اختلال در سامانه خودنویس و خاموشی سامانه املاک و مستغلات

سامانه خودنویس املاک و نگرانی های مشاوران املاک

گفته می شود که سامانه خودنویس با اختلال مواجه شده و علاوه بر این، امکان اخذ کد رهگیری و تنظیم قرارداد از طریق سامانه املاک و مستغلات خاموش شده است. از آنجایی که سامانه مزبور، موفقیت زیادی حاصل کرده بود و خیلی زود در میان متقاضیان جا افتاد، از کار افتادن آن می توانند امورات خیلی از افراد را لنگ کند.

به گزارش پرشین سازه ، پیش از اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در خصوص اختلالات آن صحبت کرده بود و اعلام داشت که با توجه به عدم دسترسی به این سامانه، هنوز مشاوران املاک نتوانسته اند به آن وارد شده و محیط این سامانه را ارزیابی کنند.

داوود بیگی نژاد اعلام کرد که یکی از اصلی ترین ویژگی کار مشاوران املاک این است که بتوانند به شکل مستمر و بدون تعطیلی، خدمات خود را ارائه کنند. در واقع آن چیزی که باعث انعقاد قرارداد می شود، همین مسئله است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به راه اندازی سامانه خودنویس و تداخل با سامانه املاک و مستغلات اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

از زمانی که سامانه خودنویس راه اندازی شده، دیگر نمی توان از سامانه املاک و مستغلات برای تنظیم قرارداد استفاده کرد. این در حالیست که در طی ۱۴ سال گذشته، کد رهگیری ها را از این سامانه می گرفتیم.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد که با توجه به اختلال در سامانه خودنویس و قطع سامانه املاک و مستغلات، قراردادهای مسکن را نمی توان از جایی دریافت کرد.

سوال اصلی داوود بیگی نژاد این بود که با توجه به اختلالات عمده و اساسی سامانه خودنویس، چرا باید زودتر از موعد و بدون برنامه از آن رونمایی می شد؟ با توجه به خاموشی هر دو سامانه، حالا برای دریافت کد رهگیری باید از کجا اقدام کرد؟
وی تاکید کرد که با وجود اختلالاتی که در سامانه خودنویس وجود دارد، نمی توان خدمات خوب و مستمری به مردم ارائه کرد. بیگی نژاد اعلام کرد که مشاوران املاک باید یک درگاه مجزا از سایت عمومی را داشته باشند تا بتوانند به شکل بهتری خدمات خود را ارائه کنند.
یکی از اصلی ترین مزیت های سامانه خودنویس دریافت رایگان کد رهگیری است. داوود بیگی نژاد در خصوص این موضوع به یک نکته مهم اشاره کرد و تاکید داشت که صدور کد رهگیری وظیفه قانونی مشاوران املاک است و حتی در بنگاه های معاملات املاک نیز این کد رهگیری به شکل رایگان صادر می شود.
بیگی نژاد تاکید کرد که تنها مبلغی که از مشتریان یک بنگاه املاک دریافت می شود، همان مبلغ دستمزد به همراه ارزش افزوده است. نرخ دستمزدها نیز مشخص و مصوب است و اگر یک مشاور، بیش از مبلغ مصوب بخواهد پول بگیرد، متخلف خواهد بود.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که بخش زیادی از مردم به سامانه خودنویس مراجعه کرده و قراردادهای خود را منعقد کرده اند. البته نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با این نظر موافق نبود و خاطرنشان ساخت که بخشی از مردم در خانه های خود کامپیوتر و پرینتر ندارند و ناچارند برای ورود به سامانه خودنویس به کافی نت ها مراجعه کنند. در نتیجه پولی که به مشاوران املاک می دادند، حالا باید صرف هزینه های کافی نت کنند!
وی تاکید کرد که هزینه های تمدید قرارداد اجاره در دفاتر مشاوران املاک به قدری کم است که حتی کفاف هزینه های کپی مدارک را هم نمی دهد. این مقام مسئول در اتحادیه مشاوران املاک حتی نسبت به دستمزد مشاوران املاک نیز صحبت های جالب توجهی داشت و یادآور شد که دستمزدهای بنگاه داران در معاملات خرید و فروش هم به قدری نیست که مردم بخواهند از ترس این هزینه ها به سامانه های دولتی روی بیاورند.

داوود بیگی نژاد در ادامه مثالی در خصوص دستمزد مشاوران املاک زد و خاطرنشان ساخت که سهم مشاور از یک قرارداد ۴ میلیاردی، فقط ۱۰ میلیون تومان است که اصلا بالا نیست. وی چنین استدلال کرد که خریدارانی که توان خرید ملک ۴ میلیاردی را دارند، حتی می توانند ۱۰ میلیون تومان هم برای دستمزد بنگاه دار کنار بگذارند!
وی در نهایت به تجارب کشورهای پیشرفته در بحث انعقاد قراردادها اشاره کرد. در کشورهایی مانند کانادا، هنوز هم مکتوبات وجود دارد چرا که معاملات مسکن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این کشورها، هنوز هم قراردادها را به صورت کاغذی می نویسند تا مشکلی از این بابت رخ ندهد. این موضوع را می توان در کشورهای دیگری مثل ترکیه نیز مشاهده کرد. کشوری که معاملات مسکن در آن خیلی زیاد است.

خلاصه مطالب این خبر
  • اختلال در سامانه خودنویس
  • خاموشی سامانه املاک و مستغلات
  • انتقادات نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک
  • مشکلات متقاضیان
  • راهکارهای حل مشکل
  • تجربیات کشورهای پیشرفته

دیدگاه ها غیرفعال است