آیا واقعا تورم مسکن کاهشی شده است؟!

آیا واقعا تورم مسکن کاهشی شده است؟!

با اعلام مرکز آمار ایران، تورم مسکن در ماه گذشته ۳۹.۸ درصد بوده است. این در حالیست که مسئولین اعلام کرده بودند که قیمت ها در بازار مسکن کاهشی شده و دیگر تورم خاصی در این بازار مشاهده نمی شود.

حالا وزیر اقتصاد گفته است که افزایش نرخ تورم دوام چندانی ندارد و بیشتر تورم اعلام شده، مربوط به بازار اجاره است که سهم ۳۰ درصدی دارد. وی وعده داد که به زودی این روند برمی گردد و نرخ تورم، دیگر افزایشی نخواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، همین چند روز پیش بود که وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که موتورهای تورمی توسط دولت سیزدهم خاموش شده است و دیگر شاهد تورم افسارگسیخته نخواهیم بود.

اما با انتشار گزارش مرکز آمار ایران مشخص شد که وضعیت آنچنان هم ایده آل نیست. تورم نقطه به نقطه ۳۹.۸ درصد است و تورم ماهانه نیز با رشد ۲.۴ درصدی رو به رو بوده است. عددی که در قیاس با تیرماه با رشد ۰.۴ درصدی مواجه بوده است.

به نظر می آید که دولت در حال پاسکاری تورم به بخش های مختلف خود است. البته در این میان، رئیس اسبق بانک مرکزی نیز، گفته های سابق مسئولین را یادآور شد.

عبدالناصر همتی در یک توئیت یادآور شد که دولتی ها گفته بودند تورم کاهشی شده است و هرکسی که بگوید شاخص های تورمی در حال افزایش هستند، یا دروغ می گوید یا چیزی از اقتصاد نمی داند.

بلاخره بعد از فراز و فرودهای مختلف، هنوز مشخص نیست که تورم مسکن واقعی است یا خیر! وزیر اقتصاد می گوید که عملکردشان در کنترل تورم خیلی خوب بوده و عددی که اعلام شده، بیشتر به خاطر تورم مسکن است. در نتیجه، کم کاری ها از سوی مسئولین مربوط به مسکن بوده است که نتوانسته اند تورم اجاره را کنترل کنند.

اما آمارها به خوبی نشان می دهد که برخلاف گفته های سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، موتورهای تورمی در مردادماه دوباره به کار افتاده اند.

البته ایشان اعلام کرده است که دوره های موسمی در ماه های پایانی تابستان وجود دارد. در واقع، از آن جایی که نقل و انتقال مسکن در این ماه ها صورت می گیرد، همیشه سهمی را روی تورم به جای می گذارد و باعث تغییر عدد تورم می شود.

احسان خاندوزی تاکید کرد که بر اساس برآوردهای دولت، چنین تورمی دوام نخواهد داشت و خیلی زود، قیمت ها دوباره کاهشی خواهند شد.

در واقع، وزیر اقتصاد اعلام کرده است که به زودی دوباره شاهد کاهش نرخ تورم خواهیم بود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

گفته های مسئولین به همین جا ختم نشد و وزیر راه و شهرسازی نیز نسبت به وضعیت اخیر تورم واکنش نشان داد.

مهرداد بذرپاش در مرداد ماه سال جاری اعلام کرده بود که قیمت مسکن کاهشی شده و این موضوع یکی از دستاوردهای بزرگ دولت است.

وی حتی از گفته های رئیس بانک مرکزی نیز نقل قول کرده و خاطرنشان ساخت که قیمت مسکن در بیشتر مناطق تهران تا ۱۵ درصد کمتر شده است و امیدواری بر این است که به زودی این نرخ افزایش پیدا کند.

البته سوال این جاست که وزیر راه و شهرسازی در غیاب آمارهای رسمی بانک مرکزی، با چه ساز و کاری به این عدد رسیده است و آیا می توان به چنین عددی استناد کرد؟

نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز وضعیت را مطلوب توصیف کردند.

اقبال شاکری، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس به گزارش های مسئولان وزارت راه و شهرسازی استناد کرده و اعلام کرد که قیمت اجاره بهای مسکن در کل کشور تا ۱۵ درصد کمتر شده است.

البته در این میان، واقعیت بازار چیز دیگری می گوید. از ابتدای سال جاری، گرانی اجاره باعث شد که خیلی از مستاجران به ناچار، روانه حواشی شهر یا محله های پایین تهران شوند. این موضوع به همین جا ختم نشد و حتی گزارش های ضد و نقیضی در خصوص شکل های نامناسب سکونت از جمله پشت بام خوابی، خرید کانکس و…نیز منتشر شد.

بنابراین اصلا مشخص نیست که بهبود وضعیتی که مد نظر مسئولان مسکن است، در کدام بازار مسکن رخ داده!

حالا با انتشار گزارش های مربوط به مسکن توسط مرکز آمار ایران، مشخص می شود که همچنان تورم مسکن، سایه ی سنگین خود را بر بازار افکنده است. راهکارهای دولت هم برای کاهش اجاره بها، چندان موفق نبوده و نتوانسته تغییری اساسی در وضعیت مسکن اجاره ای ایجاد کند و هنوز هم بسیاری از مستاجران با معضل بزرگ یافتن خانه ای با قیمت مناسب، درگیر هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است