بخشی از واحدهای مسکن کارگری آماده تحویل!

بخشی از واحدهای مسکن کارگری آماده تحویل!

بلاخره بخشی از واحدهایی که به کارگران وعده داده شده بود، آماده ی تحویل و بهره برداری است. معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که حدود ۱۳۰۰ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن آماده است که به متقاضیان تحویل داده شود.

به گزارش پرشین سازه ، موضوع ساخت مسکن برای کارگران یک بحث قدیمی است. دولت موظف است که برای شهروندان، مسکن مناسب تهیه کند. در اصل ۳۱ قانون اساسی تصریح شده که اولویت دولت باید با کارگران و روستاییان باشد.

طرح های زیادی برای اجرا کردن این قانون تصویب و عملیاتی شد. از جمله می تواند به طرح مسکن مهر و مسکن ملی اشاره کرد. در کنار طرح های مزبور، طرح های تخصصی تری روی مسکن کارگران متمرکز شد که می توان از آن جمله به طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در کنار شهرک های صنعتی اشاره کرد.

البته بیشتر این طرح ها در قالب نهضت ملی مسکن ساخته خواهند شد. در سال ۹۸ نیز، تفاهمنامه ای میان وزارت راه و وزارت کار امضا شد که بر اساس آن، باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران و…ساخته می شد.

۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز قرار بود که در کنار شهرک های صنعتی ساخته شود. با آغاز دولت سیزدهم، سهم کارگران در واحدهای مسکونی افزایش پیدا کرد و به ۴۰۰ هزار واحد رسید.

معاون امور تعاون وزارت کار اعلام کرد که در روزهای اخیر، بلاخره ساخت برخی از این واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن تمام شده است.

مهدی مسکنی اعلام کرد که از میان ۴۰۰ هزار واحد، ۶۲ هزار واحد مسکونی آغاز به ساخت کرده اند. ۱۳۰۰ واحد هم آماده ی بهره برداری است.

وی تاکید کرد که فقط در انتظار وزارت نیرو هستند که انشعاب آب و برق این واحدها را در اختیارشان قرار داده تا در اسرع وقت، افتتاح شوند.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان ساخت که بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی که در نقاط مختلف کشور برای کارگران در حال ساخت است. این پروژه ها در قالب تعاونی مسکن ساخته می شوند.

وی در توضیح روند واگذاری ثبت نام مسکن کارگری، چنین توضیح داد:

کارگران متقاضی ابتدا باید از طریق سامانه ی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کنند تا به ما معرفی شوند. بعد از این که دهک بندی و وُسع سنجی، صورت گرفت، پروژه های مسکن در قالب تعاونی های مسکن سازی، وارد مراحل ساخت خواهند شد.

مسکنی همچنین به پروژه ی دیگری که در قالب نهضت ملی مسکن و برای کارگران آغاز به کار کرده، اشاره کرد. پروژه ی ساخت ۷۳۴ واحد مسکونی به همت اتاق تعاون ایران در شهر اشتهارد استان البرز ساخته خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه با برنامه ریزی پیمانکار و حمایت مسئولان ظرف ۲ سال به اتمام برسد.

البته روند ساخت مسکن کارگری در دیگر استان های کشور از جمله یزد، سیستان و بلوچستان، سمنان و زنجان نیز آغاز شده و در این مسیر، از ظرفیت اتاق تعاون ایران استفاده خواهد شد.

یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص ساخت مسکن در شهرستان اشتهارد وجود دارد، این است که با توجه به وجود ده ها کارخانه و شهرک صنعتی در اطراف این شهر، باید مسکن مناسب کارگران ساخته شود. ساخت این ۷۳۴ واحد می تواند فتح بابی برای ساخت و ساز بیشتر باشد و کارگران شاغل در این کارخانه ها را به محل کارشان نزدیک تر کرد.

قانون کار نیز ظرفیت های مختلفی برای تامین مسکن کارگران در نظر گرفته است. بر اساس ماده ۱۴۹ قانون کار، کارفرما تکلیف دارد که مسکن مناسبی برای کارگران خود تهیه کند. با استفاده از پتانسیل این قانون، می توان شهرک های مسکونی خوبی در جوار شهرک های صنعتی ساخت.

می توان با یک ساز و کار مشخص، کارفرمایان را در ساخت مسکن کارگری مشارکت داد و منجر به بهبود وضعیت کارگران شد. دولت نیز باید با تسهیلات بانکی و امکاناتی که در اختیار کارفرمایان قرار می دهد، شرایط ساخت مسکن را فراهم کند و حمایت های لازم را داشته باشد.

به این ترتیب می توان امیدوار بود که طرح مسکن کارگری که در قالب های مختلفی قرار گرفته، بلاخره به نتیجه برسد.

بر اساس قانون، دولت موظف است که مسکن مناسبی در اختیار شهروندان خود قرار بدهد اما در این میان، کارگران و روستانشینان در اولویت هستند. با توجه به رشد قیمت مسکن و تورم سرسام آوری که این روزها در اقتصاد وجود دارد، لزوم اجرای این قانون بیش از همیشه به چشم می آید.

دیدگاه ها غیرفعال است