۱۳۰۰ مسکن کارگری در انتظار انشعاب آب و برق

1300 مسکن کارگری در انتظار انشعاب آب و برق

طرح نهضت ملی مسکن سریع تر از گذشته در حال پیشروی است. حالا معاون تعاون وزارت کار اعلام کرده که یک برش ۲۰۰ هزار واحدی برای استان های مختلف و در قالب این طرح برای کارگران ساختمانی تعریف شده است. ۱۳۰۰ واحد از این تعداد آماده ی بهره برداری است و وزارت نیرو باید اقدام به کشیدن انشعاب برق و آب به این واحدها کند.

به گزارش پرشین سازه ، کارگرانی که خود نقش موثری در جریان اقتصاد و تولید ناخالص داخلی دارند، معمولا سهم اندکی از رفاه، نصیبشان می شود. در صف دریافت خدمات نیز معمولا آخر از همه قرار دارند.

مثلا در خصوص موضوع مسکن، می بینیم که بیشترین فشار روی کارگرانی است که ناچارند اجاره های سنگین بدهند. در واقع بخش زیادی از درآمد کارگران سهم اجاره خانه می شود. خرید مسکن که دیگر کم کم به یک آرزو و خیال محال، تبدیل شده است.

طرح هایی مثل مسکن مهر و نهضت ملی مسکن که با هدف ساخت مسکن برای اقشار ضعیف جامعه آغاز شده بودند، نیز نتوانستند مسکن مناسبی برای خیلی از کارگران فراهم کنند.

بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، وظیفه ی تامین مسکن برای روستاییان و کارگران بر عهده ی دولت است. اما اجرای طرح های مسکن سازی دولتی، نتوانست که بازار را کنترل کند.

طرح نهضت ملی مسکن که قرار بود در طی ۴ سال، ۴ میلیون واحد مسکونی بسازد هم تا به امروز با تردیدها و ابهامات زیادی رو به رو شده است.

در کنار طرح مسکن ملی، طرح مسکن کارگری هم اجرایی شد. در سال ۹۸ بود که وزارت تعاون و وزارت کار و رفاه اجتمعی و راه و شهرسازی، تفاهمنامه ای امضا کردند که بر اساس آن، قرار شد که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران ساخته شود.

در این میان، یک تفاهم نامه ی دیگر هم میان اتاق تعاون و وزارت راه برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کنار شهرک های صنعتی، امضا شد.

دولت سیزدهم از همان آغاز به کار خود، تلاش کرد که ساخت مسکن برای کارگران و مستمری بگیران در اولویت خود قرار بدهد. در مهر ماه سال ۱۴۰۱، معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار اعلام کرد که حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و مستمری بگیران و بازنشستگان ساخته خواهد شد.

تفاهمنامه ای برای ساخت این تعداد واحد مسکونی با وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید. در وهله ی اول نیز باید پالایش و اولویت بندی ساخت و ساز و متقاضیان واجد شرایط صورت بگیرد.

کارگرانی که می خواهند در این طرح ثبت نام کنند، ابتدا باید وارد سایت نهضت ملی مسکن شده و اطلاعات خود را درج نمایند. بعد از آن، معاونت رفاه وزارت کار، این اطلاعات را دریافت کرده و بعد از دهک بندی، در قالب تعاونی های مسکن ساماندهی خواهند شد.

گرچه ظرفیت های قانونی زیادی برای تامین مسکن کارگری وجود دارد اما برای اجرایی شدن این ظرفیت ها، به اراده ای قوی نیاز است. مثلا در ماده ۱۴۹ قانون کار، وظایفی بر دوش کارفرما گذاشته شده تا مسکن کارگران خود را تامین کند.

کارفرما می تواند با استناد به این قانون، شهرک های مسکونی در نزدیکی شهرک های صنعتی بسازد.

دولت نیز وظیفه دارد که از چنین کارفرمایانی، از طریق پرداخت تسهیلات بانکی و…حمایت کند.

انشعاب آب و برق ۱۳۰۰ واحد مسکونی کارگری

همان طور که ذکر شد، به نظر می آید که ساخت ۱۳۰۰ واحد مسکونی کارگری به پایان رسیده و حالا در انتظار انشعاب برق و اب هستند.

مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت کار اعلام کرد که تعاونی ها برای ساخت مسکن کارگری می توانند بسیار موثر باشند. وظیفه ی بخش تعاون این بود که ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را بسازد که ساخت ۶۲ هزار واحد شروع شده است.

اولین واحدهای تکمیل شده نیز آماده ی بهره برداری هستند و وزارت نیرو باید انشعاب آب و برق را در اختیارشان قرار بدهد تا تکمیل شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که باید از ظرفیت خود کارخانه ها و بخش خصوصی در ساخت مسکن کارگری استفاده شود. احداث مجتمع های مسکونی که در جوار کارگاه ها هستند، می تواند بخش زیادی از مشکل مسکن این کارگران را حل کند.

سازمان ملی زمین و مسکن نیز باید روند تغییر کاربری زمین ها راتسهیل کرده تا فرآیند ساخت مسکن کارگری ساده تر شود.

امیدواری بر این است که در آینده ای نزدیک، بتوان خبرهای خوشی از این لحاظ برای جوامع کارگری داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است