اوراق تسهیلات مسکن (تسه) ارزان تر میشود؟!

اوراق تسهیلات مسکن (تسه) ارزان تر میشود؟!

چند هفته ای هست که شاهد کاهش قیمت اوراق تسه هستیم. اوراقی که برای دریافت وام ضروری است خریداری کنید و حالا که قیمتشان پایین آمده است، هزینه های اخذ وام مسکن نیز کاهش پیدا کرده است. حال در این شرایط، این سوال مهم و اساسی پرسیده می شود که آیا روند نزولی قیمت اوراق تسه، مداوم خواهد بود و باز هم قرار است که قیمتشان ارزان تر شود؟

به گزارش پرشین سازه ، مبلغ وام مسکن برای زوج ها و مجردهای تهران و شهرستان های دیگر متفاوت است. هر زوج تهرانی می توانند تا مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند که از این مبلغ، ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن و ۸۰ میلیون نیز وام جعاله می باشد. به همین دلیل است که برای دریافت وام مسکن باید ۸۰۰ ورق تسه خریداری شود. برای وام جعاله نیز خرید ۱۶۰ ورق دیگر لازم و ضروری است.

در صورتی که قیمت اوراق تسه را حدود ۸۰ هزار تومان در نظر بگیریم، کل مبلغی که برای خرید اوراق تسهیلات باید هزینه شود، بیشتر از ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. البته باز هم باید بگوییم که همه چیز به قیمت روز اوراق تسه بستگی دارد.

در این میان سوالی مطرح می شود که آیا قیمت اوراق تسهیلات مسکن همچنان روند نزولی خواهد داشت یا این که به زودی دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود؟ اهمیت این نکته بسیار زیاد است چرا که تفاوت قیمتی این اوراق می تواند در هزینه های کلی وام بسیار موثر باشد.

در واقع سال هاست که هزینه های مربوط به خرید اوراق تسهیلات مسکن به یکی از جدی ترین دغدغه های وام گیرندگان تبدیل شده است. خیلی از افراد و متقاضیان وام مسکن به دلیل گران بودن هزینه های دریافت وام، قید آن را می زنند. به این ترتیب وامی که قرار بود مشکل بودجه ی کم متقاضیان برای خرید خانه را جبران کند، خود تبدیل به یک معضل بزرگ دیگر شده است.

در زمستان سال ۱۴۰۰، شاهد افزایش بسیار زیاد قیمت اوراق تسه بودیم. به نحوی که حدود یک سوم مبلغ وام، باید صرف خرید اوراق مسکن می شد. در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، قیمت اوراق تسه به ۱۵۰ هزار تومان رسیده بود. به این ترتیب باید ۱۶۰ میلیون تومان هزینه می شد تا اوراق لازم برای دریافت وام مسکن تهیه شود. در اسفند ماه همان سال، این رقم باز هم رشد کرد و به ۱۸۰ هزار تومان به ازای هر ورق تسه رسید. به این ترتیب وام گیرندگان از مبلغ ۴۸۰ میلیون تومانی وام، فقط ۳۲۰ میلیون تومان را دریافت می کردند.

موضوع بازپرداخت این وام نیز در میان بود که چیزی بیشتر از ۲ برابر وام، در مدتی چند ساله باید به بانک پرداخت می شد. تمام این مسائل باعث می شد که استقبال از وام مسکن چندان بالا نباشد. اما با وجود کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، ممکن است به زودی این موضوع تغییر کند. در حال حاضر قیمت اوراق مسکن رو به کاهش رفته است و به نظر می آید که دریافت وام مسکن نسبت به پارسال، به صرفه تر شده است. به همین دلیل احتمال می رود که استقبال از آن نیز بالاتر برود. اما نباید فراموش کرد که قیمت مسکن نیز در این میان ثابت نمانده و از بهمن پارسال تا به این لحظه، ۳۰ درصد رشد کرده است.

بنابراین به نظر می آید که همچنان دریافت وام مسکن به صرفه نباشد. بیشتر متقاضیان این وام نمی توانند بهره ی چندانی از آن ببرند و یا در جهت خرید خانه آن را خرج کنند.

بر اساس گزارش ماهانه ای که از سوی بانک مرکزی در خصوص بازار تحولات مسکن تهران منتشر شده است، در سال گذشته قیمت هر متر خانه به طور میانگین ۳۳ میلیون تومان بوده است. این در حالیست که با وجود گذشت ۱ سال، این رقم به ۴۳ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب یک واحد ۷۰ متری ساده و بدون امکانات خاص، که در سال ۱۴۰۰ حدودا ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است، حالا به مبلغ ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری می شود.

در واقع نکته این جاست که در صورتی که می خواهید وام مسکن را دریافت کنید، بهتر است در انتظار ارزان شدن باقی نمانید چرا که به صرفه نیست و ممکن است با افزایش قیمت مسکن و در نتیجه کاهش قدرت خرید خود مواجه شوید.

رشد بازار مسکن چقدر بوده است؟

در این میان سوال دیگری مطرح می شود که وضعیت بازار مسکن در این میان چگونه بوده است؟ به نظر می آید که میزان رشد قیمت مسکن در قیاس با دیگر بازارها و تورمی که بر جامعه حاکم است بسیار بالاتر بوده و هنوز هم خرید خانه را به یک سرمایه گذاری خوب تبدیل می کند. در واقع بهتر است وام مربوطه را با هزینه های بالا دریافت کرد چرا که در چند سال آینده، این مبالغ اصلا رقم قابل توجهی نخواهد بود.

دریافت این وام برای کسانی به صرفه است که نقدینگی کمی دارند و می توانند در چند سال اول، مبالغ اقساط بالایی را پرداخت کنند.

البته در این میان، بحث تورم را نیز باید در نظر داشت. چرا که شاخص تورم خانوار از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا شهریور ۱۴۰۱، حدود ۳۵ درصد رشد کرده است. در حقیقت چنین به نظر می آید که در طی ۸ ماه گذشته، تورم کشور حدود ۳۵ درصد بوده است.
در این میان قیمت مسکن نیز به طور میانگین از ۳۳ میلیون به ۴۳ میلیون تومان رسیده است. در حقیقت قیمت مسکن تهران، تلاش کرده است که از تورم عمومی جامعه جا نماند. در طول این چند ماه گذشته، قیمت مسکن نیز ۳۰ درصد رشد کرده است تا به تورم عمومی کشور برسد و ضرر زیادی متوجه صاحب خانه ها نشود.

در واقع همین مسائل باعث شده است که سرمایه گذاران مسکن در قیاس با دیگر بازارها با ضرر کمتری مواجه شوند و از وضعیت خوبی برخوردار باشند.
از سوی دیگر خریداران دلار که در بهمن ماه امسال ، دلار را ۲۸ هزار تومان خریده اند، در پایان شهریور توانستند دلارهای خود را با ۱۵ درصد رشد قیمتی به فروش برسانند. خریداران سکه نیز سود ۲۲ درصدی داشته اند که البته هیچ یک از این دو بازار، به اندازه ی بازار مسکن سود نداشته اند.

دیدگاه ها غیرفعال است