طرح نهضت ملی مسکن در مدار تامین زمین

طرح نهضت ملی مسکن در مدار تامین زمین

به گزارش مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، تا به امروز حدود ۶۸ هزار و ۵۳۸ واحد مسکونی در زمین هایی که سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار دارد، تعریف شده است. به عبارت دیگر، برای ۵۷۰ هزار نفر نیز زمین کافی برای ساخت تعریف شده!

به گزارش پرشین سازه ، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد که اصلی ترین وظیفه ی سازمان، مدیریت زمین های دولتی و بهره برداری از آن هاست. همچنین نظارت بر اجرای طرح های مسکن سازی دولتی نیز بر عهده ی سازمان می باشد.

ارسلان مالکی خاطرنشان کرد که بیش از چهار میلیون خانوار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. بعد از بررسی های اولیه مشخص شد که قریب به اکثر ثبت نام کنندگان متاهل و فاقد خانه هستند و تا کنون از تسهیلات دولتی مسکن نیز استفاده نکرده اند. به همین دلیل در صف اولویت دریافت مسکن می باشند.

مالکی عنوان کرد:

تامین مسکن شهروندان یکی از اصلی ترین چالش های دولت سیزدهم بوده و می خواهیم با سرعت بیشتری طرح نهضت ملی مسکن را پیش ببریم. قانون جهش تولید مسکن نیز در ماده های ۷ الی ۱۲، ساز و کار تامین زمین را به خوبی مشخص کرده است. تا امروز برای طرح نهضت ملی مسکن، ۳۴ هزار هکتار زمین نهایی شده و امور مربوط به آماده سازی این زمین ها در دست انجام است.

وی همچنین به ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن که به استفاده از زمین های مازاد دولتی می پردازد نیز اشاره کرد و تصریح نمود که از میان این اراضی، ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین، دریافت سند شده اند. همچنین زمین هایی نیز در محدوده ی شهرها وجود دارند که برای طرح نهضت ملی مسکن الحاق خواهند شد.

ارسلان مالکی دوباره به دستگاه های دولتی یادآور شد که بر اساس قانون، فقط ۲ ماه وقت دارند که زمین های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بدهند. در غیر این صورت، سند این زمین ها به وزارت راه واگذار خواهد شد.

وی در ادامه به عملکرد بسیار خوب وزارت جهاد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این نهاد، همکاری خوبی برای واگذاری زمین های مازاد داشته است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن اشاره کرد که از زمین های اطراف شهرها، ۵۰ نقطه برای ساخت شهرک مناسب بوده است. بنابراین ساخت ۲۷ شهرک در کارگروه های کارشناسی و شورای برنامه ریزی در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت که مراحل ابتدایی برای ساخت ۹ شهرک هم در پیش و برایشان، پروانه ساخت گرفته شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم استفاده از پتانسیل بخش خصوصی نیز اشاره کرد. در حال حاضر با مالکان ۱۶ هزار هکتار زمین توافق شده و از این میان، ۲ هزار هکتار به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کرده است.

یکی از سوالات بسیار اساسی در خصوص زمین های تامین شده جهت این طرح، کیفیت این زمین هاست. رئیس سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که زمین های مزبور، کیفیت خیلی بالایی دارند. به عنوان مثال، در کارگروه های مختلف، حدود ۲۳ هزار هکتار از زمین های دولتی تایید نشده اند. این مسئله به خوبی نشان می دهد که وسواس زیادی در بخش انتخاب زمین ها صورت می گیرد. تمام زمین های دولتی از نظر کالبد، فیزیک و زیست محیط بررسی می شوند تا زمین های بی کیفیت در طرح نهضت ملی مسکن استفاده نشوند.

وی سپس به موضوع کمبود زمین در برخی از استان های کشور اشاره کرد. مثلا استان های غربی مانند کردستان و ایلام به دلیل بافت کوهستانی و استان های شمالی، به دلیل بافت جنگلی دارای زمین کافی مناسب برای ساختمان سازی نیستند.

تلاش مسئولان مربوطه بر این است که هرچه سریع تر مشکل این استان ها برطرف شود. مالکی تاکید کرد که آماده سازی زمین ها در استان های غربی، بسیار هزینه بردار بوده است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که از روش های جدید برای ساخت واحدهای مسکونی مزبور استفاده خواهد شد. همچنین تلاش بر این است که پای انبوه سازان و مردم را به طرح نهضت ملی مسکن باز کنند.

همچنین از نهادهای دیگری مثل ستاد اجرایی فرمام امام، بنیاد مسکن و …نیز در ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن استفاده خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است