مصوبه شورای عالی شهرسازی برای ساخت خانه هایی با تراکم پایین

مصوبه شورای عالی شهرسازی برای ساخت خانه هایی با تراکم پایین!

مدت هاست که دولت و سازمان های وابسته به آن از کاهش تراکم ناخالص مسکن های دولتی صحبت می کنند. اما حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که شورای عالی شهرسازی و معماری ضمن مکاتباتی که با استانداران سراسر کشور داشته است، سیاست های جدید دولت جهت کاهش تراکم ناخالص واحدهای مسکونی دولتی نهضت ملی مسکن را ابلاغ کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، شورای عالی شهرسازی و معماری به استانداران ۳۱ استان، نامه ارسال کرده است و مصوبه ی شورا برای کاهش تراکم ناخالص واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را ابلاغ کرده است. مصوبه ای که خبر از سیاست های کلی دولت در راستای کاهش تراکم ناخالص مسکن می دهد.

در متن این مصوبه چنین آمده است که شورای عالی شهرسازی در طول جلسه ای که به تاریخ ۲۱ شهریور سال ۱۴۰۱، برگزار کرده، به تصمیمات جدیدی در خصوص این موضوع رسیده است.

این جلسه که برای بحث و گفتگو در خصوص تامین اراضی مورد نیاز برای ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن برگزار شده، به دنبال راهکاری بود تا دولت بتواند با ساخت واحدهای مسکونی با حداقل تراکم ساختمانی ممکن، به کاهش تراکم ناخالص شهرها کمک کند. بر همین اساس و با تاکید وزیر و رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری، تصمیمات زیر گرفته شد:

در شهرهایی که الگوی تراکمی پهنه ی تراکمی غالب شهر، بر طبق طرح مصوب ملاک عمل قطعات ویلایی یک و دو طبقه است، چنانچه محدودیت زمین دولتی وجود ندارد و امکان تامین زیرساخت های لازم نیز موجود است، واحدهای مربوط به نهضت ملی مسکن به صورت قطعات مستقل حیاط دار و به صورت یک یا دو طبقه احداث شود.

در دیگر شهرهایی که متوسط تراکم ساختمانی شهر بیش از دو طبقه است نیز، احداث بنا در مجتمع های مسکونی مربوط به طرح نهضت ملی مسکن، بر اساس تراکم ساختمانی پهنه ی تراکمی غالب شهر و بر طبق طرح مصوب ملاک عمل صورت بگیرد.

بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، به نظر می آید که با توجه به شرایط موجود، ساخت مسکن دولتی کم تراکم در قالب طرح نهضت ملی مسکن، تنها در شهرهایی امکان پذیر است که زمین کافی دارند. این شرایط بیشتر مواقع در شهرهای کوچک مهیاست. وگرنه در شهرهای بزرگی مثل تهران که تراکم ساختمانی در پهنه های تراکمی این شهرها بسیار بالاست و بیش از یک یا دو طبقه می باشد.

به طور کلی ساخت خانه های ویلایی یک یا دو طبقه و بر اساس آنچه که دولت وعده داده است، برای شهرهای بزرگ و کلانشهرها اصلا ممکن نیست. شهری مانند تهران که حتی در حواشی و اطراف آن نیز دیگر زمین کافی برای ساخت و ساز وجود ندارد، چگونه قادر به ساخت و ساز خانه های ویلایی خواهد بود؟ به نظر می آید علاوه بر این مسئله، بحران عدم وجود زیرساخت برای ساخت این واحدهای مسکونی نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

به این ترتیب، بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، ساخت خانه هایی با تراکم ناخالص پایین مثل خانه های یک یا دو طبقه، تنها در شهرهایی که محدودیت زمین وجود ندارد، امکان پذیر است. همچنین شرط ساخت چنین خانه هایی با تراکم پایین، فراهم بودن امکانات و زیرساخت های شهری عنوان شده است. شرطی که در بسیاری از زمین های مربوطه وجود ندارد و باید فکری به حالشان صورت بگیرد.

طرح نهضت ملی مسکن که بیش از ۱ سال از آغاز آن می گذرد، همچنان در کش و قوس تصمیمات مختلف مسئولین است. حالا با استعفاء وزیر راه و شهرسازی، باید در انتظار تغییرات گسترده تری در این طرح نیز باشیم. تغییراتی که در نهایت به تاخیر در ساخت و ساز منجر می شود و قیمت تمام شده را باز هم بالاتر خواهد برد.

دیدگاه ها غیرفعال است