میانگین هزینه ساخت خانه در تهران

ساخت خانه در تهران متری 12 میلیون هزینه می برد!

یکی از اصلی ترین معضلات ساخت و تولید مسکن، هزینه های بسیار بالای آن است که در چند سال اخیر، رشد زیادی داشته است. همین مسئله باعث شده است که خیلی از صاحبان سرمایه از ورود به بازار ساخت و ساز مسکن خودداری کنند. حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که قیمت ساخت خانه به ازای هر متر و بدون احتساب هزینه ی زمین و پروانه ی ساخت، ۹ الی ۱۲ میلیون تومان است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر عامل گروه مالی بانک مسکن ضمن اعلام این خبر، تاکید کرد که بانک مسکن به مسئولیت خود در بخش نهضت ملی مسکن عمل می کند. وی ادامه داد: در بخش تامین اعتبارات حوزه مسکن، ۷۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات تنها در بخش ساخت مسکن ارائه شده است و سهمیه ای که برای بانک مسکن جهت اعطای وام در نظر گرفته بودند، به طور کامل انجام گرفته است.

سعید شیرزادی در ادامه گفت: سهمی که برای بانک مسکن در نظر گرفته بودند، حدود ۲۰ درصد بود که تمام آن را انجام داده ایم و همچنان هم روند پرداخت این تسهیلات برای ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن ادامه دارد.

وی همچنین در خصوص عدم همکاری دیگر بانک ها برای پرداخت وام مسکن نیز صحبت کرد و گفت: واقعیت این جاست که میزان استقبال مردم و ثبت نام متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن خیلی کمتر از آن چیزی بوده است که انتظارش را داشتیم. این موضوع نشان می دهد که مردم ورودی بالایی در این طرح نداشته اند و دولت هم در حال حاضر، مشغول تامین اراضی مورد نیاز است و زیرساخت ها نیز در حال فراهم شدن است.

شیرزادی همچنین در خصوص ورود مسکن و املاک به بازار سرمایه اشاره کرد و همچنین از سرنوشت صندوق های زمین و ساختمان صحبت کرد و گفت: صندوق های زمین و ساختمان دچار یک سری از مشکلات هستند که باید آیین نامه های آن ها اصلاح شود تا به این ترتیب مورد استقبال و توجه مردم قرار بگیرد.

مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن خاطرنشان ساخت: باید این فرصت ایجاد شود که یونیت ها به متراژ واحدهای مسکونی اضافه شوند تا ارزش افزوده ای ایجاد گردد. امیدوار هستیم که این مسئله در شورای فقهی بورس مورد تصویب قرار بگیرد.

وی همچنین به موضوع ورود مسکن به بازار سرمایه نیز اشاره کرد و نخستین مزیت این اقدام را شفاف شدن معاملات مسکن دانستن و گفت: در صورتی که مسکن وارد بازار سرمایه شود، دیگر شاهد تخلف های مالی مثل پولشویی و یا دستکاری قیمت ها نخواهیم بود. البته عرضه ی کالا در بورس هم ساز و کار خاصی دارد و باید توجه داشته باشیم که بازار ملک، از استاندارد خاصی برخوردار نیست.

در یک کوچه ی واحد، ممکن است قیمت دو واحد هم متراژ کاملا با هم متفاوت است و قیمت گذاری اصولی صورت نگرفته است. به همین دلیل است که باید دستورالعمل های خاص و آیین نامه های مشخصی برای کشف قیمت خانه های مسکونی وجود داشته باشد. اتفاقی که تا به این لحظه مورد توجه قرار نگرفته است و اقدامات اساسی برای آن صورت نگرفته است.

وی همچنین در خصوص قیمت تمام شده ی ساخت هر واحد مسکونی در تهران چنین ابراز داشت: البته همه چیز به نوع مصالح ساختمانی، دستمزد و…بستگی دارد. اما به طور کلی بدون این که هزینه ی مربوط به خرید زمین یا دریافت پروانه ی ساخت و ساز را در نظر بگیریم، این هزینه حدود ۹ الی ۱۲ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است.

این رقم در سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. به نحوی که حاشیه سود خیلی از سازندگان به شدت کمتر شده است و به همین دلیل، تولید مسکن با بحرانی جدی رو به روست.

دیدگاه ها غیرفعال است