قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی تیر ۱۴۰۲

انبوه سازان می گویند که قیمتی که دولت برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ارائه کرده، با واقعیت های بازار همخوانی ندارد. رئیس کانون سراسری انبوه سازان نیز عنوان کرده است که قیمت ساخت هر متر مربع با توجه به آن چیزی که در شرح خدمات واحدهای نهضت ملی مسکن درج شده، حدوداً ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که به قیمت روز حساب می شود.

به گزارش پرشین سازه ، این قیمت در حالی از سوی رئیس کانون انبوه سازان عنوان می شود که سرپرست بانک مسکن اعلام کرد که ساخت هر یک از این واحدها، متری ۶.۵ میلیون تومان هزینه می برد.

با تمام این تفاصیل مشخص نیست که بلاخره، قرار است این واحدهای مسکونی با قیمت متری ۱۰ میلیون ساخته شوند یا ۶.۵ میلیون تومان!

سرپرست بانک مسکن اعلام کرد که در گذشته این مبلغ ۴.۵ میلیون تومان بود که حالا، وزارت راه و شهرسازی جزئیات دیگری را ابلاغ کرده که هزینه های ساخت را به ۶.۵ میلیون تومان می رساند.

مبلغ ۴.۵ میلیون تومانی در ابتدای پروژه ی نهضت ملی مسکن عنوان شد که همان زمان نیز نتوانست نظر انبوه سازان را به خود جلب کند. حالا سوال این جاست که آیا این افزایش قیمت می تواند پای انبوه سازان را به این پروژه باز کند؟!

قیمت ها مدام به روز می شوند

با توجه به گرانی نهاده های ساختمانی، هر کسی که امروز می خواهد دست به ساخت و ساز بزند، چاره ای جز به روز کردن قیمت و هزینه های ساختمان سازی ندارد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در مورد این موضوع چنین خاطرنشان کرد:

عددهایی که در مورد هزینه های ساخت اعلام می شود، صرفا یک عدد و رقم نیست. بلکه با توجه به تعدیل های قیمت مصالح و دستمزد و با توجه به آن چیزی که سازمان برنامه و بودجه اعلام می کند، تعیین می گردد.

وی تاکید کرد که مبلغ ۴.۵ میلیون تومانی مربوط به سال ۱۴۰۰ می شود و شاخص آن زمان در تعیین قیمت لحاظ شده است. اما در حال حاضر که هر سه ماه یک بار، قیمت نهاده های ساختمانی تغییر می کند، نمی توان انتظار داشت که این قیمت ثابت بماند.

محمد مرتضوی اعلام کرد که در این جریان، کاری از دست وزارت راه و شهرسازی هم برنمی آید و قیمت ها خود به خود اصلاح می شوند. طبیعتا در قراردادهایی که در سال های گذشته یا حتی همین امسال منعقد شده است، به شاخص تعدیل سه ماهه توجه ویژه ای شده است.

وی تاکید کرد که قیمت کنونی که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده باید بررسی شود و اطمینان حاصل کرد که با در نظر گرفتن تعدیل های قیمتی، تعیین شده است یا خیر!

تغییر قیمت باید انجام شود

این عضو کانون سراسری انبوه سازان در ادامه اعلام کرد که قیمت اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی باید تغییر کند. البته همین تغییر ۲ میلیون تومانی نیز نشان می دهد که وزارتخانه در راستای اصلاح قیمت ها گام برداشته و تصمیم دارد که قیمت های دستوری را حذف کند. همین موضوع می تواند منجر به پیشرفت ساخت و ساز شود.

در ضمن انبوه سازانی که تا به امروز از فضای طرح نهضت ملی مسکن فاصله گرفته بودند، دوباره به ساخت و ساز علاقه مند می شوند.

اما در صورتی که همچنان قیمت های ۴.۵ میلیون تومانی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، نمی توان انتظار بهبود وضعیت و پیشرفت پروژه ها را داشت. البته همین قیمت ۶.۵ میلیون تومانی را نیز باید با توجه به شرایط سال ۱۴۰۲ سنجید. در غیر این صورت حتی نمی توان گفت که تعدیلی رخ داده است و وزارت راه و شهرسازی نیز به روال گذشته ی خود عمل می کند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد که باید قیمت پایه عوض شود. در غیر این صورت، اصلا اتفاق مهمی رخ نداده است. تبلیغات رسانه ای پیرامون این موضوع نیز بی دلیل است و معلوم نیست که با چه هدفی انجام می شود.

وی از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد که نسبت به این موضوع پاسخگو باشد و تکلیف را روشن کند. آیا قیمت پایه تغییر کرده است یا اینکه صرفا قیمت ها تعدیل شده اند؟ چرا که عقد قرارداد در سال جاری، با قیمت ۴.۵ میلیون تومان ممکن نیست. تغییر ۲ میلیون تومانی بیشتر شبیه به تعدیل این رقم است تا بهبود قیمت پایه!

ابهاماتی که در این موضوع وجود دارد، دست و پای خیلی از انبوه سازان را بسته است و برای سرعت بخشیدن به ساخت و ساز، در ابتدا باید این ابهامات و مشکلات برطرف شود.

دیدگاه ها غیرفعال است