تامین زمین برای ساخت ۱.۵ میلیون واحد مسکونی

تامین زمین برای ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی

دو سال از آغاز پروژه ی نهضت ملی مسکن می گذرد و در حالی که انتظار می رفت ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی به پایان رسیده باشد، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن می گوید که برای ساخت ۱.۵ میلیون واحد مسکونی، تامین زمین صورت گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، دولت سیزدهم تلاش زیادی برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن داشته است اما به نظر می آید که این تلاش ها در نهایت به نتیجه ی قابل قبولی منجر نشده است.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن که در جلسه ی آغاز به ساخت واحدهای مسکونی شهرک پرواز همدان حضور داشت، اعلام کرد که روند اتصال ۶۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان خود، انجام شده است.

ارسلان مالکی تاکید کرد که ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در این شهرک بدون تلاش های فراوان ممکن نبود. با توجه به این که، مردم استان همدان نیازمند خانه بودند، تلاش مسئولین بر این بود که هر چه سریع تر عملیات اجرایی این ۱۱ هزار واحد مسکونی آغاز شود.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان ساخت که اگر امروز، دغدغه ای در حوزه ی مسکن به وجود آمده، مربوط به کم کاری هایی است که پیش از این صورت گرفته است.

مالکی خاطرنشان ساخت:

در دو دولت قبلی، حتی یک کار هم در خصوص حوزه ی مسکن انجام نشده است.

وی در دنباله ی صحبت های خود اذعان کرد که تلاش و همت دولت سیزدهم در راستای رفع مشکل مسکن، قابل تقدیر است. تا به این لحظه، روند تامین مسکن در کشور به خوبی پیش رفته است.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد که بعد از گذشت ۲ سال، حدود ۳۲ هزار هکتار زمین که کاربری مسکونی داشتند، در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

کارگروه ها و شوراهای مختلفی هم در سازمان ملی زمین و مسکن وجود دارند که به صورت شبانه روزی در حال یافتن اراضی جدید برای الحاق به طرح نهضت ملی مسکن هستند. سرپرست این سازمان اعلام کرد که این شوراها و کارگروه ها، ۲۴ هزار هکتار زمین دیگر را هم برای الحاق در دست بررسی دارند.

دولت نیز در تلاش است که سهم خود از تامین زمین را به درستی اجرا کند. حدود ۵۶ هزار هکتار از زمین های دولتی در اختیار این طرح قرار گرفته است. در این زمین ها می توان بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی ساخت.

وی تاکید کرد که با توجه به زمین های شناسایی شده ای که به طرح نهضت ملی مسکن الحاق شده اند، می توان برای ۱.۵ میلیون خانوار، واحد مسکونی ساخت.

ارسلان مالکی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت که مسکن مهر با تمام عظمت خود، تنها توانست ۵۹۰ هزار واحد مسکونی را در اراضی دولتی بسازد. این در حالیست که دولت سیزدهم موفق به تامین زمین برای ساخت نزدیک به ۱.۵ میلیون واحد مسکونی شده است.

بارها توسط مسئولین مختلف تاکید شد که بدون همکاری تمام سازمان ها و ارگان های دولتی، نمی توان طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کرد. سرپرست سازمان زمین و مسکن نیز اعلام کرد که تا به این لحظه، از ظرفیت های موجود در بسیاری از ارگان های دولتی، خصوصی، بنیادها، نیروهای مسلح و…استفاده شده است تا طرح نهضت ملی مسکن به اجرا برسد.

بخشی از تلاش دولت برای تحقق وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال، استفاده از طرح هایی مثل خودمالکی، شرکت هایی انبوه ساز و…بوده است. همچنین کارگزاران دولتی، حکومتی و قرارگاه ها هم برای حل مشکل مسکن، پا پیش گذاشته اند.

ارسلان مالکی دوباره تاکید کرد که بدون همکاری بالا در سازمان ها و دستگاه های مرتبط، نمی توان مشکل مسکن را حل و فصل کرد.

وی خاطرنشان ساخت که برنامه های موجود برای ساخت شهرک پرواز این است که این پروژه در عرض ۲۴ ماه به پایان برسد و واحدهای مسکونی نیز به مردم و متقاضیان تحویل داده شود.

تلاش دولت و سازمان های مرتبط بر این است که وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را اجرایی کنند اما با توجه به این که تعداد واحدهای تحویل داده شده در طی این ۲ سال، به ۵۰۰ واحد مسکونی هم نمی رسد، بعید است که در فرصت باقی مانده بتوانند این عقب ماندگی را جبران کنند.

بسیاری از مسئولین وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنند که تاخیر به وجود آمده در ساخت و ساز پروژه های این طرح، به عدم پیش بینی منابع مالی کافی برمی گردد.

با گذشت ۲ سال، مسئولین این طرح متوجه شده اند که نمی توان روی تسهیلات بانکی و آورده ی متقاضیان حساب ویژه ای باز کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است