تا قبل از پایان اسفند، خانه بخرید!

تا قبل از پایان اسفند، خانه بخرید!

تکان خوردن بازار مسکن خیلی از متقاضیان را به تکاپو انداخته است. حالا کارشناسان مسکن نیز پیشنهاد می کنند که متقاضیان مسکن، خرید خود را تا اواسط اسفندماه نهایی کنند.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه هنوز هم بازار مسکن در رکود تورمی به سر می برد اما به نظر می آید که تحولات و نوسانات اخیر دلار باعث شده که امیدواری نسبت به معاملات مسکن افزایش پیدا کند.

البته به زودی آمارهای بانک مرکزی منتشر خواهد شد و مشخص می شود که نرخ معاملات در دی ماه سال جاری چقدر بوده است. خیلی از کارشناسان می گویند که احتمالا تعداد معاملات مسکن از آذرماه هم کمتر باشد اما به هرحال، اصلا بعید نیست که در ماه های بهمن و اسفند، شاهد تغییر رویه بازار مسکن باشیم.

تعداد معاملات بازار مسکن در آذرماه، ۳۵۵۰ فقره بوده است. بیشترین معاملات مسکن در منطقه ۵ تهران انجام شده که یکی از محبوب ترین مناطق تهران برای خرید و فروش مسکن است.

این در حالیست که در آذرماه سال ۱۴۰۱، تعداد معاملات مسکن خیلی بیشتر بوده و ۱۰۱۸۴ فقره مسکن، خرید و فروش شده است. بنابراین می توان گفت که تعداد معاملات مسکن در آذرماه امسال نزدیک به ۶۱ درصد کاهش داشته است.
نکته جالب توجه اینجاست که قیمت مسکن با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن تغییر نکرده! بلکه قیمت ها در قیاس با سال گذشته با رشد ۵۴.۱ درصدی مواجه بوده اند.

حالا که دی ماه نیز به پایان رسیده و عملاً به روزهای پایانی سال نزدیک شده ایم، خیلی از متقاضیان مسکن و کسانی که قدرت مالی کافی دارند، برای خرید مسکن دچار تردید شده اند. در واقع این متقاضیان از تابستان امسال در انتظار فرصت مناسبی برای خرید مسکن بوده اند و حالا به نظر می رسد که قیمت ها تثبیت شده اند. کاهش قیمتی که تا به امروز شاهدش بوده ایم، به تخفیف های مالکان و سازندگان مربوط می شود.

وام های مسکن بی ارزشند!

دولت در طی سالیان دراز تلاش کرده که مشکل مسکن را حل و فصل کند. مهم ترین گام دولت برای حل این مشکل، پرداخت وام های ارزان قیمت به متقاضیان مسکن بوده است!

در طی سال های گذشته، وام های مسکن می توانستند تغییر زیادی در قدرت خرید مردم ایجاد کنند اما در حال حاضر، این وام ها به هیچ وجه اثرگذار نیستند و عملاً فاقد ارزش شده اند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز با تاکید بر همین موضوع، خاطرنشان ساخت که رکود بازار مسکن طولانی شده و سازندگان برای تامین پروژه های جدید خود، چاره ای جز فروش زیرقیمت واحدهای خود ندارند. به همین دلیل است که امروز، بهترین زمان برای خرید مسکن است.

داوود بیگی نژاد در ادامه به بحث وام مسکن از محل اوراق حق تقدم پرداخت و اعلام کرد:

با احتساب وام تعمیرات که ۲۵۰ میلیون است، کل وام خرید مسکن ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می شود که اصلا تاثیری در قدرت خرید مردم نخواهد داشت.

وی یادآور شد که کار املاکی ها به نحویست که شب عیدشان از ۲ ماه جلوتر شروع می شود. با توجه به وضعیت امروز بازار، به نظر می آید که امسال، بنگاه داران و مشاوران املاک، شب عید ندارند. چرا که بازار مسکن همچنان دچار رکود تورمی است.

انتظار افزایش قدرت خرید مردم با استفاده از وام های خرید مسکن نیز، انتظاری بیهوده است. در حال حاضر یک زوج تهرانی، می توانند با محاسبه وام جعاله ۹۶۰ میلیون تومان وام بگیرند که بخشی از آن، صرف خرید اوراق می شود. در حال حاضر مبلغ اوراق حق تقدم، ۱۲۵ هزار تومان است. در نتیجه، متقاضی وام مسکن باید همان ابتدا ۲۴۰ میلیون تومان برای خرید این اوراق هزینه کند.

آن چیزی که نهایتاً از وام خرید مسکن باقی می ماند، مبلغ ۷۲۰ میلیون تومان است که نهایتا برای خرید ۱۰ متر مسکن در تهران کافی باشد.
بنابراین به سادگی می توان چنین استنباط کرد که وام های مسکن ارزشی ندارند و به همین دلیل، متقاضیان دریافت این وام ها در طی سالیان گذشته، کمتر شده است.
علاوه بر مبلغ بسیار ناچیز وام مزبور، سختگیری های بانک ها نیز باعث شده که خیلی از متقاضیان، عطای دریافت وام را به لقایش ببخشند.

با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن و لزوم دریافت وام های مسکن، سوال اینجاست که عدم همکاری بانک ها چقدر ادامه خواهد داشت؟! آیا دولت سیزدهم به دنبال راه دیگری برای کنترل بازار مسکن خواهد رفت؟ تکلیف اجاره نشینانی که هر روز با معضل افزایش اجاره ها رو به رو هستند، چه خواهد شد؟
در حال حاضر، تنها چیزی که کارشناسان مسکن توصیه می کنند، خرید مسکن تا قبل از اواسط اسفند است. چرا که مشخص نیست در آینده، چه سرنوشتی در انتظار بازار مسکن خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است