۶۵ میلیون خانه ی خالی در چین، بلای جان اقتصاد این کشور

65 میلیون خانه ی خالی در چین، بلای جان اقتصاد این کشور

مسکن در تمام نقاط جهان گران است و مشکلات مربوط به آن خیلی از دولتمردان را درگیر کرده است. در جدیدترین خبرها به نظر می آید که راهکار ساخت خانه های ارزان که در کشور چین ارائه شده بود، حالا شکست خورده است و مشکلات فراوانی را برای این کشور به همراه داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، چینی ها بیشتر از ۲۰ سال است که در تلاش هستند تا با ساخت خانه های ارزان قیمت، مشکل گرانی مسکن و کمبود ملک را کاهش دهند. اما این موضوع به جای این که قیمت مسکن را در این کشور پر جمعیت کاهش دهد، خود به بروز مشکلات فراوان دیگری منجر شد.

مشکلاتی اعم از ساخت خانه های بی کیفیت که متقاضیان زیادی ندارند، خالی ماندن بیش از ۶۵ میلیون خانه، ساخت شهرهای بی امکانات که زندگی در آن ها سخت است. تمام این مشکلات در نهایت قرار است به سقوط بخش مسکن که بیش از یک چهارم اقتصاد چین به آن وابسته است، منجر شود. ساخت خانه هایی ارزان قیمت و دولتی که حالا به نظر می رسد روی دست سازندگانشان باد کرده اند.

اما این مشکل، حاصل مستقیم گذشته ای است که در چین رخ داده است. در زمانی که چین کمونیستی مائو، تمام خانه های کشور را مالک بود و تمام شهروندان، در حقیقت اجاره نشینان دولت محسوب می شدند. مردم اجاره ای بسیار پایین پرداخت می کردند که به زحمت، کفاف ساخت و ساز جدید یا حتی بازسازی خانه های قدیمی را می داد.

از همان جا بود که دولت های جدید چین، برای رهایی از این معضل، پروژه ای طولانی مدت را آغاز کردند که در طی آن، دولت تلاش می کرد که شهرهای جدید در اطراف شهرهای بزرگ و صنعتی بسازد و خانه های ارزان قیمتی را به مردم ارائه کند. زمین این خانه ها با قیمت خیلی پایین به سازندگان عرضه می شد و بودجه ای به خزانه ی دولت های محلی تزریق می کرد. همین مسئله، عطش دولت ها برای پول را افزایش داد و شروع به تبلیغات برای خرید خانه و سرمایه گذاری در آن کردند.

همین مسئله منجر به ساخت و ساز بسیار فراوان مسکن در چین شد. به حدی که تا اینجا، ۶۵ میلیون خانه در این کشور خالی است و مشتری برای آن ها وجود ندارد. خانه هایی بی کیفیت که نه تنها سرمایه ی صاحبان آن ها را برنگرداندند، بلکه تبدیل به معضلی بزرگ برای دولت چین شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است