پیشرفت طرح کلید به کلید در کرج: تحویل ۶۰۰ واحد مسکونی

پیشرفت طرح کلید به کلید در کرج: تحویل 600 واحد مسکونی

پروژه های بازآفرینی شهری در کل کشور با سرعت بیشتری انجام می شود. در جدیدترین اخبار مربوط به این حوزه از ساخت و ساز، گفته می شود که طرح کلید به کلید در کرج نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، نزدیک به ۶۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح بازآفرینی شهری به ساکنان بافت های فرسوده تحویل داده شد.

شهردار کرج ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان کرد که طرح های دیگری نیز برای ساخت مسکن در کرج دنبال می شود که هر یک از آنها، در مراحل مختلفی از ساخت و ساز هستند.
مثلا زمینی به مساحت ۵ هزار متر برای احداث ۱۵۰ واحد مسکونی در محدوده اسلام آباد کرج در نظر گرفته شده است.
مهرداد کیانی در ادامه صحبت های خود اعلام کرد:

اختصاص این زمین در راستای طرح ساماندهی تپه مرادآب و تعیین تکلیف املاک واقع در طرح تعریض رینگ ۳۰ متری و املاکی که در حوزه عمومی قرار دارند، صورت گرفته است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که اختصاص این زمین، بعد از تصویب در کمیسیون ماده ۵ کرج و تایید در شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز صورت گرفته است.

بررسی نهایی این طرح نیز توسط شورای عالی شهرسازی و معماری انجام می شود و پس از تایید نهایی این شورا، روند ساخت و ساز این واحدهای مسکونی آغاز خواهد شد.
یکی از مشکلات اساسی ساخت واحدهای مسکونی در زمین های این چنینی، عدم وجود زیرساخت کافی برای ساختمان سازی است. ۱۵۰ واحد مسکونی به خدمات روبنایی زیادی احتیاج دارد که طبیعتا هزینه های ساخت و ساز را بالا می برد.
به همین دلیل است که استفاده از بافت فرسوده باید بیش از دیگر روش های ساخت و ساز مورد توجه قرار بگیرد. بافت فرسوده دارای زیرساخت کافی برای زندگی است و علاوه بر این، با تجمیع پلاک، می توان واحدهای نوساز خوبی ساخت.
شهردار کرج اعلام کرد که بعد از تصویب طرح مزبور در شورای عالی شهرسازی و معماری، تمام واحدها و املاکی که در رینگ ۳۰ متری واقع شده اند، مشمول طرح کلید به کلید خواهند شد و واحدهای نوساز به جای واحد قدیمی خود دریافت می کنند.

بر اساس طرح کلید به کلید، ساکنان بافت فرسوده می توانند واحد قدیمی خود را به دست سازنده سپرده و واحد نوساز یا زمین دریافت کنند. این طرح برای تسهیل ساخت و ساز در بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.
بسیاری از مالکان بافت فرسوده، توان مالی کافی برای نوسازی واحدهای خود را ندارند و به همین دلیل به کمک نهادهای دولتی و نیمه دولتی نیاز دارند. در این میان شهرداری پیش قدم شده و طرح کلید به کلید را آغاز کرده است که تا به امروز، استقبال خوبی از صورت گرفته است.
یکی از اصلی ترین چالش های ساکنان بافت فرسوده این است که تمایلی به جا به جایی از محل سکونت خود ندارند. در واقع سال ها سکونت در این محلات، حس تعلق و وابستگی را در میان ساکنان به وجود آورده است. به همین دلیل طرح کلید به کلید می تواند بهترین پاسخ به این شرایط باشد.

مهرداد کیانی می گوید که ساکنان تپه مرادآب هم تمایلی به جا به جایی نداشتند. به همین دلیل زمین پنج هزار متری منطقه اسلام آباد برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده است.
شهرداری کرج، اقدامات خوبی برای پیشبرد این طرح ها انجام داده است. به طور کلی، این سازمان پنج قطعه زمین خود را تغییر کاربری داد تا بتواند به ساخت واحدهای مسکونی در آنها مشغول شود.
این زمین ها به طرح ها و پروژه های بازآفرینی شهری اختصاص پیدا کرده اند و به زودی، شاهد پیشرفت چشمگیری در این طرح ها خواهیم بود.
بر اساس گفته های شهردار کرج، با تکمیل پروژه های مزبور، نزدیک به ۶۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح کلید به کلید تکمیل شده و به دست متقاضیان خود خواهد رسید.
پیگیری چنین پروژه هایی از سوی شهرداری و دیگر سازمان های مربوطه، می تواند وضعیت سکونت بافت های فرسوده را به شکل چشمگیری بهبود دهد.
بافت های فرسوده تبدیل به خطر بزرگی برای شهر شده اند و در طی این سال ها، تلاش های زیادی در جهت نوسازی آنها انجام شده است. اما پیگیری طرح نوسازی بافت فرسوده از سوی دولت سیزدهم قابل تقدیر است.

دیدگاه ها غیرفعال است