سه برابر شدن قیمت مسکن در مشهد در دو سال

سه برابر شدن قیمت مسکن در مشهد در دو سال

بازار مسکن مشهد در چه حال است؟!


بررسی های آماری نشان می دهد که قیمت مسکن در شهرهای بزرگ با رشد عجیبی رو به رو بوده و در شهری مثل مشهد، قیمت این شاخص در طی دو سال گذشته، سه برابر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، تا همین دو سال قبل، قیمت هر متر مربع مسکن در شهر مشهد، فقط ۱۲ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان بود. هیچکس فکر نمی کرد که در عرض فقط ۲ سال، این رقم سه برابر شود و بسیاری از متقاضیان مسکن در این شهر را به دردسر بندازد.

گفته می شود که میانگین قیمت مسکن در شهر مشهد و در زمستان سال قبل به ۳۵ میلیون تومان رسیده که نشان از رشد ۳ برابری می دهد. حالا که مسئولین خبر از ساخت و ساز بیشتر می دهند، این افزایش قیمت ها اصلاً منطقی نیست و صرفاً در حال افزایش فاصله میان قدرت خرید مردم و قیمت مسکن است.
بر اساس آخرین گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، متوسط قیمت ها در تهران به متری ۸۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می رسد که مشخصاً نشان می دهد که گران ترین شهر ایران از لحاظ مسکن، تهران است.
بررسی ها نشان می دهد که قیمت مسکن تهران، همیشه حداقل دو برابر متوسط قیمت شهرهای بزرگ دیگر بوده است اما حالا این اختلاف به ۱.۸ برابر رسیده و با کاهش همراه شده است. به این معنی که قیمت مسکن در کلانشهرهای دیگر نیز در حال رشد و افزایش است.
البته در صورت صحت چنین گزارش هایی، قیمت مسکن در مشهد باید حداقل ۴۰ میلیون تومان باشد که با عدد ۳۵ میلیونی، اختلاف فاحشی دارد.

در سال ۱۴۰۰، متوسط نرخ ها برای اجاره یک واحد ۱۰۰ متری در مشهد با سن ۱۵ سال، نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. عددی که مستاجران، مدت هاست خوابش را هم نمی بینند و ناچاراً با چندین برابر این مبلغ سر و کار پیدا کرده اند.
متاسفانه، تمام اعداد و ارقامی که ذکر می شود، در اثر تحقیقات میدانی و گزارش های بازار به دست آمده. بیش از دو سال است که مرکز آمار ایران، وضعیت بازار مسکن در شهرهای مختلف کشور را به تفکیک منتشر نکرده و آخرین گزارش این ارگان نیز به شاخص تورم مسکن می پردازد نه قیمت آن!
بر اساس گزارش های مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه بازار مسکن خراسان رضوی در بهار سال ۱۴۰۲ به ۵۴.۸ درصد و تورم سالانه آن به ۵۰.۸ درصد رسیده بود. طبیعتا در مدت یک سال گذشته، این تورم افزایش پیدا کرده است.

وضعیت بازار مشهد در سال آینده؟!

سوالی که بسیاری از فعالان بازار مسکن دارند، این است که وضعیت بازار در سال آینده چه خواهد شد؟! با رشد روزافزون قیمت دلار، سوال اینجاست که چه موقع بازار مسکن از آن اثر می پذیرد و باید منتظر چه افزایش قیمتی باشیم؟

یکی از کارشناسان بازار مسکن اعلام کرد که احتمالاً نرخ تورم قیمت ها در سال جدید، ۵۰ درصد خواهد بود.
محمد سیف الدین خاطرنشان ساخت که در سال های گذشته، تورم مسکن کمتر از تورم عمومی بوده اما در سال گذشته، شاهد بودیم که سیاست های انقباضی دولت، عملاً جلوی رشد قیمت ها در این بازار را گرفت و احتمالاً در سال جدید نیز وضعیت به همین منوال خواهد بود. البته باید انتظار رشد ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمت ها را داشت.
وی سپس به بازار ارز و اثرگذاری آن روی بازار مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

بازار مسکن همیشه به دلار و ارز وابسته بوده و در صورتی که بازار ارز کنترل نشود، قیمت املاک نیز بالا می رود. در سال گذشته، چون که نرخ دلار در محدوده ۴۵ الی ۵۵ هزار تومان باقی ماند، قیمت مسکن نیز افزایش شدیدی پیدا نکرد.

سیف الدین تصریح کرد که نرخ ارز در دوره گذار است و در حال فتح کانال های جدید می باشد و همین موضوع، انتظارات تورمی را در میان مردم ایجاد خواهد کرد. بیشترین اثر چنین رفتاری در بازار ملک و املاک دیده می شود چرا که مدت زمان ساخت مسکن بالاست و از لحظه ای که شروع به کار می کند تا زمان تکمیل ساخت، یک الی ۲ سال زمان می برد که باید تورم این مدت را در نظر گرفت.
وی در نهایت چنین پیش بینی کرد که با وجود تداوم رکود تورمی، ممکن است وضعیت معاملات مسکن در سال جاری بهتر از سال قبل باشد. البته با وجود نوسانات دلار و دیگر بازارهای موازی، پیش بینی دقیقی نمی توان داشت.

نکات قابل توجه
  • قیمت مسکن در مشهد در دو سال گذشته، سه برابر شده است.
  • متوسط قیمت مسکن در مشهد در زمستان ۱۴۰۲، ۳۵ میلیون تومان بوده است.
  • تهران با متوسط قیمت ۸۱ میلیون تومان، گران ترین شهر ایران است.
  • تورم نقطه به نقطه مسکن در خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۲، ۵۴.۸ درصد بوده است.
  • کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳، ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش یابد.
  • نرخ ارز و وضعیت بازارهای موازی، از جمله عوامل تعیین کننده قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است