خانه های زیر یک میلیارد در تهران

خانه های زیر یک میلیارد در تهران

قیمت مسکن در شهر تهران به قدری بالاست که حتی افرادی که از لحاظ اقتصادی، جزو طبقات متوسط جامعه به حساب می آمدند نیز دیگر قادر به خرید خانه نیستند. از سال ۹۷ و با افزایش نرخ دلار و قیمت مسکن، هر روز وضعیت خانه در تهران بحرانی تر شد.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از سوالات اصلی بیشتر خریداران مسکن در تهران این است که آیا هنوز هم می توان خانه ای با قیمت زیر ۱ میلیارد تومان در تهران خریداری کرد؟ حتی در جنوبی ترین نقاط تهران نیز دیگر خبری از خانه های زیر ۱ میلیارد تومان نیست.

اما جالب این جاست که با جستجوی فراوان، به فایل های عجیبی در دل تهران برمی خوریم که گاهاً قیمت های ارزانی دارند. البته لازم به ذکر است که بیشتر این خانه های ارزان سند ندارند و به شکل قولنامه ای معامله می شوند. در ضمن بیش از ۱۰ سال عمر دارند و متراژ خیلی پایین در حد ۳۰ الی ۴۰ متر دارند.

همین نقاط ضعف فراوان باعث شده است که این خانه ها، گزینه های خاص و غیر محبوبی باشند که معمولا هم خریداران زیادی ندارند. اما به هرحال نمی توان به سادگی از خانه ای زیر یک میلیارد تومان در شهر تهران گذشت.

بر اساس آمارهایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، ۵۶.۸ درصد از کل معاملاتی که در مهر ماه، در پایتخت صورت گرفته است متعلق به واحدهایی بوده که متراژ کمتر از ۸۰ متر مربع دارند. این موضوع به خوبی نشان می دهد که وضعیت قدرت خرید مردم چقدر است و میزان محبوبیت کدام یک از واحدهای مسکونی بیشتر است.

در این میان، خانه های ریز متراژ و نقلی که ۵۰ الی ۶۰ متر مربع، مساحت دارند نیز سهم ۱۵.۲ درصدی از کل معاملات انجام شده ی مهرماه در تهران را داشته اند. همچنین جست و جوی کوتاهی در میان فایل های ارائه ی شده ی ریزمتراژ نشان می دهد که سن این خانه ها بالاست و بیش از ۱ اتاق خواب هم ندارند.

اما آیا در میان تمام فایل های ارائه شده در شهر تهران، خانه ای با قیمت پایین و ارزان نیز پیدا می شود؟ بررسی فایل های فروش نشان می دهد که یک خانه ی ۵۰ متری در محله ی شمیران نو واقع در منطقه ۴ تهران، با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. طبیعتاً این خانه که زیر همکف هم واقع شده، سند ندارد و قولنامه ای می باشد. همچنین عمر این بنا ۲۲ سال است.

محله ی شمیران نو، محله ای قدیمی در شرق تهران است که خانه هایی با این شرایط، کم ندارد و با اندکی جستجو می توان واحدهای مسکونی ارزان قیمتی پیدا کرد.

البته این وضعیت فقط در خصوص برخی از مناطق تهران صدق می کند. در برخی از محله های تهران مثل یوسف آباد، برای یک خانه ی ۲۷ متری که بیش از ۱۷ سال سن دارد، مبلغی معادل ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است. خانه ای دیگر در همین محله به متراژ ۴۶ متر که نوساز هم هست، قیمتی برابر با ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دارد.

اگر به سمت غرب تهران برویم نیز وضعیت قیمت املاک تفاوت چندانی نمی کند. مثلا خانه ای ۳۴ متری با ۱۷ سال سن، حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

با توجه به وضعیت این خانه ها، به نظر می آید که گزینه های ایده آلی برای زندگی نیستند و به درد مصرف کننده های واقعی نمی خورند. طبیعتا یک زوج قادر به زندگی در واحدی ۲۷ متری نیست و نیازمند فضای بیشتری می باشد. به همین دلیل است که چنین خانه هایی معمولا به جهت انبار یا حتی مصارف کاری خریداری می شوند و مشتریان مخصوصی دارند.

بیشتر بخوانید :

دیدگاه ها غیرفعال است