وام مسکن ۱.۹ میلیارد تومانی، کافی نیست

وام مسکن 1.9 میلیارد تومانی، کافی نیست

در اخباری که روزهای اخیر پخش شده، اعلام شد که وام مسکن ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خواهد بود. مبلغی که حتی برای خرید یک خانه ی ۲۵ متری در تهران هم کافی نیست.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهای مرکز آمار ایران اعلام کرد که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۸۱ میلیون تومان در شهریور ماه رسیده است. بانک مرکزی هم می گوید که قیمت هر متر مسکن در این شهر به ۷۶ میلیون رسیده! بنابراین می توان گفت که وام کنونی، برای خرید ۲۵ متر مسکن هم کفاف نمی دهد.

البته لازم به ذکر است که وام مزبور برای کسانی در نظر گرفته شده که حداکثر ۴ فرزند زیر ۲۰ سال دارند.

بر اساس ضوابط شهرداری، سرانه سکونت به ازای هر نفر، ۱۷.۵ متر است. سوال اینجاست که یک خانواده ی شش نفری چگونه قرار است در یک خانه ی ۲۵ متری زندگی کنند؟ به عبارت دیگر یک خانواده ی شش نفری، حداقل به ۱۰۵ متر برای سکونت نیاز دارند.

قیمت خانه ای با این متراژ، حداقل ۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان است. حتی اگر بانک ها چنین مبلغی را وام بدهند، مبلغ اقساط آن ماهانه ۳۵ میلیون تومان می شود. کدام یک از خانواده های شش نفره، توان پرداخت چنین اقساط سنگینی را دارند؟

حتی یک خانوار دو نفره نیز نمی توانند در خانه های ۲۵ متری زندگی کنند. همان طور که شاهد بودیم، طرح اتحادیه تعاونی عمرانی تهران مبنی بر ساخت واحدهای ۲۵ متری با هجمه های زیادی رو به رو شد. نکته ی جالب اینجاست که بر اساس میانگین قیمت ها، حتی همین خانه های ۲۵ متری نیز نزدیک به ۲ میلیارد تومان قیمت خواهند داشت و سوال اینجاست که چگونه قرار است این واحدها را با ۱ میلیارد تومان ساخت و تحویل داد.

خشایار باقرپور می گوید که این خانه ها را به صورت کاملا مبله و تنها با ۱ میلیارد تومان تحویل می دهد. اگر واقعا چنین موضوعی امکان پذیر باشد، این سوال مطرح می گردد که چرا دولت جلوی آن را می گیرد؟ خانه های ۲۵ متری برای جوانانی که می خواهند زندگی خود را آغاز کنند، گزینه ی معقولی به حساب می آید.

وام ۲ میلیاردی، موثر نیست!

یکی دیگر از نکاتی که نباید در این میان مغفول بماند، بحث هزینه های دریافت وام است. حتی اگر مبلغ ۲ میلیارد تومان به خانواده های شش نفره پرداخت شود، باید حدود ۲۴۸۰ برگه اوراق حق تقدم خریداری شود که با نرخ امروز، هزینه های آن حدود ۳۹۱ میلیون می شود.
بر اساس آمارهایی که بلاخره بعد از ۱۰ ماه منتشر شد، قیمت مسکن در اردیبهشت امسال به بالاترین سطح خود در طی ۳۰ ماه اخیر رسیده است.

البته بعد از آن، همه چیز متوقف شد و قیمت ها در پایتخت، روند نزولی به خود گرفت.

در مرداد ماه، رشد نقطه ای معاملات مسکن تهران به بیش از ۱۵ درصد رسید. به عبارت دیگر، در دو ماه ابتدایی تابستان، بازار مسکن وارد رکود بزرگی شد و تا به امروز نتوانسته خود را به طور کامل از زیر سایه ی سنگین این رکود خارج کند.

البته این موضوع منجر به کاهش قیمت ها یا جلوگیری از افزایش قیمت نشده است و بر اساس آمارهای بانک مرکزی، همچنان شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

مردم، قدرت خرید مسکن ندارند!

مردم مدت هاست که قدرت خرید مسکن را از دست داده اند و با پرداخت وام هایی مثل وام ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومانی، نمی توان قدرت خرید را به آن ها برگرداند. به خصوص با توجه به مبالغ اقساطی که برای این وام ها دریافت می شود، اصلا کسی سراغ دریافت آن ها نمی رود.

به نظر می آید که دولت با اعلام پرداخت چنین وام هایی، بیشتر به دنبال فعالیت رسانه ای و هیاهوی بسیار برای هیچ است. وگرنه خود نیز می دانند که چنین وامی نه تنها قدرت خرید ندارد، بلکه طبقات فرودست و کم درآمد جامعه اصلا سراغ دریافت چنین تسهیلاتی نمی روند.

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن اعلام کرد که طرفداران این وام، طبقات فرودست نیستند و مخاطبان خاصی دارند. به همین دلیل پرداخت چنین وام هایی اثر خاصی روی بازار مسکن نمی گذارد. سود بالا و نرخ اقساط سنگین باعث می شود که خریداران به سراغ چنین وام هایی نروند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که وام نزدیک به ۲ میلیارد تومانی، بتواند قدرت خرید مردم را تغییر بدهد.

دیدگاه ها غیرفعال است