مجلس باید به موضوع اجاره مسکن ورود کند

مجلس باید به موضوع اجاره مسکن ورود کند

یکی از اصلی ترین وعده های انتخاباتی دولت سیزدهم، ساماندهی به اوضاع مسکن و بهبود وضعیت مستاجران بود. اما حالا که حدود ۱ سال و نیم از شروع دولت جدید گذشته است، هنوز هم این بازار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. در این میان یکی اعضاء کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به عدم اجرای قانون جهش تولید مسکن، از وضعیت کنونی انتقاد کرد.

به گزارش پرشین سازه ، آقای علی بابایی کارنامی در خصوص عدم اجرای قوانین جهش تولید مسکن و جوانی جمعیت توسط وزرات راه انتقاد کرده و اظهار نمود که این مسئله در نهایت به مشکل تامین مسکن به خصوص برای مستاجران تبدیل شده است. مشکلی که بر اساس وعده های دولت آقای ابراهیم رئیسی قرار بود که به سرعت حل شوند.

وی در ادامه به موضوع افزایش سرسام آور نرخ اجاره مسکن اشاره کرد و گفت: وزیر راه و شهرسازی در حوزه ی تامین مسکن نتوانسته که اقدامات موفقیت آمیزی انجام دهد. این شرایط در حالیست که هم در قانون جهش تولید مسکن و تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی به این موضوع تاکید شده است. هم سیاست ها بر این بوده که با توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، باید تامین مسکن صورت می گرفت.

این نماینده ی مجلس در ادامه به موضوع اجاره نشینی بیشتر پرداخت و گفت: آقای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی یکی از بهترین مسئولین دولت از لحاظ اخلاقی هستند. اما در شرایط کنونی مردم و خانواده ها با مشکلات جدی در تامین مسکن خود رو به رو هستند و متاسفانه وزارت راه نتوانسته است که این حوزه را به خوبی مدیریت کند.

وی خاطرنشان ساخت: زمانی که وزیر راه و شهرسازی نتواند که به وعده های خود در بخش ساخت و ساز مسکن عمل کند و وضعیت پرداخت ودیعه ی مسکن هم عملکرد خوبی نداشته باشد، طبیعی است که ناگهان با یک تورم وحشتناک و افسارگسیخته در تامین مسکن مواجه خواهیم شد. بنابراین هر چه سریع تر باید فکری به حال این موضوع شود.

بابایی کارنامی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حال حاضر نرخ اجاره بها و ودیعه ی مسکن به بیشترین حد خود رسیده است. دلیل این معضل هم چیزی جز کاهش عرضه ی مسکن و افزایش تقاضا برای آن نیست. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی برنامه ی خاصی برای رفع این مشکل ندارد و همین مسئله، به نا به سامانی بازار مسکن دامن زده است.

وی در ادامه تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم که گسترش حاشیه نشینی یک آسیب اجتماعی بزرگ و مهم است که به دلیل وضعیت آشفته ی بازار مسکن به وجود آمده است. اما با وجود این که هر ساله این مشکل در حال گسترش است، باز هم مسئولین ذیربط در پرداخت تسهیلات روستایی به درستی عمل نمی کنند. البته روستاییان هم برای مهاجرت معکوس از حاشیه شهرها نیز با مشکل رو به رو می باشند. تمام این معضلات دست به دست هم داده است و وضعیت بازار اجاره ی مسکن را چنین نا به سامان کرده است. از قیمت و نرخ مسکن هم که صحبتی نمی کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد که مجلس نباید نسبت به این موضوعات بی تفاوت باشد و باید ورود کند. وی در ادامه افزود: کمیسیون های عمران و اصل ۹۰ باید به طور کاملات جدی وارد این قضایا شوند و نظارتی جدی بر روند اجرای قانون داشته باشند. چرا که لازم است اولویت اصلی و اول دولت، تهیه مسکن به شیوه های مختلف برای مستاجرین اقشار کم درآمد جامعه باشد.

بازار مسکن در طول چند سال اخیر، با نوسانات جدی رو به رو بوده است که همین مسئله؛ همه چیز را برای مستاجرین و اقشار کم درآمد جامعه سخت تر کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است