قیمت هر متر مربع مسکن در تهران معادل ۱۰۰۰ دلار

قیمت هر متر مربع مسکن در تهران معادل 1000 دلار

با بررسی آمارها و شواهد، می توان به این نتیجه رسید که روند افزایش قیمت مسکن در مرداد ماه امسال متوقف شده است و حباب مسکن به زیر ۲ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی آمارهایی که از سوی بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازار مسکن منتشر شده است نشان می دهد که تعداد معاملات و قیمت مسکن با ماه های پیش متفاوت بوده است. این در حالیست که در ماه های تیر و خرداد، رشد ماهانه ی قیمت مسکن ۵.۸ درصد بوده است. در خرداد ماه امسال نیز نرخ رشد مسکن در قیاس با ماه گذشته ۸.۴ درصد بوده که به طور کلی نشان می دهد که رشد ماهانه ی قیمت مسکن بالا بوده است.

اما با بررسی آمارها، مشخص شده است که در مرداد امسال، نرخ افزایش قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است و به ۲.۵ درصد رسیده است.

این در حالیست که حتی تعداد معاملات شهر تهران نیز در مرداد امسال به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است. این موضوع با توجه به اینکه تعداد معاملات اردیبهشت تا تیر سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰ هزار فقره بوده است، اندکی عجیب می شود. در خرداد ماه همین سال، تعداد معاملات از ۱۳ هزار فقره نیز عبور کرد و نشان می داد که بازار معاملات مسکن حسابی داغ بوده است.

اما این مسئله در ماه مرداد با کاهش شدیدی رو به رو بوده است و آمارها نشان می دهد که تنها ۷ هزار معامله ی مسکن ثبت شده است.

خیلی از کارشناسان بر این باور هستند که تعداد معاملات مسکن ارتباط مستقیمی با متوسط قیمت مسکن در تهران و ارزش دلار دارد. بنابراین برای یافتن سرنخ از اوضاع بازار، باید ارتباط میان این سه عامل را به خوبی بررسی کرد.

رشد ماهیانه قیمت مسکن متوقف شده است

یکی از سوالات بزرگی که در این اوضاع پیش می آید این است که چرا در مرداد امسال، افزایش قیمت مسکن متوقف شده است. خیلی از کارشناسان علت اصلی این مسئله را مربوط به خبرهای برجام می دانستند. بسیاری از مردم و معامله گران در انتظار بودند که خبر خوشی از سوی مذاکرات برجامی به گوششان برسد. به همین دلیل از بازار خارج شدند.

این در حالیست که در پنج ماهه ی ابتدایی سال جاری، قیمت مسکن افزایشی کمتر از ۲۰ درصد را تجربه کرده است. به این ترتیب از متری ۳۴ میلیون تومان ( به شکل میانگین) در فروردین سال ۱۴۰۱ به متری ۴۲ میلیون در تیرماه رسید. اما در مرداد امسال بود که خبرهایی از سوی برجام به گوش می رسید و احتمال توافق بین کشورهای مذاکره کننده را بسیار قوی می دانست. به همین دلیل روند افزایش قیمت مسکن با افت ناگهانی مواجه شد.

البته خیلی از کارشناسان هم معتقد هستند که این ثبات نسبی قیمت ها در بازار مسکن به کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۸ هزار تومان برمی گردد. در واقع منظور همان چند روز از مردادماه است که دلار روند کاهشی داشت.

اما این موضوع دوام چندانی پیدا کرد. در همین روزهای جاری، قیمت هر دلار به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده است و برخی پیش بینی ها حاکی از این است که قیمت مسکن دوباره افزایشی خواهد شد. همین موضوع ارتباط معنادار میان قیمت دلار و خانه را مشخص می کند.

خیلی از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که همراهی مسکن و دلار، هم در بلند مدت و هم کوتاه مدت در اقتصاد کشور مشهود است. به نظر می آید که متوسط قیمت مسکن در تهران حدود هزار دلار به ازای هر متر مربع است.

حباب میلیونی مسکن

در حال حاضر، آمارها و گزارشات نشان می دهد که قیمت مسکن در شهر تهران طی معاملات مرداد ماه، حدود ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع بوده است. در صورتی که قبول کنیم که هر متر مربع مسکن در تهران برابر با ۱۰۰۰ دلار است، با احتساب قیمت هر دلار ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان، هر متر مربع معادل ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

به نظر می آید که در این شرایط، حباب قیمت مسکن در پایتخت حدود ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. پس حباب ۲ میلیونی چندان درست به نظر نمی رسد.

البته این موضوع دارای ابعاد و جنبه های مختلفی است. مثلا در صورتی که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن را فقط برای مناطق ۱۹ گانه ی تهران در نظر بگیریم و مناطق ۱ تا ۳ که بیشترین فشار قیمت را به کل شهر تحمیل می کنند را در نظر نگیریم، آن وقت به قیمت حدود ۳۳ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان برای هر متر مربع مسکن در تهران می رسیم. پس در این شرایط حباب واقعی مسکن در پایتخت، حدود ۲ میلیون تومان است.

البته باز هم باید اشاره کنیم که این موضوع در شرایطی است که گزاره ی هر متر مربع معادل ۱ هزار دلار است را قبول داشته باشیم.

در حال حاضر، بحران مسکن بسیار عمیق شده است و راهکارهای دولت نیز به نظر می آید که چندان مفید نبوده است. قیمت هر متر مربع مسکن به طور میانگین در شهر تهران، حدود ۴۳ میلیون تومان است. این در حالیست که شکاف عمیقی میان حقوق مصوب دولت با قیمت مسکن وجود دارد. با این شرایط خیلی از افراد جامعه باید بیشتر از ۱۰۰ سال در انتظار خانه دار شدن باقی بمانند.

این فاصله، چیزی نیست که بتوان با راهکارهای کوتاه مدت و موقتی آن را پُر کرد. گرچه به نظر می آید که رشد قیمت مسکن در مردادماه متوقف شده است اما همچنان امید چندانی برای بهبود بازار مسکن وجود ندارد چرا که دلایل توقف رشد قیمت مسکن، مربوط به اقدامات اساسی دولت نبوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است