گرانی فولاد و سیمان، مسکن را هم گران تر می کند

گرانی فولاد و سیمان، مسکن را هم گران تر می کند

گرانی فولاد و سیمان، پای کمیسیون عمران مجلس را نیز وسط کشیده است. به نحوی که رئیس این کمیسیون می گوید که باید این دو واحد معاملاتی از بورس خارج شوند. چرا که خود بورس کالا منجر به بالا رفتن قیمتشان شده است.

به گزارش پرشین سازه ، گرانی های مسکن به اندازه ی کافی سرسام آور شده! حتی افزایش وام مسکن نیز نمی تواند راهگشا باشد چرا که اقساط بازپرداخت آن خیلی بالاست و همین مسئله می تواند روی بازار مسکن اثر بگذارد. بنابراین نمی توان پذیرفت که فولاد و سیمان نیز منجر به گرانی هرچه بیشتر قیمت نهایی مسکن شوند.

بر اساس گفته های محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، می گوید که برای ساخت ۱ واحد ۱۰۰ متری دو خوابه، حداقل باید ۱.۵ میلیارد تومان هزینه کرد. تازه این مبلغ بدون احتساب قیمت زمین است.

کوچی خاطرنشان کرد که مبلغ کلی وام مسکن ۵۰۰ الی ۵۵۰ میلیون است و باقی مبلغ را خود متقاضی باید بگذارد. نرخ سود این وام ۲۳ درصد است و ماهانه ۱۰ میلیون تومان اقساط آن خواهد بود. در نتیجه مشخصا چنین وام هایی به درد نمی خورند و باید این رویه تغییر پیدا کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت که باید زمین را رایگان در اختیار مردم گذاشت اما قیمت مصالح ساختمانی همچنان بالاست و باعث گرانی مسکن می شود. رضایی کوچی گفته است که باید این ۲ واحد را از بورس کالا خارج کنیم.

این نماینده ی مجلس گفت:

زمانی که مجلس یازدهم شروع شد، قیمت هر کیلو میلگرد، ۱۲ تومان بود اما امروز به بیش از ۲۵ تومان رسیده که نشان می دهد باید قیمت مصالح ساختمانی کنترل شود. پیشنهاد ما خروج فولاد و سیمان از بورس کالا بود. به این ترتیب، انبوه سازان و دستگاه های اجرایی می توانند به شکل انبوه مصالح را خریداری کنند.

این مقام مسئول در ادامه ی صحبت های خود به راه دیگری نیز اشاره کرد و اذعان داشت که دولت می تواند با بخش خصوصی مشارکت کند. به این معنی که آورده ی خودش را بیاورد. مثلا زمین بدهد و روی ساخت آن توسط بخش خصوصی، نظارت داشته باشد. سرمایه ی لازم برای ساخت و ساز نیز از سوی بخش خصوصی گذاشته شود. در این مدل، می توان به راحتی مردم را صاحبخانه کرد.

وی در ادامه به ظرفیت عظیمی که در بافت فرسوده وجود دارد، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که علاوه بر نوسازی، دولت باید به سمت تاسیس شهرهای جدید برود.

البته نباید این شهرها در اطراف تهران ساخته شوند چرا که هزینه های رایج ساخت و ساز در این کلانشهر بالاست و باعث افزایش قیمت مسکن می شود. برای تهران، بهترین راهکار نوسازی بافت فرسوده است.

رضایی کوچی از عملکرد رئیس جمهور تقدیر و تشکر کرد و خاطرنشان ساخت که هر ماه، جلسات شورای عالی مسکن تشکیل می شود اما متاسفانه، دیگر ارگان ها همراهی کمی دارند.

این نماینده ی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل موفقیت مسکن مهر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در آن زمان، بودجه ی کافی برای ساخت مسکن وجود داشت. وزیر راه و شهرسازی وقت، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی دریافت کرده و به بانک مسکن سپرد!

حالا برای دریافت چنین مبلغی به نرخ روز، چقدر باید اعتبارات پیش بینی کرد؟ فعلا وزارت راه و شهرسازی این امکانات را در اختیار ندارد. در نهایت قادر است که زمین رایگان به متقاضیان تحویل دهد. این زمین ها به انشعابات آب و برق و گاز نیاز دارند که کلی هزینه بردار است. در نتیجه، وام ۵۰۰ میلیونی با نرخ سود ۲۳ درصد اصلا کافی نیست.

رضایی کوچی اذعان داشت که برخی از واحدهای مسکن مهر هنوز نیمه کاره مانده اند و اولویت دولت سیزدهم، تکمیل این واحدهاست. مثلا در همین روزهای اخیر بود که ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شد.

اما وضعیت متقاضیان در خصوص طرح جدید نهضت ملی مسکن فرق دارد. ممکن است متقاضی بتواند آورده ی اول یا دوم خود را پرداخت کند اما اگر بعدا نتواند این مبالغ را فراهم آورد، چه اتفاقی رخ می دهد؟ طبیعی است که واحد خود را می فروشد و به دلالان می دهد.

در صورتی که برای تقویب بخش آورده های مالی متقاضیان، فکری نشود، طبیعی است که پای دلالان باز می شود. سوداگری در بازار مسکن، خود به خود منجر به گرانی می شود.

بنابراین بهتر است پیش از اینکه تجربه ی مسکن مهر تکرار شود، باید فکری به حال توان مالی مردم صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است