خواب زمستانی بازار خرید و فروش مسکن

بازار خرید و فروش مسکن کاملا خوابیده است

در حال حاضر و با وجود قطعی ۴۰ روزه ی اینترنت، به نظر می آید که کسب و کارهای مربوط به ملک نیز کاملا دچار توقف شده اند. به گفته ی خیلی از فعالین بازار مسکن، بازار خرید و فروش به قدری راکد است که تنها دو دسته از متقاضیان برای خرید ملک مراجعه می کنند: یا آن هایی که می خواهند واحد مسکونی بهتری بخرند یا آن دسته از افرادی که پول کمی دارند و به دنبال واحدهای به قیمت رسیده هستند.

به گزارش پرشین سازه ، این وضعیت باعث شده است که بازار مسکن به طور کامل دچار رکود شود و کمتر کسی این روزها به بنگاه ها معاملات مسکن سر می زند. این موضوع در رابطه با تمام فعالین مسکن شرق و غرب تهران صادق است و به نظر می آید که فعلا کسی قصد خرید خانه ندارد.

منطقه ی شرق و غرب تهران معمولا بیشترین میزان معاملات مسکن را به خود اختصاص می دهند و جزو ۱۰ منطقه ی پر فروش در تهران می باشند اما به گفته ی برخی از معامله گران و مشاوران املاک، میزان معاملات آن ها در مهر ماه صفر بوده است.

در این میان یکی از فعالین بازار مسکن در منطقه ی ۵ تهران که معمولا خرید و فروش به خوبی صورت می گیرد، گفته است: این روند کاهشی از مرداد ماه آغاز شده است و حالا که یک ماه هم از شروع پاییز گذشته است و در ابتدای آبان ماه قرار داریم، معاملات مسکن کمتر هم شده است و به نظر می آید که ترمز بازار را کشیده اند.

به نظر می آید که خیلی از مشتریان و معامله کنندگان مسکن در انتظار تغییر وضعیت بازار می باشند و ترجیح می دهند که صبر کنند.

این فعال بازار مسکن در ادامه گفت: در حال حاضر تنها کسانی که در بازار مسکن هستند، متقاضیانی می باشند که می خواهند خانه های یک خوابه ی خود را دو خوابه کنند. یا به دنبال موقعیت مکانی بهتر است. تازه فروش ملک همین متقاضیان نیز خود، چالش بزرگی است.

در حال حاضر چنین به نظر می آید که بازار مسکن از دلال و سرمایه گذاری خالی شده است. حتی منطقه ی ۵ تهران که بیشتر به جذب سرمایه گذاران مشهور بود و خیلی از افراد برای رهن دادن، خانه می خریدند نیز فعلا راکد است و هیچ سرمایه گذاری به هوای ارتقاء ملک در آینده، خرید نمی کند.

این فعال بازار مسکن در منطقه ی ۵ در ادامه به موضوع برجام و اثرش بر روی خرید و فروش مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در این میان نوسانات دلار هم بر بازار موثر است. همچنین نباید فراموش کنیم که احیاء مذاکرات برجامی می تواند رونق بازار را تضمین کند.

این قضیه در شرق تهران نیز کم و بیش همین گونه است. برخی از مشاورین املاک می گویند که تلفن های آن ها حتی برای استعلام قیمت نیز به صدا در نمی آید. این مشاورین می گویند که در حال حاضر تنها کسانی که در بازار حضور دارند، متقاضیانی هستند که به دنبال واحدهای به قیمت رسیده می باشند. مثلا با بودجه ی ۳.۵ الی ۴ میلیارد تومان به دنبال واحدهای ۵ میلیاردی هستند و می خواهند در این بازار راکد، واحدهای ارزان قیمت را خریداری کنند.

این دسته از مشاورین املاک ساکن شرق تهران نسبت به بهبود شرایط بازار در ماه های آتی نیز چندان خوشبین نیستند و تغییر را تنها منوط به یک اتفاق در سیاست و برجام می دانند.

در این میان، بررسی فایل های فروش در وبسایت های درج آگهی نشان می دهد که تعداد واحدهای نقلی بسیار کم است و بیشتر سهم بازار متعلق به واحدهایی است که بیش از ۸۰ متر دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است