قیمت آپارتمان در مناطق ۹ و ۱۰ تهران

قیمت آپارتمان در منطقه 9 و 10 تهران

وضعیت مسکن پایتخت، بیش از تمام نقاط کشور بحران زده و بغرنج است. امروز که بر اساس اعلام آمارهای رسمی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۴۳ میلیون تومان رسیده است، خرید خانه برای طیف وسیعی از خانوارهای تهرانی تبدیل به یک آرزو شده است. بر اساس جدیدترین گزارش ها، قیمت هر متر مربع مسکن در مناطق ۹ و ۱۰ که پیش از سال های اخیر، عموما قیمت مناسبی داشته اند حالا با قیمت میانگین ۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند.

به گزارش پرشین سازه ، مناطق ۹ و ۱۰ تهران معمولا به عنوان مناطقی شناخته می شوند که رونق معاملات مسکن در آن بالاست. چرا که دارای واحدهای آپارتمانی ریزمتراژ زیادی هستند. اما در حال حاضر، متوسط قیمت مسکن در این مناطق نیز بسیار بالا رفته است و به محدوده ۳۲ الی ۳۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسیده است.

به این ترتیب در صورتی که تصمیم به خرید یک واحد ۴۵ متری در منطقه ی ۹ یا ۱۰ داشته باشید، باید تقریبا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنید. البته طبیعتا قیمت این واحدها به سن آپارتمان و امکانات آن نیز بستگی دارد. اما به طور کلی، قیمت این محدوده ی شهر تهران نیز بسیار بالاست و هرکسی از عهده ی خرید بر نمی آید.

در این میان لازم به ذکر است که قیمت هایی که در بالا ذکر شد، متعلق به مهرماه سال ۱۴۰۱ است. بنابراین اصلا بعید نیست که در پی افزایش قیمت ناگهانی دلار و اثرپذیری قیمت مسکن از آن، بالاتر هم رفته باشد. به نحوی که خیلی از کارشناسان مسکن می گویند در همین چند روز، خیلی از مالکین ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان روی قیمت کلی خانه های خود کشیده اند.

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت مسکن در منطقه ی ۹ تهران به شکل میانگین، ۳۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بوده است. این در حالیست که قیمت واحدهای مسکونی منطقه ۱۰ نیز حدوداً ۳۲ میلیون تومان بوده است.

همچنین در این میان، بررسی آگهی ها و فایل های فروشی که در بنگاه های املاک وجود دارد نشان می دهد که قیمت واحدهای مسکونی در این دو منطقه، حوش و حوش قیمتی است که آمارهای رسمی کشور اعلام کرده اند.

البته در این میان برخی از واحدهای مسکونی به واسطه ی داشتن امکانات مختلف مثل پارکینگ، انباری، آسانسور و ..قیمت های بالاتری دارند. اما واحدهایی که امکانات خاصی ندارند، ممکن است با قیمت کمتر از ۳۲ میلیون تومان نیز معامله شوند. حتی در مواردی دیده شده است که قیمت برخی از این واحدها، کمتر از متری ۳۰ میلیون تومان بوده است. گرچه تعداد این واحدهای ارزان قیمت، خیلی کم است و عملا نمی تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

بحران مسکن در تهران، بسیار پیچیده و سخت شده است و سیاست های دولت برای ساماندهی به این وضعیت، در حال حاضر جوابگو نبوده است. ساخت و ساز در حاشیه ی تهران باعث شده است که خیلی از افراد به این مناطق مهاجرت کنند اما عدم وجود زیرساخت ها و خدمات روبنایی، زندگی در این مناطق را بسیار سخت و دشوار کرده است.

از سوی دیگر، حاشیه نشینی منجر به بزرگ تر شدن شهر تهران شده است. شهری که امکانات آن، دیگر کفاف ساکنینش را نمی دهد.

در این میان، ساخت و ساز واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن نیز در هاله ای از ابهام فرو رفته است. قرار بود با ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال، وضعیت قیمت مسکن را بهبود ببخشند. اما با گذشت بیش از یک سال، روز به روز این وضعیت بدتر می شود و فشار بیشتری بر ساکنین شهرهای بزرگ به خصوص تهران وارد می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است