قیمت خانه در کمتر از پنج ماه، هشت میلیون گران تر شد

قیمت خانه در کمتر از پنج ماه، هشت میلیون گران تر شد

بحران مسکن به تدریج تبدیل به یک فاجعه می شود. اگر پیش از این امیدواری هایی برای بهبود اوضاع این بازار وجود داشت، در حال حاضر و با افزایش قیمت دلار، به نظر می آید که هیچگونه امیدی وجود نداشته باشد. بر اساس آمارهایی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، در طول پنج ماه گذشته، قیمت مسکن بیش از ۸ میلیون تومان گران تر شد. تورم نقطه به نقطه ی قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آبان ماه به عدد ۵۰ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه ی آبان ماه در قیاس با ماه قبل نیز که ۴۴.۷ درصد بوده است، حدود ۵.۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهایی که از سوی نهادهای رسمی کشور منتشر می شود به خوبی نشان می دهد که در سال جاری قیمت مسکن همچنان روند صعودی داشته است. جالب این جاست که افزایش قیمت مسکن هیچگونه ارتباط معناداری با افزایش تعداد معاملات نداشته است.

خردادماه سال ۱۴۰۰، قیمت مسکن در تهران حدود ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان به ازای هر متر مربع بوده است. این رقم در خرداد ماه امسال به عدد ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان رسیده است. حالا که چند ماهی از خردادماه می گذرد، قیمت مسکن همچنان در حال صعود است و به رقم ۴۸ میلیون تومان رسیده است. به این معنی که در طول ۵ ماه، قیمت هر متر مسکن، ۸ میلیون تومان گران تر شده است.

گزارش هایی که منتشر شده است، نشان می دهد که تورم نقطه به نقطه در خصوص آپارتمان های شهر تهران به عدد ۵۰ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه در قیاس با ماه پیشین، ۵.۳ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه ی مسکن در شهر تهران نیز سیر صعودی داشته است و به عدد ۳۵ رسیده است. این عدد در قیاس با ماه گذشته حدود ۲.۶ درصد رشد کرده است.

نکته ی جالب توجه این جاست که عدد ۴۸ میلیونی که برای قیمت هر متر مربع مسکن تهران اعلام می کنند، عدد میانگین است. به این معنی که در برخی مناطق تهران، اوضاع وخیم تر می باشد. مثلا گران ترین معامله در منطقه ی ۱ تهران با قیمت متری ۹۷ میلیون تومان صورت گرفته است. این در حالیست که ارزان ترین معامله در منطقه ی ۱۸ تهران انجام شده که هر متر مربع آن، ۲۴ میلیون تومان بوده است.

فاجعه زمانی بارزتر می شود که در خردادماه امسال، گران ترین آپارتمانی که در تهران معامله شده بود، متری ۸۱ میلیون تومان بوده است. ارزان ترین واحد نیز متعلق به منطقه ی ۱۸ بوده که قیمتی برابر با متری ۱۹.۵ داشته است.

وضعیت بازار مسکن و اعدادی که هر روزه می شنویم، خبر از این نکته می دهد که سرمایه های مردم به سمت بازار مسکن سرازیر شده است. در واقع حجم بالای نقدینگی در این بازار، در نهایت منجر به افزایش قیمت ها شده است. در حقیقت، میان تمام بازارهای کنونی، بازار مسکن رشد بیشتری داشته است و همگام با نرخ ارز پیش می رود.

نکته ی مهم این جاست که وضعیت بازار مسکن تهران را می توان به مسکن شهرهای دیگر نیز تعمیم داد. به این معنی که گرانی مسکن تهران به دیگر شهرستان ها نیز سرایت خواهد کرد و هر استانی، با توجه به شرایط ویژه ای که دارد( از جمله جمعیت، مزیت رقابتی جغرافیایی و…) نسبت به افزایش قیمت ها در بازار مسکن تهران واکنش درخور نشان می دهد.

موضوع جالب توجهی دیگری که در این روزها به گوش می رسد، این است که دولت با وجود گرانی شدید خانه و وضعیت آشفته ی بازار مسکن همچنان اعتقاد دارد که می تواند سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی با هزینه ی متری ۸ میلیون تومان بسازد. وعده ای که با توجه به واقعیت بازار بسیار دور به نظر می رسد و بعید است که محقق شود.

دیدگاه ها غیرفعال است