مستاجران در تنگنا: اجاره های سنگین، دلاری و سکه ای

مستاجران در تنگنا: اجاره های سنگین، دلاری و سکه ای

در کنار تمام پدیده های عجیب و غریبی که این روزها در بازار اجاره مسکن مشاهده می کنیم، دریافت اجاره به دلار، چیز جدیدی است. گفته می شود که برخی از صاحبخانه ها برای همگام شدن با نرخ تورم، اجاره های خود را به دلار دریافت می کنند. سوال اینجاست که آیا نظارتی بر عملکرد این موجران نیست؟!

به گزارش پرشین سازه ، برخی از مستاجرانی که اسیر چنین مالکانی شده اند، علاوه بر تحمل اجاره های سنگین و افزایش های ناگهانی اجاره بها، باید با این پدیده ی تازه هم کنار بیایند و اجاره خود را به دلار پرداخت کنند.

وضعیت اجاره نشینی در کشور اصلا خوب نیست. برخی از مستاجران می ترسند که در سال آینده، حتی ناچار به چادر زدن شوند یا کنار خیابان زندگی کنند. جالب اینجاست که با وجود افزایش چند برابری اجاره ها، موجران هم راضی نیستند و شرایط ایده آل تری برای خود متصور می شوند.
حالا که دلار به ۶۰ هزار تومان رسیده، پای برخی از سودجویان و سوداگران به بازار اجاره مسکن نیز باز شده و سعی دارند با اجاره واحدهای مسکونی با دلار، این قضیه را باب کنند. البته این ماجرا، چیز تازه ای نیست و مدت هاست که از سوی کارشناسان مختلف در مورد رفتارهای این چنینی برخی از مالکان هشدار داده می شود. مثلا برخی از این مالکان به جای پول نقد، طلب سکه می کردند.

البته پدیده های عجیب و غریب اجاره مسکن در مناطق شمال شهر تهران و خانه های لوکس دیده می شود اما به هرحال نباید اجازه داد که چنین مواردی رواج پیدا کند. در صورتی که از همین امروز جلوی این مسائل گرفته نشود، دیری نمی پاید که مالکان مناطق میانی و جنوب شهر نیز به این سمت متمایل می شوند و املاک خود را به این طریق اجاره می دهند.
بر اساس آمارهایی که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، نزدیک به ۶ میلیون خانوار ایرانی مستاجر هستند. اگر چنین مسئله ای باب شود، شش میلیون خانواده تبعات آن را به دوش خواهند کشید.

وضعیت اجاره نشینی در تهران، بحرانی تر است. نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت این شهر اجاره نشین هستند و نزدیک به ۶۱ درصد کل درآمد خود را صرف پرداخت هزینه های اجاره نشینی می کنند. حتی حالا که این اجاره ها به شکل ریالی پرداخت می شود نیز، خیلی از مستاجران دچار مشکل هستند. زمانی که اجاره های دلاری رواج پیدا کند، خیلی از خانواده های تهرانی دچار فاجعه و بحران خواهند شد.
طبیعتاً مشکلات اجاره نشینی در پایتخت به همین مسائل ختم نمی شود. خیلی از موجران اصلاً حاضر نیستند به خانواده هایی که دارای فرزند هستند، ملک خود را اجاره بدهند. حتی گاهی مواقع دیده شده که نرخ اجاره بهای مسکن بر اساس فرزندان و ساکنان خانه تغییر می کند.
شاید یکی از اصلی ترین دلایل عدم فرزندآوری در کشور همین باشد. تحقیقات نشان داده که نزدیک به ۷۶ درصد مردان و ۶۹ درصد زنانی که در سن باروری قرار دارند، اصلا میلی به فرزندآوری ندارند و بسیاری از آنان، عدم داشتن مسکن مناسب را دلیل اصلی این موضوع دانسته اند.

البته خیلی از کارشناسان و جامعه شناسان، اهمیت خانه دار بودن را چندان بالا نمی دانند و اعلام می کنند که کاهش فرزندآوری در میان جوانان به تغییر سبک زندگی و رفاه طلبی مربوط است. توران ولی زاده می گوید که جوانان حاضر به فرزندآوری نیستند چرا که می خواهند تمام خدمات لازم را به فرزند خود ارائه کنند. وقتی می بینند که چنین کاری از عهده آنها برنمی آید، ترجیح می دهند که بچه دار نشوند.
در این میان، یکی دیگر از جامعه شناسان می گوید که عدم تامین نیازهای اولیه مثل مسکن و اشتغال، باعث کاهش فرزندآوری شده است. تا زمانی که وضعیت این است و خانواده ها ناچارند اجاره های سنگین، دلاری و سکه ای پرداخت کنند، نمی توان از آن ها انتظار داشت که فرزندآوری کنند.
قوانینی که دولت برای کنترل اجاره بها تعیین کرده نیز توسط کمتر موجری رعایت می شود. اصلاً هیچکس توجهی به سقف افزایش اجاره بها ندارد و اصلی ترین عامل در تعیین نرخ اجاره، سلیقه موجر است. در نتیجه نمی توان در چنین شرایطی توقع فرزندآوری داشت.
البته دولت وعده داده که به زودی، طرح ساماندهی و کنترل بازار اجاره مسکن را اجرایی کند و بر رفتار صاحبخانه ها نظارت بیشتری داشته باشد. با افزایش تسهیلات پرداختی به زوجین و رفع مشکلات آنها، شاید بتوان به آینده جمعیتی ایران امیدوارتر بود.

نکات قابل توجه
  • دریافت اجاره بها به دلار، تبعات سنگینی برای مستاجران دارد.
  • شرایط اجاره نشینی در ایران، به ویژه در تهران، بحرانی است.
  • عدم تناسب بین درآمد مستاجران و اجاره بها، منجر به مشکلات عدیده ای برای آنها شده است.
  • قوانین موجود برای کنترل اجاره بها، به درستی اجرا نمی شود.
  • دولت باید برای ساماندهی بازار اجاره مسکن و حمایت از مستاجران، چاره ای اساسی اندیشیده.

دیدگاه ها غیرفعال است