نجات بازار مسکن چگونه رقم می خورد؟!

نجات بازار مسکن چگونه رقم می خورد؟!

تورم موجود در بخش مسکن این روزها نقاط اوج عجیب و غریبی را پشت سر می گذارد. فاصله ی میان قدرت خرید و قیمت مسکن هر روز بیشتر می شود و به نظر می آید که تنها راهکار نجات از این شرایط تورمی، یک شوک نجات بخش است.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر علاوه بر این که قیمت مسکن به شدت بالاست، تعداد متقاضیان خرید و فروش نیز بسیار پایین آمده است و این موضوع بازار مسکن را با یک شوک دیگر مواجه کرده است.

چنین به نظر می آید که شرایط موجود در بازار مسکن منجر به قفل شدن معاملات شده است. در این میان بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که در صورتی که دولت بخشی از مسکن های مهر و واحدهای نهضت ملی را که از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است، به بازار عرضه کند ممکن است منجر به بهبود اوضاع و تقویب بازار باشیم.

رویکرد دولت در خصوص این موضوع هنوز هم چندان روشن نیست. در حال حاضر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از طرحی خبر داده است که در طی آن قرار شده به متقاضیان، زمین اعطاء کنند تا خانه های یک یا دو طبقه بسازند. متراژ این زمین ها به گفته ی آقای وزیر حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر است. به نظر می آید که امیدواری بر این است که استقبال از این طرح زیاد باشد و متقاضیان انگیزه ی لازم برای ساخت و ساز را به دست آورند.

از طرفی دیگر، دولت نیز اعلام کرده است که زمین های لازم برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را در تمامی شهرهای مورد نظر، تامین کرده است و به همین دلیل متقاضیان می توانند ساخت تدریجی مسکن را آغاز کنند.

اما سوال اصلی این جاست که آیا تخصیص زمین منجر به خانه دار شدن متقاضیان می شود؟

بررسی های میدانی نشان می دهد که خیلی از این متقاضیان در واقع اصلا بودجه ی کافی برای ساختن مسکن را ندارند. خیلی از آن ها می گویند که هزینه های ساخت مسکن با این مقدار تسهیلات و قیمت نهاده های ساختمانی، اصلا به صرفه نیست و خیلی گران در می آید. به همین دلیل است که امیدواری زیادی برای خانه دار شدن متقاضیان در طی این طرح وجود ندارد. مخصوصا اگر دولت به دنبال نتایج سریع باشد.

در این میان راهکار چیست؟ به نظر می آید که هیچ راهی به جز ورود بخش خصوصی وجود ندارد.

در همین راستا، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفته است: بازار مسکن با اعطای زمین یا ساخت خانه های یک طبقه جان نمی گیرد. این بازار به تنها چیزی که احتیاج دارد افزایش ساخت و ساز و تولید است. در آینده ای نزدیک باید به سرعت به دنبال جبران عقب ماندگی های سال های اخیر باشیم. نوسازی بافت فرسوده می تواند گام خوبی باشد. همچنین از ظرفیت های بخش خصوصی و تعاونی ها نیز استفاده شود.

در این میان رئیس کانون انبوه سازان مسکن کشور نیز گفته است: کشور و بازار مسکن در حال حاضر، شرایط تورمی را پشت می گذارد. برای این که ساخت و ساز در کشور ما تقویت شود، دولت باید اقداماتی جدی در تمامی بخش ها داشته باشد.

مرتضوی، رئیس کانون انبوه سازان در ادامه گفت: از طرف دیگر، اگر متقاضیان به سمت خرید مسکن بروند، بازار رونق پیدا می کند. بر اساس گزارش هایی که از بازار مسکن به گوش می رسد، این بازار تشنه ی خرید توسط متقاضیان است. از سوی دیگر، دولت باید بتواند طرح مسکن استیجاری را سر و سامان بدهد و به مراحل اجرایی برساند. این موضوع خود می تواند مشکل گشا باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است