همچنان خبری از پرداخت وام نوسازی نیست

همچنان خبری از پرداخت وام نوسازی نیست

گرچه بیش از یک هفته از اعلام خبر اعطای وام نوسازی بافت فرسوده به متقاضیان می گذرد، اما هنوز هم خبری از پرداخت این وام توسط بانک ها نیست. در واقع مسئولین دولتی و شهری از عملکرد بانک ها در پرداخت این تسهیلات گله و شکایت دارند.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از مدیران شهری در بخش ماموریت شهرسازی و معماری پایتخت می گویند که بیش از دو ماه از سقف اعتباری قبلی وام می گذرد و بانک ها باید ابلاغیه ی جدید را مبنای پرداخت قرار بدهند. اما به دلایلی نامعلوم و غیرقابل قبول از پرداخت آن خودداری می کنند. موضوعی که دولت و مسئولین شهرداری را به شدت گله مند ساخته است.

تقریبا دو ماه پیش بود که وام جدید نوسازی بافت فرسوده از سوی دولت اعلام شد تا شهروندان را تشویق به احیای بافت فرسوده کنند. این بسته ی تشویقی از سوی مدیریت شهری و دولت طراحی گردید تا در نهایت منجر به نوسازی شود. مبلغ این وام با توجه به ابلاغیه ی جدید باید ۴۵۰ میلیون تومان باشد. از این رقم، ۳۵۰ میلیون تومان آن با نرخ سود ۹ درصد و الباقی نیز با نرخ سود ۱۸ درصد اعطاء می شود.

البته تمام این مسائل در حد وعده و حرف بوده اند چرا که بانک ها از قبول سقف جدید مبلغ خودداری می کنند. به نحوی که مدیران ارشد شهری، از چنین وضعیتی انتقاد می کنند و از وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و بانک مسکن به طور جدی درخواست کرده اند که به این موضوع ورود کند و جلوی بانک های متخلف را بگیرد.

با این وجود، هنوز هم اقدامات موثری در این حوزه صورت نگرفته است و متقاضیان وام نوسازی بافت فرسوده در شعبه های بانک سرگردان هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی، روند نوسازی نیز دچار وقفه شده و انتظارات مدیریت شهری در این حوزه، فعلا جواب داده نشده است.

بسته ی تشویقی بافت های تاریخی نیز تدوین شد!

در این زمان که هنوز تکلیف وام نوسازی بافت فرسوده مشخص نشده است و هیچ بانکی زیر بار پرداخت آن نرفته، خبرهای جدیدی به گوش می رسد و دولت تصمیم به نوسازی بافت های تاریخی شهرها دارد. این در حالیست که خیلی از بانک های پرداخت کننده ی تسهیلات، به شدت از برنامه ی دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه ی مسکن جا مانده اند.

این عقب افتادگی به سرعت و فوراً جبران نخواهد شد و تدوین طرحی مثل بسته ی تشویقی احیای بافت تاریخی شهرها نیز کمکی به پیشبرد ماجرا نمی کند.

در این میان، خبر تدوین این بسته های تشویقی با صحت بیشتری به گوش می رسد. مدیران ارشد وزاتخانه ی متولی بخش مسکن اعلام کرده اند که با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصمیم به تدوین این بسته های تشویقی دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است