شرایط دریافت وام جعاله مسکن

وام جعاله مسکن چه شرایطی دارد؟

بارها از سوی مسئولین به این نکته اشاره شده است که بافت فرسوده ی شهری می تواند خطرات جبران ناپذیری برای ساکنین آن داشته باشد و به همین دلیل است که باید بازسازی و نوسازی آن مورد حمایت جدی دولت قرار بگیرد. از همین رو، وام تعمیرات مسکن به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از ساکنین بافت های فرسوده توان مالی لازم برای ساخت و ساز را ندارند. از سوی دیگر قیمت مصالح ساختمانی مدام در حال افزایش است و تورم عمومی نیز کشور را در بر گرفته است. به همین دلیل خیلی از افراد به سراغ بازسازی خانه های خود نمی روند یا این که در میانه ی راه، پشیمان می شوند.

در این میان، پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی تعمیرات مسکن می تواند امیدواری ها را افزایش دهد. این وام که از نوع جعاله است از سوی بانک های مختلفی پرداخت می شود. البته طبیعی است که وام جعاله ی مسکن در هر بانکی، شرایط مخصوص به خود را دارد. مثلا بیشتر مواقع این وام ها در انواع سپرده و غیرسپرده پرداخت می شوند.

وام جعاله مسکن چیست؟

اصلی ترین وامی که برای تعمیرات مسکن پرداخت می شود، وام جعاله تعمیرات مسکن است. در واقع این تسهیلات به مالکین خانه پرداخت می شود و مستلزم این است که شما سند خانه ای که خریداری کرده اید را به بانک معرفی کنید. تمام کسانی که در بانک مسکن، حساب دارند یا این که اقدام به خرید اوراق می کنند، می توانند از وام جعاله ی مسکن استفاده نمایند.

در حقیقت هر مالکی می تواند با احراز سند ملک خود، به نزدیک ترین شعبه ی بانک های پرداخت کننده ی وام مراجعه کرده و وام تعمیرات مسکن دریافت کند.

شرایط دریافت وام جعاله مسکن

برای دریافت وام جعاله ی مسکن باید مبلغ درخواستی وام با درآمد متقاضی، تناسب داشته باشد. البته هر بانکی ممکن است سیاست های خاص خود را داشته باشد. البته تسهیلاتی که به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان است به وام تعمیر مسکن روستایی تعلق می گیرد.

بر اساس ابلاغیه ای که از سوی بانک مسکن به تمام بانک ها ارسال شده است، سقف فردی تسهیلات روستایی به ازای هر واحد مسکونی، ۲۰۰ میلیون تومان می باشد که نرخ سود آن نیز معادل ۱۸ درصد خواهد بود. ناگفته نماند که سهم متقاضی از این سود، ۵ درصد و سهم صندوق ملی مسکن ۱۳ درصد می باشد.

سوال مهمی که در این میان مطرح می شود این است که تکلیف افرادی که پیش از ابلاغیه ی جدید، درخواست وام داشته اند اما هنوز قرارداد تسهیلاتی آن ها در دفترخانه ثبت نشده است، چیست؟

در چنین شرایطی، متقاضیانی که معرفی نامه های صادره ی آن ها پیش از ابلاغیه ی جدید ارائه و به ثبت رسیده است اما هنوز ثبت دفترخانه ای نشده، می توانند با ارائه ی معرفی نامه ی جدید از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران، از سقف تسهیلات ابلاغی جدید بهره مند شوند.

به طور کلی، مجموع دوران ساخت و بازپرداخت تسهیلات مذکور ۲۰ ساله است. به عبارت دیگر، ۲ سال دوران مشارکت و ۱۷ سال دوران فروش اقساطی وجود خواهد داشت. در اجرای مصوبه ی مربوطه، سهم بانک مسکن از این تسهیلات مسکن روستایی، ۳۰ هزار فقره می باشد.

نکته ی قابل توجه این جاست که وام های مذکور نیز توان کافی برای تعمیرات کامل مسکن را ندارند. در شرایطی که وضعیت قیمت نهاده های ساختمانی با توجه به نوسانات ارز، مدام در حال تغییر است، بعید است که حتی با مبالغ ۲۰۰ میلیون تومانی نیز تعمیرات اساسی مسکن را پیش برد.

دیدگاه ها غیرفعال است