واحدهای بزرگ متراژی که مشتری ندارند!

واحدهای بزرگ متراژی که مشتری ندارند!

بازار مسکن پر از واحدهای بزرگ متراژی است که به بازار اجاره عرضه شده اند اما مشتری ندارند. این موضوع به خصوص در شهر بزرگی مثل تهران دیده می شود. واقعیت این جاست که با افزایش قیمت مسکن، هیچکس توان اجاره این واحدهای بزرگ و لوکس را ندارد. به همین دلیل مدت هاست که مالکان این واحدها در صف اجاره ایستاده اند اما دریغ از یک مستاجر!

به گزارش پرشین سازه ، طولانی شدن صف انتظار باعث شده که خیلی از مالکانی که موفق به یافتن مستاجر نشده اند، روی به فروش واحد خود بیاورند. البته نباید فراموش کرد که فروش ملک بزرگ و لوکس نیز خالی از دردسر نیست. به خصوص در این روزها که بازار خرید و فروش مسکن با افت شدیدی مواجه شده است و کمتر کسی در آن حضور دارد.

بخش بزرگی از مالکان واحدهای لوکس و بزرگ در تهران، کسانی هستند که در حد فاصل سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ وارد بازار مسکن شدند. در اوایل سال ۹۷ قیمت مسکن هنوز به اندازه امروز بالا نرفته بود و امکان خرید واحدهای بزرگ متراژ برای بخش بزرگی از سرمایه گذاران فراهم بود.

زمانی که تقاضا برای واحدهای بزرگ متراژ ایجاد شد، طبیعتا بیشتر سازنده ها نیز به سمت ساخت و ساز این واحدهای بزرگ و لوکس کشیده شده اند. اما هیچکس توقع نداشت که خیلی زود بازار مسکن دچار جهش قیمتی شود و کار به جایی برسد که مردم توان خرید واحدهای کوچک و بدون امکانات را هم نداشته باشند، چه برسد به واحدهای بزرگ متراژ و لوکس!

حالا که مالکان این واحدها تصمیم گرفته اند از بازار مسکن خارج شوند و واحدهای خود را به بازار عرضه کرده اند، متقاضی خرید وجود ندارد و همین موضوع به یک چالش بزرگ برای آن ها تبدیل شده است.

این موضوع فقط به بازار خرید و فروش محدود نمی شود. بازار اجاره نیز متاثر از این شرایط شده است. برخی از مالکان که متوجه شدند خرید و فروش در بازار مسکن متوقف شده و دولت هم در تعیین اجاره بهای مسکن دخالت می کند، تصمیم گرفتند که واحد بزرگ متراژ خود را به بازار اجاره عرضه کنند.

اما نکته اینجا بود که حتی اجاره این واحدها نیز از عهده ی بسیاری از مردم خارج است. این وضعیت سال به سال در حال وخیم تر شدن است و حتی کسانی که در چنین خانه هایی ساکن بوده اند، در موعد قراردادهای خود از تمدید اجاره، عاجز شده اند و ناچارند به نقاط پایین تر و واحدهای کوچکتر نقل مکان کنند.

با وضعیت کنونی بازار اجاره، بخشی از مالکان تصمیم گرفتند که دوباره به بازار فروش روی بیاورند که طبیعتا در بحران امروزی بازار مسکن، هیچکس تمایلی به خرید و فروش ملک ندارد. به نظر می آید که با وضعیت کنونی، مالکان واحدهای بزرگ متراژ روی لبه تیغ قرار گرفته اند و امکان حرکت ندارند.

تا زمانی که استطاعت مالی مردم در اجاره و خرید مسکن افزایش پیدا نکند، این چالش ها باقی خواهند ماند. تنها نتیجه ی قطعی این وضعیت، کاهش ساخت و ساز مسکن است. چرا که در بازاری که تقاضا وجود ندارد، تولید بی معنیست!

البته لازم به ذکر است که واحدهای مسکونی بزرگ متراژ در جنوب تهران به نسبت مشتریان بیشتری دارند. چرا که قیمت هر متر مربع مسکن در جنوب پایتخت ارزان تر است. واحدهای واقع در شمال تهران هستند که با بحران عدم وجود مشتری و متقاضی، دست و پنجه نرم می کنند.

مثلا قیمت یک واحد مسکونی نوساز ۱۳۴ متری در میدان امام حسین، متری ۶۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. به عبارت دیگر قیمت این واحد به میانگین قیمت ها نزدیک تر است. بنابراین احتمال دارد که مشتری بیشتری برایش پیدا شود.

اما قیمت یک واحد ۱۷ ساله که ۱۱۴ متر دارد و در شهرک غرب واقع شده، متری ۱۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و مشخصا مشتری کمتری دارد.

تمام کسانی که در حد فاصل سال های ۹۷ الی ۱۴۰۰ وارد بازار واحدهای بزرگ متراژ شدند، هرگز گمان نمی کردند که قیمت ها به حدی برسد که حتی مشتری برای واحدهایشان پیدا نشود.

کاهش قیمتی که مسئولین دولت از آن صحبت می کنند، بیش از اینکه رفتار طبیعی بازار باشد، ناشی از تخفیف هایی است که همین مالکان ارائه می کنند. مالکانی که به نقدینگی نیاز دارند، ناچار شده اند واحدهای خود را زیر قیمت و با تخفیف بفروشند. اما این موضوع اصلا به معنای کاهش قیمت ها نیست.

قیمت مسکن همچنان بالاست و هنوز هم سال های زیادی طول می کشد تا یک خانواده ی معمولی بتواند در تهران صاحبخانه شود.

دیدگاه ها غیرفعال است