قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن شهریور ۱۴۰۲

قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن شهریور 1402

با این که برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن و مسکن سازی دولتی پیشرفت خوبی داشته اند اما هنوز هم مشخص نیست که قیمت نهایی و تمام شده ی این واحدها چقدر خواهد بود. از آن جایی که درگیر تورم نهاده های ساختمانی هستیم، نمی توان با قطعیت اعلام کرد که یک پروژه با چه مبلغی به اتمام می رسد.

به گزارش پرشین سازه ، جدیدترین خبرها حاکی از این است که یکی از مدیران راه و شهرسازی اعلام کرده که برخی از پروژه هایی که پیشرفت ۷۵ درصدی داشتند، تقریبا مشخص است که با چه هزینه ای به اتمام می رسند و قیمت نهایی مسکن به متقاضیان آن ها اعلام خواهد شد.

با توجه به اینکه مشخص نبودن قیمت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، بسیاری از متقاضیان این واحدها را نگران کرده است، اعلام این موضوع می تواند خبری خوش محسوب شود. چرا که بخش زیادی از هزینه های ساخت و ساز توسط متقاضیان پرداخت می شود.

بنابراین باید بدانند که چقدر هزینه باید برای تولید این واحدهای مسکونی کنار بگذارند.

آورده ی اولیه ی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان بود اما هنوز مشخص نیست که در آورده های بعدی، متقاضیان باید چه مقدار پرداخت کنند. علاوه بر این، اصلا زمان پرداخت ها مشخص نیست. از آن جایی که بیشتر متقاضیان این واحدهای مسکونی، طبقات کم درآمد جامعه هستند، نمی توان انتظار داشت که هر زمان که اعلام شد، بتوانند مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند.

باید زمان پرداخت و مبلغ آن مشخص باشد تا متقاضیان این واحدهای مسکونی بتوانند مبلغ مورد نظر را تهیه کنند. حالا واحدهایی که پیشرفت ۷۵ درصدی داشته اند، مشخص است که با چه قیمتی به پایان می رسند و به این ترتیب آورده ی متقاضیان و زمان پرداخت آن مشخص می شود.

از سوی دیگر مسئولان مربوط به نهضت ملی مسکن نیز از زمان پایان پروژه های مسکونی خبر ندارند. برخی از آن ها می گویند که قیمت تمام شده ی این واحدها بعد از تکمیل پروسه ی ساخت مشخص می شود و از الان نمی توان رقمی را اعلام کرد.

اما مشکل این جاست که اگر در زمان درستی این مبالغ اعلام نشود، متقاضیان این واحدهای مسکونی با مشکل در پرداخت آورده های خود مواجه خواهند شد. درست است که به دلیل تورم نهاده های ساختمانی، تخمین قیمت تمام شده ی مسکن بسیار سخت است اما باید با استفاده از ساز و کارهای مشخص، بتوان زمان و مبلغ آورده ی متقاضیان را تعیین کرد تا برنامه ریزی درستی در این خصوص داشته باشند.

اولین خطری که با عدم اعلام زمان و مبلغ پرداخت، پروژه های نهضت ملی مسکن را تهدید می کند، نیمه کاره ماندن است. در واقع پروژه های مسکن مهر نشان داد که با عدم پرداخت آورده های متقاضیان، ممکن است یک واحد مسکونی تا ۱۸ سال بعد هم تکمیل نشود.

زمانی که متقاضیان نتوانند آورده های خود را پرداخت کنند، پروژه نیمه کاره می ماند و این تاخیرهای مداوم باعث می شود که قیمت تمام شده ی مسکن نیز، هر روز بالاتر برود چرا که با تورم در حوزه ی ساخت و ساز نیز طرف هستیم.

البته در این میان برخی از مسئولین نیز بیکار نمانده اند و تلاش شده تا مبلغی را به شکل میانگین اعلام کنند. برخی از مسئولین طرح نهضت ملی مسکن می گویند که به طور میانگین هزینه های ساخت هر متر مربع از این واحدهای مسکونی، حدود ۸ الی ۱۰ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که این مبلغ بدون احتساب هزینه های زمین اعلام شده است.

با این وجود بسیاری از سازندگان و انبوه سازان این قیمت ها را غیرواقعی می دانند و اعلام می کنند که قیمت های واقعی بازار، بسیار فرق دارد.

کاهش هزینه های ساخت ممکن است تجربه ی مسکن مهر را تکرار کند. تجربه ای که در نهایت به ساخت واحدهای بی کیفیت منجر شد.

دیدگاه ها غیرفعال است