قیمت اجاره مسکن در منطقه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

قیمت اجاره مسکن در منطقه 22

قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران به قدری بالا رفته که دیگر کمتر کسی توان خرید دارد. بازار مسکن به دست عده ای محدود افتاده که با خرید و فروش ملک، سفته بازی و دلالی می کنند.

افزایش قیمت مسکن طبیعتا به بازار اجاره بها نیز سرایت کرده است. حتی محله های جدید تهران نیز از گرانی در امان نمانده اند. تا پیش از این، هرکسی که می خواست کمی در هزینه های خود صرفه جویی کند، نقل مکان به محله های جدید تهران را گزینه ای به صرفه می دانست. اما در حال حاضر چنین گزینه ای نیز از جلوی دست افراد برداشته شده و اجاره کردن یک واحد مسکونی در این مناطق بسیار گران شده است.

به گزارش پرشین سازه ، منطقه ۲۲ تهران جدیدترین منطقه مسکونی پایتخت است. این منطقه سن زیادی ندارد و تا همین ۵ الی ۶ سال پیش، می توانست گزینه ی مناسبی برای زوجین جوان و خانه اولی ها باشد.

اما گزارش ها و تحقیقات میدانی نشان می دهد که در حال حاضر قیمت مسکن در این منطقه به قدری بالا رفته که متقاضیان برای اجاره هر متر مربع باید مبلغ ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان کنار بگذارند.

در نتیجه با یک حساب و کتاب کوتاه متوجه خواهید شد که مبلغ رهن یک واحد ۱۰۰ متری در منطقه ۲۲، بین ۱ میلیارد تا ۱.۲۰۰ میلیارد تومان هزینه بردار است.

جستجوی کوتاهی میان آگهی های مسکن درج شده در پلتفرم های آنلاین عرضه ی مسکن نشان می دهد که این رقم به شکل میانگین است. در واقع خیلی وقت ها، مبلغ رهن و اجاره ی یک مسکن در منطقه ۲۲، خیلی بیشتر از این حرف هاست.

متاسفانه در حال حاضر، قیمت اجاره مسکن در بسیاری از محله های تهران یکسان شده است. حتی شهرهای حاشیه ای که روزگاری بهترین مکان برای دهک های درآمدی بسیار پایین بود نیز به کاروان گرانی ها پیوسته اند و دیگر نمی توان به آن ها، به چشم گزینه ای مناسب برای مسکن ارزان نگاه کرد.

البته در این میان هنوز هم خانه هایی در منطقه ۲۲ تهران هستند که با مبالغ کمتر عرضه شده اند اما به هرحال این فایل ها نادر هستند و نمی توانند قاعده ی کلی را تعریف کنند. مثلا برخی از این فایل ها با قیمت ۷ میلیون تومان رهن به ازای هر متر مربع عرضه شده اند. اما در کنار این مبالغ، قیمت های خارج از عرف نیز به کرّات دیده می شود. مثلا برخی از مالکین منطقه ۲۲، برای اجاره واحدهای خود متری ۱۵ میلیون تومان رهن درخواست کرده اند.

البته نباید فراموش کرد که تفاوت قیمت در عرضه ی واحدهای مسکونی ممکن است به دلیل جانمایی یا امکانات آن ها باشد. اما نکته ی اصلی این جاست که جوان ترین منطقه تهران نیز از دسترس مستاجران خانه اولی و متقاضیان کم درآمد خارج شده است.

یکی دیگر از نکات مهم مربوط به منطقه ۲۲ این است که بیشتر واحدهای ساخته شده در آن نوساز و لوکس هستند. در نتیجه امکانات ساختمان ها بالاست و به همین دلیل، قیمت اجاره های آن نیز بالا رفته است. در این میان هنوز هم می توان واحدهایی پیدا کرد که قیمت مناسب تری دارند اما به هرحال، نمی توان توقع داشت که امکانات جالب توجهی داشته باشند.

مثلا یکی از واحدهایی که در محله کوهک ارائه شده و ۱۰۷ متر دارد، با قیمت رهن ۱ میلیارد و اجاره ماهانه ۱۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

در این میان باید نگاهی هم به وضعیت رهن و اجاره واحد مسکونی در این منطقه داشت. یک واحد ۱۱۰ متری در بلوار اردستانی با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱۰ میلیون اجاره آگهی شده است.

توجه داشته باشید که قیمت های مذکور با توجه به قیمت رهن و اجاره ی واحدی مشابه در مرکز یا شمال تهران هنوز هم منطقی و معقول است. اما خیلی از ساکنان این منطقه اذعان دارند که به دلیل دور بودن از مرکز شهر و امکانات رفاهی، قیمت هایی که به عنوان رهن و اجاره دریافت می شود، غیر منطقی است.

البته واحدهایی که نزدیک مراکز خریدی مثل ایران مال، بام لند و…عرضه می شوند، قیمت بالاتری هم دارند. مثلا یک واحد ۱۰۹ متری که در جوار ایران مال قرار گرفته، با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن و اجاره ی ماهی ۱۸ میلیون تومان عرضه شده است.

سوالی مهمی که در این میان مطرح می شود، این است که با وضعیت کنونی قیمت ها چگونه می توان انتظار داشت که خانه اولی ها برای سکونت خود، به سراغ جوان ترین منطقه تهران بروند؟!

دیدگاه ها غیرفعال است