش دارایی در دوره های مختلف متناسب با نرخ تورم تعدیل می شود.

وضعیت بازارهای مختلف چگونه است؟

بر اساس آمارهایی که در مورد هشت ماه نخست سال منتشر شده است، تا پایان آبان ماه، شاخص قیمت مصرف کننده که بیانگر نرخ تورم است، حدود ۳۷.۶ درصد رشد داشته است که نمود بسیار زیادی هم در بازار پیدا کرده است.

از جمله بیشترین بازارهایی که نرخ تورم را پذیرفته و با آن همراه شده اند، بازار مسکن و ارز بوده است. بر اساس اطلاعات موجود، قیمت دلار در این دوره ی هشت ماهه حدود ۳۴ درصد و قیمت مسکن نیز ۳۳ درصد رشد کرده است. این نزدیک ترین رشد به نرخ تورم در یک دوره ی هشت ماهه بوده است.

آمارهای منتشر شده همچنین نشان می دهند که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در مناطق ۲۲ گانه ی تهران در طول این هشت ماه، حدود ۱۱ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته اند و از حدود ۳۵ میلیون تومان به ۴۶ میلیون و ۷۴ هزار تومان در آبان ماه سال ۱۴۰۱ رسیده اند.

همین موضوع به خوبی نشان می دهد که سرمایه گذاران بخش مسکن توانسته اند با جریان افزایش تورم پیش بروند و تا حد زیادی از این بازار برای پوشش تورمی استفاده کنند و از نابودی سرمایه هایشان جلوگیری به عمل بیاورند. اما در صورتی که پول یا سرمایه ی خود را در بانک ها نگه داشته بودند، امروز با وجود حجم زیاد تورم و نرخ بهره ی منفی بانک ها، با کاهش شدید سرمایه رو به رو می شدند.

در این میان بازارهای دیگر نیز وضعیت به مراتب ناخوشایندی دارند و نتوانسته اند که با افزایش تورم پیش بروند. مثلا قیمت سکه در این هشت ماه، ۳۲.۵ درصد رشد داشته است. بازار خودرو نیز تعریف چندانی نداشته و با رشد ۲۴.۲ درصدی مواجه بوده است. این اعداد با نرخ واقعی تورم موجود در اقتصاد کشور، تفاوت های معنادار زیادی دارند و نشان می دهد که این بازارها، جا مانده اند.

در این میان بدترین وضعیت رشد متعلق به بازار سهام است که در طول این هشت ماه حدود ۳.۱ درصد رشد داشته است و با نرخ تورم، فاصله ی خیلی زیادی دارد.

قیمت مسکن به دلار چقدر است؟

همان طور که گفتیم، بازار مسکن تنها بازاری است که توانست خود را همزمان با رشد دلار، بالا بکشد و از نرخ عمومی تورم جا نماند. خیلی از کارشناسان باور دارند که علاوه بر شاخص های مهم تاثیرگذار روی قیمت مسکن( مثل قیمت نهاده های ساختمانی، نظام عرضه و تقاضا، تورم و…)، قیمت دلار نیز روی بازار مسکن اثر می گذارد. البته این موضوع به تایید داده های آماری نیز رسیده است و بررسی این داده ها به خوبی نشان می دهد که قیمت مسکن همواره تابعی از قیمت دلار بوده است.

در واقع همیشه قیمت مسکن خود را با قیمت دلار همسان سازی کرده است.

بر همین اساس می توان گفت که قیمت مسکن تهران در سال های گذشته همواره ۱۱۰۰ الی ۱۲۰۰ دلار به ازای هر متر مربع بوده است. این رقم تغییر چندانی نکرده است اما با توجه به افزایش قیمت دلار، نرخ ریالی آن بسیار بیشتر شده است.

این اعداد در مرداد ماه امسال به بیشترین حد خود یعنی ۱۴۴۶ دلار رسیده است. البته در شهریور ماه با اندکی نزول به ۱۳۶۰ دلار رسیده است. این نرخ های بسیار بالا، سابقه نداشته اند و به خوبی نشان می دهند که در این دو ماه، قیمت ریالی مسکن از ارزش دلار بیشتر شده است.

البته در پاییز سال جاری، وضعیت بازار مسکن دوباره تغییر پیدا کرد و با وجود رشد ریالی ارزش بازار مسکن، ارزش دلاری آن هنوز هم در حال کاهش است. به عبارت دیگر، در این دوره سرعت رشد قیمت دلار بیش از قیمت مسکن بوده است.

در اولین ماه از فصل پاییز نیز قیمت دلاری مسکن به ۱۳۳۰ دلار و در آبان ماه به ۱۳۱۴ دلار رسید. به نظر می آید که در آذرماه هم با کاهش قیمت دلاری مسکن رو به رو شویم چرا که قیمت دلار هر لحظه در حال افزایش است.

دیدگاه ها غیرفعال است