قیمت بازار مسکن چقدر از بازار ارز متاثر است

قیمت بازار مسکن چقدر از بازار ارز متاثر است

وضعیت بازار ارز همواره روی بازار مسکن اثرگذار بوده است. در این میان یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی ضمن اشاره به متاثر بودن قیمت مسکن از افزایش نرخ ارز گفت: طبیعی است که بخش مسکن نیز مانند دیگر دارایی ها، همزمان با افزایش نرخ دلار، رشد قیمت داشته باشد. به عبارتی دیگر، در حال حاضر در تمام بازارها شاهد رشد قیمت هستیم.

به گزارش پرشین سازه ، سعید سعادتمند در خصوص این موضوع چنین گفت: بعد از این که دولت سیزدهم وعده های بزرگی در خصوص به سرانجام رساندن برجام داد و ماه ها مذاکره ی خود را با هدف قرار دادن زمستان سخت اروپا ادامه داد، حالا به نظر می رسد که طرف آمریکایی، علاقه ی چندانی به نتیجه ی این مذاکرات ندارد.

التهاب قیمت به بازار ارز بازگشت

این کارشناس اقتصادی در ادامه ی سخنان خود گفت: این موضوع را در کنار دیگر شرایط مثل انتخاب میان دوره ای آمریکا، قطعنامه شماره ۲۲۳۱، اضافه شدن ۱۱ تانکر نفت کش ایرانی به تحریم و چندین مسئله ی دیگر قرار بدهیم تا ببینیم که چرا التهاب به بازار ارز بازگشته است و قیمت دلار افزایش پیدا کرده.
سعادتمند در ادامه گفت: البته اگر هیچ یک از این اتفاقات هم رخ نمی داد، باز هم به دلیل کسر بودجه ی ساختاری و چاپ مداوم نقدینگی، باز هم قیمت ارز دچار افزایش می شد.

قیمت مسکن چقدر از بازار ارز متاثر است

یکی از شگفتی های افزایش قیمت دلار در بار اخیر، این بود که بلافاصله روی قیمت مسکن تاثیر گذاشت. این در حالیست که بازار مسکن معمولا مدتی طول می کشد تا از قیمت ارز تاثیر بگیرد و دچار نوسان شود.

سعید سعادتمند در مورد این موضوع نیز چنین گفت: بخش مسکن و ساختمان سازی هم مانند دیگر بازارهای بزرگ از نرخ ارز اثر می گیرند. اما سوال اصلی این جاست که میزان اثر پذیری بخش مسکن و املاک از تغییرات نرخ ارز چقدر است؟

بررسی روند قیمت ها و هزینه هایی که در چند سال گذشته صرف تولید شده است، به خوبی نشان می دهد که هزینه ساخت و تولید مسکن و همچنین بازار خرید و فروش آن که هم جنبه ی سرمایه گذاری دارد و هم مصرف، به صورت دائم از بازار ارز و نرخ آن تاثیر گرفته است و همگام با افزایش نرخ ارز، بخش مسکن نیز تعدیل می شود و قیمت می گیرد.

چند درصد از قیمت مواد اولیه ی ساخت مسکن متاثر از بازار ارز است

به طور کلی، طبیعی است که با افزایش قیمت ارز، قیمت برخی از مواد و مصالح ساختمانی وارداتی نیز افزایش پیدا می کند. سعادتمند در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: در بخش مربوط به هزینه های تولید، افزایش قیمت در تولیدات کالاهای واسطه ای، به دلیل وابستگی به نرخ ارز صورت می گیرد و به همین دلیل ممکن است که تورم هر بخش با دیگری متفاوت باشد. مثلا برخی از کالاهایی که در ساخت مسکن استفاده می شوند تا ۴۰ درصد، وابستگی ارزی دارند. اما وابستگی برخی دیگر از کالاها ممکن است بسیار پایین باشد و حتی گاهاً به صفر برسد.

رشد هزینه تولید مسکن در سال های اخیر

سعید سعادتمند، کارشناس اقتصادی در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: بر اساس محاسباتی که صورت گرفته، از ابتدای سال ۹۹ تا انتهای سال ۱۴۰۰ که قیمت دلار حدود ۱۵ هزار تومان بوده است، هزینه ی ساخت یک واحد مسکونی متوسط در شهر، حدود ۲۱ درصد رشد داشته است و این مسئله به دلیل تغییرات قیمت ارز بوده است. این موضوع همزمان با تورم عمومی، باعث فشار هزینه ای بیشتر روی سازندگان شده است.

به نظر می آید که این وضعیت در نهایت تبدیل به جدایی خیلی از سرمایه گذاران و سازندگان از بازار مسکن شده است.

تورم انتظاری با افزایش نرخ ارز بیشتر شده است

این کارشناس اقتصادی در نهایت چنین گفت: با افزایش نرخ ارز، نوعی از تورم انتظاری در بازار مسکن نیز پدید آمد. تورم انتظاری مذکور باعث شد که بازار مسکن نیز با توجه به دیگر بازارها، تلاش کند که در میان مدت و بلند مدت، رشد کند و با دیگر دارایی ها خودش را تطبیق بدهد.

سعادتمند تصریح کرد: این افزایش قیمتی که در حال حاضر شاهدش هستیم، به هیچ وجه ناشی از افزایش تقاضای واقعی در اقتصاد نبوده و بیشتر به دلیل سیاست های پولی دولت هاست. به همین دلیل تغییرات نرخ ارز، علاوه بر تاثیر مستقیم روی هزینه های ساخت و ساز، روی انتظارات تورمی و ارزش گذاری املاک نیز موثر است.

دیدگاه ها غیرفعال است