قیمت مسکن پردیس ۴۰ درصد کاهش یافت

قیمت مسکن پردیس 40 درصد کاهش یافت

مسئولان دولتی در حالی از کاهش قیمت مسکن حرف می زنند که همچنان قدرت خرید مردم پایین است و بسیاری از اقشار جامعه حتی قادر به دریافت وام مسکن نیستند. چرا که اقساط آن بسیار سنگین است و علاوه بر این برای خرید خانه نیز کفایت نمی کند. حالا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که با مدیریت بازار موفق به کاهش ۴۰ درصدی قیمت ها شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول اعلام کرد که با نظارت بر کار مشاوران املاک، ثبات قیمت ها رخ خواهد داد.

مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود به قیمت مسکن پردیس نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که کاهش قیمت ها در این شهرستان، محسوس بوده است.
وی همچنین به اقدامات عمرانی دیگری که در شهر جدید پردیس صورت گرفته نیز اشاره کرده و افزود:

یکی از مشکلات اصلی شهر پردیس، تصفیه خانه فاضلاب بود که حالا مقرر شده با انجام لوله کشی و اتصال به تصفیه خانه شماره یک، این مشکل در مدت زمان کوتاهی برطرف شود.

بذرپاش همچنین از مراحل پیشرفت تصفیه خانه شماره ۲ نیز سخن گفت و اعلام کرد که این تصفیه خانه، پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی داشته است. مجری این طرح، قرارگاه خاتم است و وزارت راه و شهرسازی، منابع مالی آن را تامین می کند.
قرار است این تصفیه خانه با ظرفیت ۲۲ هزار متر مکعب در مدت زمان شش ماهه به پایان برسد.

یکی از راه های دولت برای تامین بودجه پروژه های عمرانی شهر پردیس، تهاتر زمین است. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که این مورد و منابع نقدی موجود نیازهای پردیس را به طور کامل پاسخ می دهد. همچنین نگرانی هایی که در خصوص محیط زیست وجود دارد را نیز، برطرف خواهد کرد.

یکی دیگر از مشکلات بزرگ این شهر جدید، واحدهای نیمه کاره مسکن مهر است. بذرپاش اعلام کرد که با همت دولت، ۱۳ هزار واحد از مسکن مهر که در طی این ۱۵ سال بلاتکلیف مانده بودند، تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسید.

البته با وجود تکمیل بسیاری از این واحدها، هنوز هم ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس وجود دارد که نیازمند رسیدگی هستند. به گفته ی مهرداد بذرپاش، قرار است که ۷ هزار واحد تا پایان امسال تکمیل شده و به دست متقاضیان برسد.
الباقی پروژه ها نیز در سال آینده تکمیل می شوند. گفته می شود که دولت سیزدهم تصمیم دارد که تا پایان کار خود، تمام واحدهای مسکن مهر را تکمیل کرده و تحویل دهد.

۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود که از آغاز دولت سیزدهم، بخشی از این واحدها در روند تکمیل قرار گرفت. البته وزیر راه اعلام می کند که این واحدها، آورده های اولیه نداشتند و حتی تسهیلات بانکی هم نگرفته بودند.
در کنار روند ساخت و سازی که در شهر جدید پردیس شاهد هستیم، کنترل بازار مسکن نیز در دست انجام است. مهرداد بذرپاش اعلام می کند که اقدامات مختلفی در راستای کنترل بازار صورت گرفته و همین اقدامات منجر به کاهش ۴۰ درصدی قیمت ها در برخی از فازهای پردیس شده است.

وی در ادامه تاکید کرد که نباید نگاه سرمایه ای به مسکن داشت چرا که مسکن، یک کالای سوداگرانه نیست. یکی از اصلی ترین نیازهای مردم، مسکن است و نباید دغدغه ای از این بابت داشته باشند.
این مقام مسئول در دولت سیزدهم تصریح کرد که از تمام ابزارهایی که دولت در اختیار دارد، استفاده خواهند کرد تا مطمئن شوند قیمت مسکن کاهش پیدا می کند.

یکی از ابزارهای مهم دولت برای کنترل قیمت ها، مالیات بر خانه های خالی است. گرچه بیش از سه سال از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی می گذرد، اما هنوز به شکل درستی اجرا نشده است. همچنین بسیاری از کارشناسان مسکن می گویند که حتی اجرای دقیق این طرح نیز، اثر چندانی روی قیمت مسکن نمی گذارد و بعید است کمکی هم به بازار اجاره کند.

یکی دیگر از ابزارهای دولت، نظارت بر مشاوران املاک است که از ابتدای امسال با جدیت دنبال می شود و منجر به پلمپ بسیاری از دفاتر معاملات املاک شد. البته بسیاری از مشاوران املاک تاکید دارند که گرانی مسکن تقصیر آنها نیست و اساساً صنف مشاوران املاک در تعیین قیمت، نقشی ندارند.

وزارت راه و شهرسازی در کنار این اقدامات، روش های دیگری را هم مد نظر دارد که با استفاده از آنها بتواند قیمت مسکن را کنترل کند. البته گشت و گذاری کوتاه در بازار مسکن نشان می دهد که قیمت ها به قدری بالاست که با چنین اقداماتی، بعید است بتوان بازار مسکن را متعادل ساخت.

دیدگاه ها غیرفعال است