کاهش تورم مسکن در دی ماه ۱۴۰۲

کاهش-تورم-مسکن-در-دی-ماه-1402

بلاخره آمارهای مسکن در دی ماه نیز منتشر شد و مشخص گردید که نرخ تورم مسکن در این ماه با کاهش رو به رو بوده است. در دی ماه سال ۱۴۰۲، تورم سالانه ۸۲.۸ درصد بوده که در قیاس با ماه گذشته، ۲.۹ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه تورم سالانه مسکن همچنان بسیار بالاست اما نرخ کاهشی این تورم در قیاس با ماه گذشته، اتفاق مثبتی است و نشان می دهد که در روزهای پایانی سال، نباید نگران افزایش نرخ تورم مسکن باشیم.

تورم نقطه به نقطه مسکن در دی ماه سال جاری نیز به ۴۶.۵ درصد رسیده که در قیاس با پایان آذرماه امسال، کاهش ۱۱ درصدی را نشان می دهد. به عبارت دیگر، تورم نقطه به نقطه مسکن در آذر ماه ۵۷.۵ درصد بوده است.
این آمارها که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان می دهد که شاخص قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران در دی ماه امسال به عدد ۲۸۰.۴ درصد رسیده که در قیاس با ماه گذشته با رشد ۲.۲ درصدی رو به رو شده است.

کاهش نرخ تورم هنوز هم به اندازه ای نیست که قدرت خرید مردم را بالا ببرد. متاسفانه قیمت مسکن همچنان بالاست و بسیاری از متقاضیان مصرفی، از بازار جا مانده اند. کاهش دو الی سه درصدی قیمت ها هم کمکی به تقویت توان مالی مردم نمی کند.

افزایش تورم ماهانه

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم ماهانه قیمت مسکن بیشتر شده است. منظور از تورم ماهانه، شاخص قیمت ماه جاری در قیاس با ماه گذشته است. در دی ماه امسال، این تورم ۲.۲ درصد بوده است. این در حالیست که شاخص قیمت ها در ماه گذشته منفی بوده و ۲.۹- بوده است. در نتیجه می توان اعلام کرد که تورم ماهیانه قیمت مسکن تهران در ماه جاری ۵.۱ درصد رشد داشته است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

یکی دیگر از نکات جالب توجه در آمارهای منتشر شده، کاهش تورم نقطه به نقطه است. تورم نقطه به نقطه، تغییر عدد شاخص قیمت ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. در دی ماه سال جاری، این تورم در بازار مسکن تهران به ۴۶.۵ درصد رسیده است. گرچه همچنان تورم بالایی محسوب می شود اما در قیاس با تورم نقطه به نقطه آذرماه با کاهش رو به رو شده است.

در آذرماه این شاخص تورم ۵۷.۵ درصد بوده که نشان از کاهش ۱۱ واحدی در ماه جاری می دهد.

تورم سالانه هم کمتر شده است. بررسی آمارهای مزبور نشان می دهد که تورم سالانه در دی ماه امسال ۲.۹ واحد کمتر شده است. منظور از تورم سالانه، شاخص قیمت ها در یک سال منتهی به ماه جاری است. این عدد در دی ماه امسال به ۸۲.۸ درصد رسیده که در قیاس با ماه گذشته که ۸۵.۷ درصد بوده، با کاهش رو به رو شده است.

گران ترین و ارزان ترین مناطق تهران

بیشترین متوسط قیمت مسکن در تهران مربوط به منطقه ۱ می شود. در دی ماه امسال، متوسط وزنی و حسابی آپارتمان های مسکونی فروش رفته در تهران به ترتیب ۸۰ و ۷۷ میلیون تومان بوده است.

بیشترین قیمت متوسط وزنی مربوط به منطقه یک بوده که هر متر از واحدهای مسکونی آن با قیمت ۱۶۶ میلیون تومان فروش رفته است.
کمترین متوسط قیمت ها نیز به منطقه ۱۸ مربوط می شود که واحدهای مسکونی آن، متری ۴۳ میلیون تومان فروخته شده اند.

البته آمارهای مزبور به مرکز آمار ایران مربوط است که همواره متوسط وزنی و حسابی قیمت ها را اعلام می کند. مطمئناً آمارهای مربوط به بانک مرکزی دقت بیشتری دارند و بیشتر فعالان بازار مسکن در انتظار انتشار آمارهای بانک مرکزی می مانند.
به هر صورت، وضعیت کنونی بازار مسکن تهران نشان می دهد که گرچه امید چندانی برای کاهش قیمت ها وجود ندارد اما به هرحال، روند آهسته و پیوسته ای شروع شده که در نهایت، به افزایش توان خرید مردم منجر می شود.

بخش بزرگی از نگرانی های فعالان بازار مسکن و متقاضیان مصرفی این بود که با رسیدن سال نو، قیمت مسکن نیز دچار جهش شود. اتفاقی که در سال های گذشته نیز رخ داده بود. اما به نظر می آید که بازار مسکن در سال جاری سنت شکنی کرده و ثبات خود را حفظ کرده است.
گرچه در روزهای ابتدایی بهمن ماه شاهد افزایش نرخ ارز بودیم اما خوشبختانه این نوسانات قیمت باعث التهاب بازار مسکن نشد.

دیدگاه ها غیرفعال است