بیش از یک سوم تورم کشور به حوزه ی مسکن برمی گردد

بیش از یک سوم تورم کشور به حوزه ی مسکن برمی گردد

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در ماه های اخیر، اقدامات خوبی در حوزه ی مسکن صورت گرفته است. وی تاکید کرد که مسکن یکی از نیازهای اساسی بشر است و همه برای تشکیل خانواده به مسکن نیاز دارند.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش در جلسه ی شورای اداری استان قم اعلام کرد که بیش از یک سوم تورم کشور به حوزه ی مسکن برمی گردد. بنابراین هرچقدر قیمت مسکن کمتر شود، می توان امیدوار بود که تورم نیز کاهش پیدا کند.

بذرپاش اعلام کرد که اصلی ترین راهکار دولت برای کاهش قیمت مسکن، افزایش تولید و عرضه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که اگر مکانیزم های تشویقی را در بافت های فرسوده و بخش های روستایی و شهری در پیش بگیریم می توان مردم را تشویق کرد که خودشان دست به ساخت و ساز مسکن بزنند.

بیمه ساختمان قیمت مسکن را بالاتر می برد

این مقام مسئول همچنین به موضوع بیمه ساختمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این موضوع می توان قیمت و تورم مسکن را افزایش بدهد. مجلس نیز در این حوزه، اصلاحاتی انجام داده و شورای نگهبان نیز مشکلی با آن نداشته است. به این ترتیب، این اصلاحات تصویب نهایی شود، قیمت مسکن نیز کمتر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

افزایش عوارض شهرداری ها هم به شکل مستقیم روی تورم مسکن اثر می گذارد. نباید از روش های آسانی مثل افزایش عوارض ساخت و ساز استفاده کرد و چنین متغیرهایی می توانند به سادگی قیمت مسکن را بالاتر ببرند.

بذرپاش در ادامه به این نکته اشاره کرد که تمام دستگاه های دولتی برای ساخت مسکن، همت کرده اند. قانون مجلس نیز می گوید که سالانه یک میلیون مسکن نیاز داریم. اما مشکل اینجاست که ساخت مسکن حوزه ای پیچیده و سخت است و یکی از اصلی ترین نیازهای جامعه محسوب می شود.

۲۰۰ میلیون تومان هزینه برای آماده سازی زمین

این مقام مسئول همچنین به هزینه بر بودن مراحل آماده سازی زمین نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که یکی از اصلی ترین مشکلاتی که حالا در حوزه ی مسکن با آن دست و پنجه نرم می کنیم، مسئله ی تامین زمین، دریافت مجوزهای قانونی و آماده سازی زمین هاست. به نحوی که هر قطعه زمین به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برای آماده سازی نیاز دارد.

علاوه بر این، موضوع خدمات زیربنایی نیز هست که نیازمند صرف هزینه می باشد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به افتتاح ۲۳۸۹ واحد مسکونی در قم اشاره کرد. ساخت این واحدها با بالاترین کیفیت صورت گرفته و در یک سایت ۵۶۰ هکتاری انجام شده است. این واحدها در قالب طرح نهضت ملی مسکن افتتاح شده اند. امیدواری بر این است که در فصل آینده، شاهد افتتاح واحدهای بیشتری در سراسر کشور باشیم.

واگذاری ۳۵۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان

بذرپاش همچنین به موضوع واگذاری قطعات زمین در کل کشور اشاره کرد. تا به این لحظه حدود ۳۵۰ قطعه زمین به متقاضیان ساخت مسکن واگذار شده است. علاوه بر این، وزارت راه و شهرسازی در همکاری با بنیاد مسکن، تصمیم گرفته است که قطعات زمین روستایی را به متقاضیان واگذار نماید.

در حال حاضر، ۵ هزار واحد مسکونی در مجاورت روستای طایقان به متقاضیان تحویل داده شده است. امیدواری بر این است که تا پایان سال نیز ۵۰۰ هزار قطعه ی دیگر واگذار شود.

وی به قانون جوانی جمعیت نیز اشاره کرد و تصریح نمود که واگذاری زمین ذیل همین قانون صورت می گیرد و با اجرای این طرح ها، به دنبال بهبود وضعیت مسکن در کشور هستند.

بافت فرسوده نیز سهم خوبی از ساخت و ساز در کل کشور دارد. به نحوی که با اعمال بسته های تشویقی برای سازندگان در بافت فرسوده، شاهد افزایش ۴۱ درصدی ساخت و ساز در این محدوده بوده ایم.

بذرپاش همچنین از عملکرد بانک ها در ماه های اخیر نیز تقدیر کرد و اعلام نمود که پرداخت تسهیلات مسکن در این بانک ها، رشد خوبی داشته است. در حال حاضر وام مسکن نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده که تلاش بر این است تا نرخ سود آن ۱۸ درصد شود.
وزیر راه و شهرسازی به افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن و صنعتی سازی نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که به زودی، نرخ سود این دو تسهیلات نیز کاهش می یابد.

وی تاکید کرد که نباید بازار مسکن را به حال خود رها کنیم تا نرخ گذاری در آن رخ دهد. به همین دلیل بود که بسیاری از بنگاه های معاملات مسکن که متخلف بوده اند، پلمپ شده اند. در حال حاضر بیش از ۱۷۰ هزار مشاور املاک در کل کشور فعالیت می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است