گرانی میلگرد؛ تقصیر کیست؟

گرانی میلگرد؛ تقصیر کیست؟

سبک فروشی در صنعت میلگرد، رایج شده است!


در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت میلگرد به ۳۰ هزار تومان بودیم. اتفاقی که بازار مصالح فولادی را به یک شوک کوتاه فرو برد. حالا یکی از این تولیدکنندگان می گوید که تولیدات غیراستاندارد برخی از کارخانه ها، منجر به این گرانی شده است. از آن جایی که میلگرد این کارخانه ها، سبک و بدون کیفیت است، قیمت ها را بالا می برند تا مخارجشان جور باشد.

به گزارش پرشین سازه ، در روزهای اخیر، اختلاف قیمت میلگرد و شمش در بازار کشور حسابی داغ شده است. گرچه افزایش مارجین محصولات انتهایی زنجیره، به تایید نرسیده اما این اختلاف به ۱۵ درصد رسیده که نگران کننده است. چرا که قیمت میلگرد را به ۲۸ الی ۳۰ هزار تومان رسانده است. چنین تغییراتی در مصالح فولادی از جمله میلگرد، می تواند به افزایش قیمت تمام شده مسکن منجر شود. اتفاقی که بسیاری از مسئولین، به دنبال آن نیستند.

مدیرعامل صبا فولاد زاگرس نیز به هزینه های تبدیل شمش به میلگرد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که افزایش مارجین باید زودتر انجام شود چرا که در حال حاضر، تفاوت مارجین شمش و میلگرد به ۱۱ درصد رسیده که اصلا کفاف هزینه های تبدیل را نمی دهد.
میلاد طاهری زاده در بخش دیگری از صحبت های خود به هزینه های تولید میلگرد اشاره کرد. بر اساس گفته های ایشان، فقط ۴ درصد از این ۱۱ درصد، صرف هزینه های حمل و نقل می شود. هزینه های انرژی نیز در سال گذشته بیشتر شده که قطعاً فشار بیشتری به تولیدکنندگان میلگرد وارد می کند. علاوه بر این، دستمزد نیروهای کار نیز بیشتر شده است.

مدیرعامل کارخانه صبا فولاد زاگرس در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

نزدیک به شش سال است که مارجین میلگرد در حد ۱۱ درصد باقی مانده اما هزینه های تولید چند برابر شده اند. اگر این روند ادامه پیدا کند، کارخانه های تولیدی به جای اینکه سود کنند، ضرر می بینند.

در بورس برای میلگرد، تقاضایی نیست!

طاهری زاده همچنین به عدم وجود تقاضا در بورس برای میلگرد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیش از ۸۰ درصد عرضه میلگرد در بورس کالا با تحویل بیش از یک ماه و به شکل سلف است. اما اگر بخواهید تحویل فوری داشته باشید، می توانید با هر کارخانه ای که می خواهید تماس بگیرید و در جا، میلگرد موردنظر خود را خریداری نمایید.

در شرایطی که فشارهای مضاعفی از همه جهت به صنعت میلگرد وارد شده، قیمت ۲۸ الی ۳۰ هزار تومانی معقول نیست. طاهری زاده نیز ضمن تایید این موضوع، اعلام کرد که قیمت منطقی میلگرد باید حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ الی ۲۷ هزار تومان باشد.
وی مجدداً تاکید کرد که دلیل اصلی گرانی های اخیر این بازار، کارخانه هایی هستند که تولیدات غیراستاندارد دارند و به همین دلیل، قیمت ها را خارج از عرف تعیین می کنند.

وزن میلگرد رعایت نمی شود!

مدیرعامل کارخانه صبا فولاد زاگرس در ادامه به عدم رعایت وزن میلگرد در برخی از کارخانه ها اشاره کرد. مثلا اگر وزن سایز ۱۲ میلگرد بر اساس استاندارد ملی باید ۱۸.۵ کیلوگرم باشد، این کارخانه ها، میلگرد مزبور را با وزن ۱۷ کیلو تولید می کنند و به این ترتیب، ۱.۵ کیلوگرم کاهش وزن دارند.

وی دلیل چنین مسئله ای را فروش شاخه ای دانست. بیشتر کسانی که فروش را به شکل شاخه شمار انجام می دهند، به نفعشان است که بار سبک تری را به فروش برسانند. از سوی دیگر، خریدار نیز در این ماجرا سهمی دارد. مثلا اگر میلگرد سایز ۱۶ خریداری شود، در یک بسته ۲ تنی باید ۱۰۸ شاخه میلگرد وجود داشته باشد اما این عدد به ۱۱۸ شاخه می رسد. در نتیجه، خریدار حساب می کند که ۱۰ شاخه میلگرد اضافه گیرش آمده و قیمت ها را در کف بازار بالا می برد.
بر اساس گفته های طاهرزاده، سبک فروشی نوعی جرم در عرضه این محصولات است و باید پیگیری شود. وی دلیل اصلی بسیاری از حوادث ساختمانی از جمله متروپل را، عدم تولید میلگرد استاندارد دانست.
وی همچنین به عدم وجود متولیان نظارتی بر محصولات این کارخانه ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در سال های اخیر، سختگیری های لازم از سوی اداره استاندارد صورت نمی گیرد. به همین دلیل، کارخانه هایی که چنین محصولاتی تولید می کنند، جسورتر شده و عملاً قیمت ها را تغییر می دهند.
طاهرزاده همچنین موضوع سبک فروشی میلگرد را در استان هایی رایج دانست که طبقات ساختشان کمتر است. در حال حاضر، چنین اتفاقی می تواند علاوه بر افزایش قیمت ها در بازار، به صدمات جبران ناپذیری در صنعت ساختمان منجر شود و ساخت واحدهای بی کیفیت را بالا ببرد.

نکات قابل توجه
  • قیمت میلگرد در روزهای اخیر به ۳۰ هزار تومان رسیده است.
  • این افزایش قیمت، نگرانی هایی را در مورد افزایش قیمت تمام شده مسکن به وجود آورده است.
  • یکی از تولیدکنندگان میلگرد معتقد است که تولیدات غیراستاندارد برخی از کارخانه ها، عامل اصلی این گرانی است.

دیدگاه ها غیرفعال است