واگذاری زمین به متقاضیان مسکن سرعت گرفت!

واگذاری زمین به متقاضیان مسکن سرعت گرفت!

مدت ها پیش اعلام شد که یکی از اصلی ترین اقدامات مسئولین برای خانه دار کردن مردم، واگذاری زمین به آن ها برای ساخت و ساز است. حالا معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که این روند با سرعت بیشتری در حال طی شدن است. به نحوی که در استان خراسان رضوی، تا پایان سال ۱۴۰۲، ۵۰ هزار قطعه زمین دیگر هم به متقاضیان تحویل داده می شود.

به گزارش پرشین سازه ، بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان مشهد در حالی برگزار شد که معاون وزیر راه و شهرسازی مهمان این نمایشگاه بود. وی تاکید کرد که صنعت ساختمان در کشور ما، شرایط پیشرفته ی خوبی دارد و بیشتر مصالحی که در ساخت و ساز به کار می رود، توسط صنایع داخلی ساخته شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که با راه افتادن چرخ مسکن، حوزه های دیگر هم رونق می گیرند و در واقع این صنعت، کاملا پیشران اقتصاد است. زمانی که تولید مسکن در کشور بیشتر شود، میزان تقاضا برای صنایع داخلی این حوزه نیز افزایش پیدا می کند و در نهایت، رونق اقتصادی شکل می گیرد.

هادی عباسی در ادامه افزود: شعار سال جاری افزایش تولید و کاهش تورم است و یکی از روش های تحقق این شعار، ایجاد رونق در ساخت و ساز بخش مسکن می باشد. وزارت راه و شهرسازی هم به شکل ویژه ای این موضوع را در نظر گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد که بیشتر مصالحی که در طرح نهضت ملی مسکن به کار رفته است، از تولیدات داخل می باشد.

عباسی خاطرنشان ساخت که به زودی مشکلات طرح نهضت ملی مسکن حل و فصل می شود و روند واگذاری زمین در کشور سرعت می گیرد. علاوه بر این، بر طبق یک تقسیم بندی، ۴۰۰ هزار قطعه زمین دیگر برای واگذاری به استان ها در نظر گرفته شده که البته این زمین ها به شهرها اختصاص دارد و شامل روستاها نمی شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین به روند جلسات شورای عالی مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که رئیس دولت سیزدهم، تاکید دارد که اجاره ی زمین به روستاییان، ۹۹ ساله باشد.

علاوه بر این، رویکرد دولت این است که امتیازاتی همچون اراضی بزرگ تر برای سکونت و اشتغال در اختیار افراد قرار بدهد تا مهاجرت معکوس رخ داده و مردم از شهرها به روستاها بروند.

این مقام مسئول عنوان کرد که در هفته ی دولت می توان برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن را افتتاح کرد. البته برخی از این پروژه ها به شکل ماهیانه، به بهره برداری می رسند. روند آغاز شدن این پروژه ها دائمی است.

هادی عباسی تاکید کرد که کل کشور باید به یک کارگاه ساختمانی عظیم تبدیل شود تا مشکلات مسکن را بتوان برطرف کرد.

وی مانند دیگر مسئولین مربوط به طرح نهضت ملی مسکن تاکید دارد که روند ساخت و ساز خانه باید کاملا توسط مردم انجام شود و وظیفه ی دولت، ایجاد بسترهای مناسب است. یکی از این اقدامات دولتی، در اختیار گذاشتن زمین با هزینه ی صفر است. همچنین خدمات روبنایی و زیرساختی نیز باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

معاون وزیر اعلام کرد که اگر همه چیز به دست خود مردم انجام شود، ساخت و ساز سرعت بیشتری پیدا می کند. در این میان مراجع ذیصلاح مثل سیستم نظام مهندسی و …نیز می توانند مردم را یاری کنند. این موضوع به تمام استان ها ابلاغ شده است.

هادی عباسی در نهایت به اهمیت برگزاری چنین نمایشگاه هایی در استان های کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این محافل، قدرت و توانمندی صنایع داخلی را به نمایش می گذارد. از طرف دیگر فعالان صنعت ساختمان می توانند در خصوص آخرین محصولات موجود در کشور اطلاعات بیشتری کسب کنند.

چنین اقداماتی در نهایت منجر به ایجاد رقابت سالم در تولید مصالح ساختمانی و البته کاهش هزینه ی تمام شده ی مسکن منجر خواهد شد.

با توجه به این که بخش زیادی از هزینه های ساخت و ساز به مصالح ساختمانی برمی گردد، بسیار مهم است که این مصالح با قیمت مناسبی به دست سازنده برسد.

در حال حاضر بسیاری از فعالان صنعت ساختمان سازی از قیمت بالای مصالح شکایت دارند و اعتقاد دارند که وضعیت کنونی بازار، به نفع تولید مسکن نیست. کاهش ساخت و ساز، اثرات خود را در سال های آینده نشان می دهد و منجر به گرانی بیشتر مسکن خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است