وضعیت اجاره مسکن آبان ۱۴۰۱

وضعیت اجاره مسکن آبان ماه 1401

وضعیت مسکن کشور گرچه بسیار ناگوار و وخیم است اما به نظر می آید که هیچ یک از اقشار جامعه، به اندازه ی مستاجران دچار ضرر و خسارت نشده اند. شرایط بغرنج اجاره بها به خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران، منجر به حاشیه نشینی افراد شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در حالیکه شاخص کرایه مسکن اجاری در طی آخرین گزارش بانک مرکزی حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، وزیر راه و شهرسازی همچنان از وضعیت اجاره بها گله دارد و اعلام کرده که این وضعیت مردم را اذیت می کند.

آخرین اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی، آقای رستم قاسمی این بوده است که وضعیت وخیم اجاره بها به خصوص در شهرهای بزرگ کشور، مردم را اذیت کرده است. اما با وجود این حرف و حدیث ها، همچنان اقدامی عملی و جدی در خصوص بهبود این شرایط صورت نمی گیرد. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرده است که تنها راه اصلاح این وضعیت، افزایش عرضه و تولید مسکن است. به این ترتیب می توان هزینه های اجاره مسکن را کاهش داد.

وی که در روز شنبه، برای افتتاح عملیات اجرایی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در استان فارس حضور داشت، ضمن اعلام سیاست های جدید دولت برای ساخت خانه های ویلایی یک طبقه برای مردم، اعلام کرد که نیازهای مردم به دست خودشان بهتر رفع می شود و دولت باید نقش تسهیل کننده داشته باشد.

رستمی از واگذاری زمین به متقاضیان خبر داد و اعلام کرد که زمین های خوب بسیار زیادی در کشور داریم که برای ساخت و ساز کاملا مناسب هستند.

وی همچنین کاملا تاکید داشت که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی کاملا شدنی است. وی تصریح کرد که تا پایان سال، تعداد واحدهایی که در دست اجرا هستند به ۲ میلیون واحد مسکونی خواهند رسید.

البته ایشان در خصوص زمان تحویل این واحدها چیزی نگفت و همچنان این موضوع را مبهم نگه داشت.

در این میان، مستاجرین که سال به سال با وضعیت وخیم اجاره بهای مسکن رو به رو می شوند، قادر به صبر کردن نیستند و هر لحظه، خطرات بسیار زیادی این خانواده ها را تهدید می کند.

اجاره خانه چقدر افزایش پیدا کرده است؟

در این میان، سوال اصلی این جاست که در طول سال های گذشته اجاره مسکن چقدر بیشتر شده است؟

وضعیت شاخص کرایه ی مسکن به قدری بغرنج است که باید آن را به صورت ماهانه بررسی کرد. بر اساس آخرین گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، وضعیت این شاخص در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال جاری به ترتیب معادل ۴۰.۹ و ۴۶.۸ درصد رشد قیمت نسبت به ماه مشابه در سال گذشته داشته است.

به عبارت دیگر، مستاجرینی که در مهرماه سال گذشته خانه ای را معامله کرده اند، برای تمدید آن در سال جاری ناچار شده اند که ۴۰ الی ۴۶ درصد اجاره بها را افزایش بدهند.

این وضعیت به خوبی نشان می دهد که اوضاع بازار اجاره مسکن اصلا خوب نیست و باید هر چه سریع تر فکری به حالش صورت بگیرد.

همچنین باید اشاره کنیم که رشد ماهانه ی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری، در طول مهر ماه سال ۱۴۰۱، یکسان و معادل ۷ درصد بوده است.

بازار مناطق جنوب تهران رونق گرفت!

با توجه به این که اجاره بهای واحدهای مسکونی شمال شهر تهران بسیار بالا رفته است، خیلی از ساکنین این مناطق ناچار شده اند که از آن جا نقل مکان کرده و به سمت مناطق وسط شهر یا جنوبی بروند. بررسی های میدانی بازار مسکن به خوبی این مسئله را نشان می دهد. واحدهای مسکونی شمال شهر که قیمت بالایی دارند، برای چندین هفته ی متوالی خالی مانده اند و هنوز مستاجری برایشان پیدا نشده است.

این در حالیست که بازار اجاره ی واحدهای مسکونی مناطق جنوبی، داغ شده و واحدهای کوچک متراژ نیز طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

همچنین در این میان، واحدهایی که عمر بالایی دارند نیز در پاییز امسال، متقاضیان بیشتری پیدا کرده اند. به نظر می آید که اصلی ترین دلیل این مسئله، این جاست که هزینه ی اجاره واحدهای نوساز بسیار بالاست.

بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر قیمت اجاره ی واحدهایی که طول عمری بیشتر از ۱۵ سال دارند، معمولا ۱۰ الی ۲۰ درصد ارزان تر از واحدهای نوساز است. همچنین نباید فراموش کرد که این واحدهای قدیمی معمولا امکاناتی مثل پارکینگ، انباری، آسانسور و…ندارند. به همین دلیل است که ارزان تر از واحدهای نوساز معامله می شوند و طبیعتا برای اقشاری که توان پرداخت اجاره بهای بسیار بالا را ندارند، گزینه های به صرفه تری به حساب می آیند.

با تمام این شرایط به نظر می آید که تهرانی ها، بیش از دیگر استان های کشور با معضل اجاره مسکن رو به رو هستند و به گفته ی بسیاری از مسئولین، حدود ۷۰ درصد سبد خانوار به هزینه های اجاره اختصاص داده می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است